underlag til høttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool underlag til høttalere

Lurte på om underlaget til høttalere har noe å si...

Mine høttalere står på teppe, under der er det løse sponplater, jeg synes bassen forsvinner rett opp i luften, når jeg står så høerer jeg den godt, men setter jeg meg ned så forsvinner den dypeste delen, på enkelte sanger få forsvinner en hel oktav... Hva kan jeg gjøre, finnes det noe jeg kan sette høttalerne på slik at lyden blir bedre. Finnes det noen som har noen gode løsninger?? :-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Lurte på om underlaget til høttalere har noe å si...

Mine høttalere står på teppe, under der er det løse sponplater, jeg synes bassen forsvinner rett opp i luften, når jeg står så høerer jeg den godt, men setter jeg meg ned så forsvinner den dypeste delen, på enkelte sanger få forsvinner en hel oktav... Hva kan jeg gjøre, finnes det noe jeg kan sette høttalerne på slik at lyden blir bedre. Finnes det noen som har noen gode løsninger?? :-)
    Hvordan står høyttalerne dine i forhold til bak vegg? er sitte plassen ved bak veggen eller mitt i rommet? Står høyttalerne på kort veggen eller lang veggen?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter lytting så synes jeg lyden blir best når høttaleren står nær bakveggen, har det mye å si når bassportene er forran?

Høttalerene er plasert på kortveggen, har stilt sitteplassen i senter for disse høttalerene, ca. like langt ut som de er fra hverandre..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres for meg ut som om du beskriver problemer med stående bølger, ettersom du med å flytt lytte plasseringen i høyden, mister de dypeste frekvensene og bassen. Tror at høytaler plasseringen og ikke underlaget de står på, er blandt de tingene du bør forkusere mest på, og litt mer eksprimentering med høyaler/lytte possisjon plassering er nok lurt.

Høytalere med bass refleks åpningen bakover, er vel litt mer følsomme for avstanden til bakvegg enn høytalere med åpningen fremover, men ettersom bølgelengden og strålingskarakteristikken til de laveste frekvensene er på flere meter, vil også bass refleks og trykk kammer høytalere, spille bass utifra avtanden til bakveggen og alle de andre flatene i rommet for den sakens skyld, så her er det bare å prøve seg frem med hva som gor den beste plasseringen.

Noen foreslår f.eks for subwoofer plasering, å plassere subben i lyttepossisjon, og bevege seg i rommet og lytte til lyden av den og finne hvor bass trykket er riktigst og best, og så bytte og plassere subben der.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen regler for hvor langt fra en vegg høttalere skal stå, er det noe forskjell mellom å ha bassporter forran kontra bak, i forhold til plassering av vegg, hva med skråstilling av høttalere, slik at høttalerne skrår mot mitten... høttalerne minne står 17cm. fra bakrevegg og 53cm fra sidevegg..

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Finnes det noen regler for hvor langt fra en vegg høttalere skal stå, er det noe forskjell mellom å ha bassporter forran kontra bak, i forhold til plassering av vegg, hva med skråstilling av høttalere, slik at høttalerne skrår mot mitten... høttalerne minne står 17cm. fra bakrevegg og 53cm fra sidevegg..
    Der tror jeg du må prøve deg frem, prøv for eksempel og sett din litt nermere side veggen og lenger ut fra bak veggen osv..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ofte sprednings karakteristikken til mellomtone og diskant som er de største faktorene for vinklingen inn mot lytte possisjon og avstand til sideveggene, men alle forandringer påvirker hverandre i mer eller mindre grad, så her er det bare å lytte seg frem til det som gir det beste resultatet, med ofte utgangs punkt i hva høytaler produsenten anbefaler for den gjeldende høytaleren.

Newcomer nightspirit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det spikes under høytalerene? siden di ståpr på teppe kan det hende di ikke står helt stødig... :wink:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nightspirit
    er det spikes under høytalerene? siden di ståpr på teppe kan det hende di ikke står helt stødig... :wink:
    Jepp, spikes er på plass, jeg kan ikke se at den ikke står stødig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •