Kabler! Mye å si?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler! Mye å si?

Lurer på om kabler har så mye å si som de sier på reklamene?
    Kjører med noen billige kabler ifra Elkjøp...
    Vil j merke stor forsjell om jeg bytter til f. eks monster ell. lign.
    Har dere noe forslag på bra kabler, ikke alt for dyre!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv merker forskjell på kabler, men om du vil gjøre eller hvor mye penger du bør legge i det må være opp til deg å finne ut Her er det mye snakk om matching og klangsignatur. Ta med deg hjem og test er det beste du kan gjøre

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt ømfintlig tema, hvor mye har kablene å si.. Noen hevder at det ikke har noe å si, mens andre mener at det betyr enormt mye...
    Selv er jeg i den kategorien som mener at det har en del å si...
    Man regner ca 10% av det anlegget koster bør en bruke på kabler...
    Ta med deg hjem å prøv, det er ganske ulike lydbilder på de forskjellige kablene... :grin:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for å finne kabler med bra tverrsnitt og gode plugger. Alt mulig annet dill dall om kabler er kun myter og påstander!

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de fleste er enig om at signalkabler er det som gir mest utslag, ht kabler kan ha en del å si, men etter min mening er det også mye "hokus pokus". du kommer langt med godt dimensjonerte kabler og skikkelig tilkobling

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

;)

Kabler har en del å si men hvordan anlegg har du vandri? det kommer mya ann på hvor dyrt ditt stereo anlegg er og om det er behov får å bytte kabler, jeg har hørt at 20% av anleggets verdi bør legges i kabler men dette er vel mye fra person til person.. prøv å hør forskjellen selv, bedre kabler hjelper!"

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for å ha kabler som matcher krystallstrukturen i primærkilden, da særlig i forhold til tverrsnitt og grunnstoffets beskaffenhet.
    Klangbildet, og særlig i de øvre grunn oktaver (UBE) kan påvirkes negativt om man ikke tar hensyn til dette. Noe man helt klar bør unngå.
    Videre bør man også se på dieletrikumets egenskaper og prøve og optimalisere dette så langt råd er. Negative konsekvenser hvis man ikke gjør dette er manglende gjenomsiktighet og dybdefølelse, særlig på materiale av høy kvalitet (SACD).
    Dette kan også forklares vitenskapelig ved følgende formel som er utredet ved høyskolen i Stuttgart:

Senere tids forskning viser også at ved bruk av feil kabler, kan lytteren over tid få kontaktdermatitt, vesikulobulløst utslett og vannlatingsbesvær.

Det enkleste er ofte det beste ;-)

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Sørg for å ha kabler som matcher krystallstrukturen i primærkilden, da særlig i forhold til tverrsnitt og grunnstoffets beskaffenhet.
    Klangbildet, og særlig i de øvre grunn oktaver (UBE) kan påvirkes negativt om man ikke tar hensyn til dette. Noe man helt klar bør unngå.
    Videre bør man også se på dieletrikumets egenskaper og prøve og optimalisere dette så langt råd er. Negative konsekvenser hvis man ikke gjør dette er manglende gjenomsiktighet og dybdefølelse, særlig på materiale av høy kvalitet (SACD).
    Dette kan også forklares vitenskapelig ved følgende formel som er utredet ved høyskolen i Stuttgart:

Senere tids forskning viser også at ved bruk av feil kabler, kan lytteren over tid få kontaktdermatitt, vesikulobulløst utslett og vannlatingsbesvær.

Roger
    Best

... Jeg vil si at man bør bruke en "fornuftig" penge på kabler.. i et anlegg til 10000kr så kan man jo greit bruke 1000kr på -alt- av kabler til hele anlegget, da med vekt på signalkabler.. 20% føler jeg blir ganske mye overkill.... Det viktigste med høyttalerkabler er først og fremst bra tverrsnitt (kobber er tross alt kobber, selv om det står nordost eller biltema på kabelen...) og gode tilkoblinger (ferdig terminerte kabler med bananplugger eller lodde på bananplugger selv kan være en god løsning)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    clas selger 10m 6mm2 kabel for 150kr. ta 5m av desse, riv av pvc isolasjonen, finn et ullgarn og et gammal spann med linolje. isoler alle 5 meterene med ull, tett og bestemt. la de bade i linolja et par minutt...kast de inn i steikeovnen på 60-70grader i et par timer.
    så sammenligner du med de resterende originale 5meterene av kabel. voila!

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billige og gode kabler

Jeg er ingen ekspert på området, men litt prøving og feiling har vist meg følgende: De aller billigste og dårligste kablene, som f.ex. de tynne sorte med hvite/røde plugger som følger med en billig DVD-spiller fra ElKjøp bør ikke brukes. Det blir mye tøy og irritasjon pga. dårlig isolasjon etc. Jeg mener de beste kablene de har på Clas Ohlson f.ex. er bra nok og til en veldig god pris, tror ikke man får så mye mer igjen om man legger masse penger i kabler så lenge man ikke har svært bra utstyr.

Newcomer Catch-22 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er slik at vis man bytter fra Biltema skart til frks en monster skart på en gjennomsnitlig tv så vil de fleste se forbedring.Men går man enda "høyere" en monster , vil kun de med et trent øye klare å se det.Men har man en tv til 60-70k så vil du helt sikkert merke forskjel på monster til noe enda dyrere.Eller så kan jo alt vere bare placebo for alt jeg vet.hehe :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er forskjell på en lampettledning og en normalt god, tykk høyttalerkabel. Det kan selv jeg greie å høre selv uten noe superanlegg. I mitt tilfelle ble diskanten tynn og sprø med lampettledninig og mer levende og riktig med god høyttalerkabel.

Signalkabler har jeg aldri hørt store forskjeller på men litt forskjellig farging av lyden kan jeg (kanskje) høre :-)

Imidlertid er det ofte slik synes jeg at billige signalkabler har dårlige plugger som sitter dårlig fast og scart plugger som ramler i stykker.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Min erfaring er at det er forskjell på en lampettledning og en normalt god, tykk høyttalerkabel. Det kan selv jeg greie å høre selv uten noe superanlegg. I mitt tilfelle ble diskanten tynn og sprø med lampettledninig og mer levende og riktig med god høyttalerkabel.

Signalkabler har jeg aldri hørt store forskjeller på men litt forskjellig farging av lyden kan jeg (kanskje) høre :-)

Imidlertid er det ofte slik synes jeg at billige signalkabler har dårlige plugger som sitter dårlig fast og scart plugger som ramler i stykker.
    Jeg har hørt STOR forskjell mellom dårlige og gode signalkabler, her er det mye å hente ;-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    clas selger 10m 6mm2 kabel for 150kr. ta 5m av desse, riv av pvc isolasjonen, finn et ullgarn og et gammal spann med linolje. isoler alle 5 meterene med ull, tett og bestemt. la de bade i linolja et par minutt...kast de inn i steikeovnen på 60-70grader i et par timer.
    så sammenligner du med de resterende originale 5meterene av kabel. voila!
    Og hvis du er heldig, har ikke stekeovnen "eksplodert" og/eller satt fyr på hele kåken, (f.eks pussefiller insatt med linolje er forøvrig lett selvantennelige i romtemperatur og ull fuktet med f.eks vann, leder strøm, og en forkullet ulltråd, ble vel av Thomas Edison brukt som den første glødetråden i glødetråds lampa.....)

Gjør man det du skriver her einis, tror jeg man vil høre forskjell på kablene enten det er forskjell eller ikke, bare fordi man har gjennomført dette linolje tweaket. ;-) Kabler som lukter linolje og setter merke der de ligger intill andre flater er ikke mitt første valg, men det er mulig linolje lukta er noe av den hørselsmessige forbedringen....;-)

Hvordan er forresten grandiosa med linolje smak? ;-)

Kabel debattene har en tendens til å rase rundt i fora som dette, men vil bare anbefale at man kjøper kabler man har råd til, og som sikkerer god kontakt i endepunktene, og ellers bruke hørselen og fornuften til å velge de riktige kablene man benytter. Noen nevner en tommelfinger regel for kabler som 1/10 av elekronikken og annlegget ellers prismessig, men det forutsetter at en dyr kabel er bedre enn en billig, men så lett er det mange ganger desverre ikke. Lydkvaliteten blir ikke bedre om kabelen selges med mange fordyrende melommledd og høy avangse.....

Ser man på den innvendige kablingen i de høytalerene og elektronikk komponentene man benytter, så sier det etter min mening litt om hva man kan forvente av kvalitets forbedring i å kjøpe gode kabler, og om man skal legge litt ektra arbeid i lyttetesting osv og finne de riktige kablene som matcher resten av utstyret.

Kan man holde den fysiske lengden på f.eks høytaler kablene nede og ha et godt tverrsnitt, da er man etter min mening langt på vei i mål der, uavhengig om disse har isolasjon av teflon, pvs eller ull impregnert med linolje.

Kan man ellers ha det ryddig og greit med signalkablene og de har en god skjerming og gode kontakt egenskaper, er man etter min mening langt på vei i mål der også.
    Forskjellig utstyr, kan reagere forskjellig på forskjellige kabler, men forskjellene er ofte så marginale hørsels messig, at man ikke får noe klart indikasjon på forskjeller selv med ABX blindtester osv, så velger man å ha et litt mer avslappet forhold til kabler og kabling generellt, tror jeg man i det lange løp heller kan konsentrere seg om å bruke penger på de komponentenen i elektronikk kjeden som virkelig lager hørbare forskjeller, for ikke å snakke om å kjøpe inn den musikken man vil høre på....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers

Roger
    Hva har et integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null, Volum, Areal og Massetetthet med kabler å gjøre??
    'Alle' vet jo at jo tynnere kabler, jo bedre. Da må elektronene øke hastigheten gjennom kabelen, og en oppnår mer smell og fart i alle høyttalere, selv i Kerrvinn Wega.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faglig sett dreier det seg mye om tre ting:

1. Båndbredde. Video har høyere båndbredde enn audio, og spesielt på lengre strekk (som oftest til en projektor), så kreves det god skjermet, impedanstilpasset kabel. Impedanstilpasning er ikke viktig for audiofrekvenser hvis man ikke da har strekk på flere hundre meter.
    2. Skjerming mot støy. Billigkabler er ofte dårlige her. Spesielt signalkabler bør være skjermet, tvinnet eller kanskje koaksiale for å ikke plukke opp støy. Signalkablene er spesielt følsomme, siden disse signalene skal forsterkes opp. Koaksiale antennekabler er selvfølgelig et must der det brukes. Personlig foretrekker jeg at også høyttalerkabler er tvinnet eller skjermet (etter en opplevelse der jeg tok inn naboens morsesignaler fra amatørradioen direkte i høyttalerkabelen).
    3. Kraftoverføring. Dette gjelder spesielt høyttalerkablene. De bør derfor ha et minimumstverrsnitt. Jeg pleier å si minst 2x2.5kvmm.

Ut over dette er det minimale forskjeller, men for dem som jakter på den siste promillen for å nå 100%-målet om perfekt lyd kan det kanskje ha noe å si. Vi snakker da om ikke-målbare forskjeller som noen mener å høre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bekjente pleier å si "kabler bør være 10% av anleggets pris"

Bekjente pleier å si at "kabler høres helt klart, selv av bestemora mi"

Bekjente pleier ikke å ville gjennomføre blindtester som bekrefter disse utsagnene, selv med $1mill som premie (søk på hifisentralen om akkurat dette).

Altså er folk villige til å cashe ut 10.000,- for en kabel, men ikke villige til å ta jobben med å blindteste ordentlig og vinne en million dollar. Vi er virkelig en rik oljenasjon... :-D

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Noen som har erfaring med desse kablene ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Hva har et integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null, Volum, Areal og Massetetthet med kabler å gjøre??
    'Alle' vet jo at jo tynnere kabler, jo bedre. Da må elektronene øke hastigheten gjennom kabelen, og en oppnår mer smell og fart i alle høyttalere, selv i Kerrvinn Wega.
    åå.. Du fikk meg til å le så jævlig. Made my day

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikottesen
    Noen som har erfaring med desse kablene ?
    På bildekabler som skal overføre sinaler langt opp i MHz området, er det viktig at både selve kabelen og termineringene i hver ende i inngrep med de kontakt punktene de skal kobbles til, oppretholder den riktige impedansen. Blir impedansen feil, vil man kunne få refleksoner av signalet i kabelen som forskyves tidsmessig og blander seg med hoved signalet. De fleste har sikkert sett skygger/refleksjoner i bildet rundt tydeligere konturer på en tv, tilkobblet en vanlig antenne kabel eller andre kilder.

De kablene du refererer til her fredrikottesen, har jeg ikke erfaringer med selv, men stemmer de tekniske dataene for både kabel og termineringer og man skal ha 75 ohm i kablene i overføringen, da ser jeg ikke noe i veien for at de burde fungere greit som component kabler.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •