Kabler! Mye å si? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det ser jo kult ut med feite høytalerkabler, men hvis kablene inni høytaleren ikke står i stil, kan jeg ikke skjønne at det er noen vits/gevinst.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Der jeg merket mest forskjell var ved bytte av signalkabler, de gammle jeg hadde var dårlige - om det har med at den snart var 15 år, eller om de nye rett og slett var bedre \ pris? det vet jeg ikke, men stor forskjell - det var det!
    Kanskje de var utslitt, eller "utspilt" ... :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Det ser jo kult ut med feite høytalerkabler, men hvis kablene inni høytaleren ikke står i stil, kan jeg ikke skjønne at det er noen vits/gevinst.
    Er det ikke noe minus med tykke kabler da?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Kanskje de var utslitt, eller "utspilt" ... :wink:

Mener du at alle signalkabler spiller likt?? :shock:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mener du at alle signalkabler spiller likt?? :shock:
    Nei, langt ifra. Noen påstår at de spiller inn kabler, mens andre kanskje sliter ut kablene? :wink:

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere kabler

Om man tar et lite tankeeksperiment: Tenk på den i interne kablingen i høyttaler, forsterker og delefilter. Kablene her kan ha et skremmende lite tversnitt i forhold til det du strekker imellom disse punktene, kan det ikke tenkes at "det svakeste ledd" gjelder her også?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Går nok en del Amperé og Volt i en høytaler kabel ja, se på forsterkere som leverer flere hundre watt ut (ekte watt) dette må jo transporteres til høytalern, og da funker som regel en tykk kvalitets kabel bedre enn en tynn kabel med høy resistans..

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men min oppfatning er at det går noen amperé gjennom en høytaler kabel.. eller tar jeg helt feil her?
    man dør av under 80mA. flere ampere i kombinasjon med desse spenningsbaserte forsterkerene tror blir litt mye for en stakkars høyttaler.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Om man tar et lite tankeeksperiment: Tenk på den i interne kablingen i høyttaler, forsterker og delefilter. Kablene her kan ha et skremmende lite tversnitt i forhold til det du strekker imellom disse punktene, kan det ikke tenkes at "det svakeste ledd" gjelder her også?

Er fult klar over dette, men kabler inne i forsterkeren er ikke 3m lang, noe som krever bedre kable/større tversnitt en den korte stumpen som er inne i de enkelte elementene (hvis jeg ikke tar helt feil da..)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jeg mene noe om jeg også.

Jeg har forsterkeren bak og skjult anlegg, så det blir strekk på ca 10 meter fram til frontene, senterhøytaleren og suben. Da har det noe å si for kvaliteten at høytalerkablene har minst mulig motstand, det sier seg selv. Motstanden i en kabel er i utgangspunktet proposjonal med lengden på kabelen (bortsett fra ev. helt i endene / ved kontaktpunktene). Vi snakker om lave volt her (0-20 volt?) og kanskje noen få ampere (volt ganger ampere er lik watt), og de som har forsøkt å sammenligne ulike tverrsnitt i et 12 volts anlegg, f.eks. på hytta eller i bilen, kan jo se med det blåtte øye at lyset er svakere i andre enden av en tynn lampett-kabel.

Uansett gjelder regelen fra økonomien om fallende grenseverdi: 1 kvadratmm er klart bedre enn en halv, 2 kvadratmm ikke fullt så klart bedre enn 1, osv. 2,5 kvadratmillimeter i tverrsnitt bør være tilstrekkelig til at motstanden blir lav nok til at du knapt vinner noe på å gå videre opp, med mindre du kjører ut veldig mange watt. Jeg har for øvrig hørt at det kan skade med for tykke kabler, men jeg klarer ikke å forklare andre ulemper en kiloprisen for kobber og det utseendemessige (for tykke kabler er ikke pent, synes jeg).

Signalkabler hører jeg utvilsomt forskjell på, når man går fra billigste clas ohlson og opp til 3-400 kroners skjermede kabler.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Dette må jeg mene noe om jeg også.

Jeg har forsterkeren bak og skjult anlegg, så det blir strekk på ca 10 meter fram til frontene, senterhøytaleren og suben. Da har det noe å si for kvaliteten at høytalerkablene har minst mulig motstand, det sier seg selv. Motstanden i en kabel er i utgangspunktet proposjonal med lengden på kabelen (bortsett fra ev. helt i endene / ved kontaktpunktene). Vi snakker om lave volt her (0-20 volt?) og kanskje noen få ampere (volt ganger ampere er lik watt), og de som har forsøkt å sammenligne ulike tverrsnitt i et 12 volts anlegg, f.eks. på hytta eller i bilen, kan jo se med det blåtte øye at lyset er svakere i andre enden av en tynn lampett-kabel.

Uansett gjelder regelen fra økonomien om fallende grenseverdi: 1 kvadratmm er klart bedre enn en halv, 2 kvadratmm ikke fullt så klart bedre enn 1, osv. 2,5 kvadratmillimeter i tverrsnitt bør være tilstrekkeligat motstanden blir lav nok til at du knapt vinner noe på å gå videre opp, med mindre du kjører ut veldig mange watt. Jeg har for øvrig hørt at det kan skade med for tykke kabler, men jeg klarer ikke å forklare andre ulemper en kiloprisen for kobber og det utseendemessige (for tykke kabler er ikke pent, synes jeg).

Signalkabler hører jeg utvilsomt forskjell på, når man går fra billigste clas ohlson og opp til 3-400 kroners skjermede kabler.

Endelig en som forstår seg på det :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ikke mer enn at jeg åpenbarer for all verden i signaturen min at jeg selv har latt meg lure til å kjøpe sølvbelagte høyttalerkabler...

PS: Må kanskje gjøre noe med det...

PPS: Ja, det er også noe som heter kapasitans og induktans og impendans osv, som jeg ikke skjønner bæret av, men jeg håper inderlig det har noe å si, for hvis ikke har jeg kjøpt ca. åtte-ti ganger dyrere kabler enn på Biltema, helt uten hensikt. p)

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •