Kabler! Mye å si? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,077
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klart kabler har noe og si..er du i tvil, lån deg ett multimåleverktøy for el fag, etter på kopler du i fra batteripolene på bilen, så fikser du deg en kabel lengde 1m sier vi, mål deretter kabelen med måleverktøyet, du må så klart prøve flere "ledere" så ser du sikkert litt på instrumentet ditt;-) oila-oila..)
    Dette er nok et utsagn jeg ikke forstår wolfer. Kan du forklare deg bedre?

Jeg er forøvrig helt enig med Roffe her. Har man kabler med tilstrekkelig tverrsnitt, er forskjellene så små at de er ubetydelige.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,438
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med meget lettdrevne og snille høytalere, skal man ikke se bort i fra at en toleder med to 1.5mm2 lampett ledninger vil kunne gjøre en meget bra jobb. Synes også kommentaren til rogers var litt skremmende før jeg tror jeg opfattet budskapet.

Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Det er stor enighet i de fleste forskermiliøer at akkurat "integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null", har innvirkning på de psykoakustiske aspektet av lyd. Selv om øret ikke hører det, så har det alikevel innvirkning på den delen av frekvensspekteret vi kan oppfatte.
    Jeg men skjønner jo at lekfolk i slike forum ikke nødvendigvis har den kapasitet for å ta til seg dette.
    Integrale mhp Phi som beskriver enkelte egenskaper i en sirkel og Epsilon-null.(mulig et begrep for hvor mye penger man har igjen etter et kabelkjøp).. og psykoakustiske aspekter hmm.... en tykkere kabel med krympestømper og gull kontakter får vel enkelte ganger selv den mest skeptiske av oss til å høre en forbedret gjengivelse enn en lampett ledning. Det samme gjelder vel også imponerende effekt forsterkere med literstore kondensatorer og 4 bærehondtak for å flytte på monsteret.

Ved blind testing har man ikke samme grad av "integral mhp Phi inneholdende og Epsilon-null" apekteret og må bruke de sansene som hører lyden i stedet, da kan noen og en hver få seg en liten overskelse ....

En ting man kan si med kabler er at de må ha tverrsnitt nok i lederene til å utføre støm mesige oppgavene de blir satt til, ville for eksempel være meget hørbart og luktbart i en blindtest hvis man byttet ut den 20mm2 kabelen mellom pluss pol fra bilbatteriet med en 1.5mm2 lampett ledning . Slike kobblinger lukter svidd på mange måter....

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tverrsnittsdiskusjonen må man ikke glemme, som du tidligere har vært inne på ask4me2, at overflaten på lederen har stor betydning ved høye frekvenser.

Dette skyldes den såkalte "skin-effekten", som tvinger elektronene ut til overflaten av en leder (uavhengig av spenning, men meget avhengig av frekvensen). Ergo, i en høyttalerkabel skal det både være mange ledere for å ta seg av de høye frekvensene og tilstrekkelig tverrsnitt (2,5-4 mm2) til å levere strøm nok til bassen. Ved bi-wiring kan man jo bruke forskjellige kabler etter dette prinsippet, men det blir neppe hørbart, én kabel med tverrsnitt og lederantall stort nok er nok (godt nok er best-prinsippet).

Forøvrig er dette den beste kabeldiskusjonen jeg har sett, den om oppsamlingen av elektronene mellom spolen og magneten var meget tankevekkende. Noen som vet om noen (Nordost, f.eks) lager noen slags redskap til å fjerne denne opphopningen, en slags elektronskje, kanskje?

Jeg tror heller ikke så mye på prinsippet om tynne ledere for å få opp farta på elektronene, jeg heller til den teori at stort tverrsnitt gjør at mange elektroner kommer fram samtidig, og derfor bevirker ekstra trykk.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd ut mange merker og prisklasser i signal og høytaler kabel. Fra 20kr pr meter til kabler til 6000kr ferdig terminert for 2x2m. Jeg har funnet ut at jeg hører forskjell på dem, men om det er alltid verdt prisforskjellen er noe annet. Som flere sier her på forumet så er det viktig å bruke sine egne intrykk i sin stue. Hva de sier på div hifi butikker og hvordan et anlegg spiller med ulike kabel der, betyr ikke at det blir slik hos deg hjemme.

Jeg mener at det du får mest igjenn for i forhold til pris er HT kaber til ca 500kr meteren og signal kabler til rundt 1000 lappen.

Jeg har faktisk laget meg noen kabler selv som jeg har testet mot kabler til 8000kr for samme lengden. Og mine kostet 218kr og 19timer arbeid. Og jeg liker dem mye bedre enn de til 8000. (Kimber) Men det betyr ikke at alle gjør det.

Mitt råd til andre er som nevnt, lån og prøv. Lån da med deg kabler som er innbrennt, da lyden forandrer seg ofte en del etterhvert.

Peter
    Høyttalere: Klipsch RF7mk1, Klipsch RB75, Klipsch RS7, Klipsch RC7, 2x klipsch Rf5, Monitor Audio radius 250HD, 8x12' subb
    Elektronikk: Marantz AV8001., Cary cinema 5. Lexicon gs7. PS3
    Bilde: JVC DLA950 og Dreamscreen 129' Cinescope rammelerret.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrent!!???

Dvs. at molekyl-/atomstrukturen forandrer seg etter at man har påtrykt strøm og spenning? Da tror jeg trygt man kan si at tverrsnittet er for lite. Man varmer jo opp (gløder) kobber for å få det mykere, men at spilling på et anlegg skulle føre til dette vil jeg gjerne se beregninger på.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh

Det jeg mente var at lyden forandrer seg. Det var butikken som kallte det og jeg siterer* : "Da må du ta med deg desse her som er ferdig innbrent"" sitat slutt.
    Høyttalere: Klipsch RF7mk1, Klipsch RB75, Klipsch RS7, Klipsch RC7, 2x klipsch Rf5, Monitor Audio radius 250HD, 8x12' subb

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Ehhh

Det jeg mente var at lyden forandrer seg. Det var butikken som kallte det og jeg siterer* : "Da må du ta med deg desse her som er ferdig innbrent"" sitat slutt.
    Ikke bare jeg som blir "lurt" av HI FI selgere ;-) Jeg gjentar: Vi lar oss bedra.

PS Håper ikke jeg sårer noen nå, men må bare le litt når vi snakker om innbrenning av kabler. Men for all del, hva vet jeg ! :shock:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Bruker hjemmelaget nå... Da hvet jeg va jeg får.http://avforum.no/forum/images/icons/icon7.gif

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    I tverrsnittsdiskusjonen må man ikke glemme, som du tidligere har vært inne på ask4me2, at overflaten på lederen har stor betydning ved høye frekvenser.

Dette skyldes den såkalte "skin-effekten", som tvinger elektronene ut til overflaten av en leder (uavhengig av spenning, men meget avhengig av frekvensen).
    Og skin-effekten er irrelevant ved audio-frekvenser. Vi nærmer oss MHz før den blir vesentlig. Grunnen til høyt totalt tverrsnitt er at det skal overføre mye strøm. Grunnen til mange kordeller er at kabelen skal være fleksibel og bøyelig.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler! Mye å si?

Nei,men det er forskjeller!Hører man ikke det,så er man enten kverulant eller så mangler man gehør.Misunner egentlig litt de som ikke hører forskjell,de slipper b-billig unna!

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg veit ihvertfall

etter mange timer med bilstereo bygging at det å legge strøm og signalkabler i en krøll under bilteppe blir enda mere krøll.
    Masse støy,og hører det spesielt da antennekontakten til bilradioen ligger tvinnet oppunder dashbordet sammen med strøm/styrestrøms kabler bak dashen.
    Ja det er som LA 8 PV.
    strøm på førersiden,og signal på passasjersiden.

Så med dette til ettertanke er det også greit å separere ut de forskjellige kablene bak stereobenken å ikke la det se ut som et dekket salatbord.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Grunnen til høyt totalt tverrsnitt er at det skal overføre mye strøm.
    Jeg trodde at det først og fremst var impedansen som var poenget? Går det noe særlig volt og ampere i en høytalerkabel da?

Slik jeg har forstått det er det først og fremst på lange strekk at det er viktig med lav impedanse slik at ikke signalet møter for mye motstand underveis, for da forringes signalet. Med kortere kabel er ikke motstanden SÅ viktig.

Med Handel og Kontor-bakgrunn må jeg igrunn bare stole på de som vet. Er min forståelse feil?

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går nok en del Amperé og Volt i en høytaler kabel ja, se på forsterkere som leverer flere hundre watt ut (ekte watt) dette må jo transporteres til høytalern, og da funker som regel en tykk kvalitets kabel bedre enn en tynn kabel med høy resistans..

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men min oppfatning er at det går noen amperé gjennom en høytaler kabel.. eller tar jeg helt feil her?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og skin-effekten er irrelevant ved audio-frekvenser. Vi nærmer oss MHz før den blir vesentlig. Grunnen til høyt totalt tverrsnitt er at det skal overføre mye strøm. Grunnen til mange kordeller er at kabelen skal være fleksibel og bøyelig.
    Er den virkelig det? Ved dimensjonering av høyspentkabler med store tverrsnitt må man ta hensyn til den allerede ved 50 Hz.

Så på Wikipeda at ved 20 kHz er det ca. 10% strømfortrengining, dvs. at ved stort tverrsnitt brukes kjernen i mindre grad, men jeg har ikke regnet på hvilket tverrsnitt som er kritisk i så henseende. Mulig det først er ved to--siftret antall mm2 ? Kanskje du vet, Roffe.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Sjekk KWIK da vel

Mye bra snakk om kabler her som sikkert er "riktig", men hva med signalkilden. Av nesten alle kabel investeringer jeg har prøvd, er det ikke noe som "erstatter" en ennå bedre signalkilde. En DVD/CD spiller som spiller som "glass", låter muligens bedre gjennom et lavpass filter...

Bra signalkabler gjør susen, men for dyre (les sølv) kan låte spisst og hardt på noen høytalere. Jeg bruker Klipsch kfs 10.5 (gamle greier som spiller fantastisk dersom alt annet stemmer) og "forer" disse fra en Krell 300i med en EC4.6 som preamp og en Pioneer 668 som analog kilde.

Tidligere benyttet jeg HT kabler fra Tara labs fra HI FI KLubben og var sånn passe fornøyd, men noen CDèr låt fremdeles litt "komprimert"

Var innom ELTEK og kjøpte helt tilfeldig deres "kupp" installasjons kabel fra Kimbel (KWIK) http://www.mamut.com/dynabel
    ALL spisshet i øvre mellomtone forsvant !

For kr 65,- meteren er dette et KUPP :grin:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører musikere forskjell på instrumentkabler? Alle jeg kjenner som bruker elektriske instrumenter klarer seg med billigste, men kanskje ikke de har gehør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gemene hopen blir vel aldri enig i kabeldiskusjonen. En kabel er vel mest et filter som bør påvirke lyden i minst mulig grad? En kabel kan vel ikke tilføre noe?Selv synes jeg det blir for teit når man smører inn slangene med linolje og andre hokus-pokus-ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkar litt forskjell.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der jeg merket mest forskjell var ved bytte av signalkabler, de gammle jeg hadde var dårlige - om det har med at den snart var 15 år, eller om de nye rett og slett var bedre \ pris? det vet jeg ikke, men stor forskjell - det var det!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; RME ADI-2; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Head-fi: SB; RME ADI-2; Shure SRH940;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •