Kabler! Mye å si? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Hva har et integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null, Volum, Areal og Massetetthet med kabler å gjøre??
    'Alle' vet jo at jo tynnere kabler, jo bedre. Da må elektronene øke hastigheten gjennom kabelen, og en oppnår mer smell og fart i alle høyttalere, selv i Kerrvinn Wega.
    Bare pass på at ikke hastigheten til elektronene blir så høy at elektonene ikke klarer svingen i høytaler spolene, og kræsjer ut i magnetene og etter hvert bygger seg opp så det ikke blir plass til talespolen å bevege seg i magnet gapet.... Det er forøvrig her integralet i formelene kommer inn, når man skal regne ut volumet og arealt til disse elektonene som er på avveie, og hvor ofte man må demontere og ta ut disse elekton haugene.....;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Bare pass på at ikke hastigheten til elektronene blir så høy at elektonene ikke klarer svingen i høytaler spolene, og kræsjer ut i magnetene og etter hvert bygger seg opp så det ikke blir plass til talespolen å bevege seg i magnet gapet.... Det er forøvrig her integralet i formelene kommer inn, når man skal regne ut volumet og arealt til disse elektonene som er på avveie, og hvor ofte man må demontere og ta ut disse elekton haugene.....;-)
    Kan man sette inn et bremseledd for at det ikke skal kræsjes for mye i disse høytalerspolene? :-|
    Kan jo bli dønn stille hvis elektronhaugene blir så store at de blokkerer hele svingen...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Og hvis du er heldig, har ikke stekeovnen "eksplodert" og/eller satt fyr på hele kåken, (f.eks pussefiller insatt med linolje er forøvrig lett selvantennelige i romtemperatur og ull fuktet med f.eks vann, leder strøm, og en forkullet ulltråd, ble vel av Thomas Edison brukt som den første glødetråden i glødetråds lampa.....)

Gjør man det du skriver her einis, tror jeg man vil høre forskjell på kablene enten det er forskjell eller ikke, bare fordi man har gjennomført dette linolje tweaket. ;-) Kabler som lukter linolje og setter merke der de ligger intill andre flater er ikke mitt første valg, men det er mulig linolje lukta er noe av den hørselsmessige forbedringen....;-)

Hvordan er forresten grandiosa med linolje smak? ;-)

Kabel debattene har en tendens til å rase rundt i fora som dette, men vil bare anbefale at man kjøper kabler man har råd til, og som sikkerer god kontakt i endepunktene, og ellers bruke hørselen og fornuften til å velge de riktige kablene man benytter. Noen nevner en tommelfinger regel for kabler som 1/10 av elekronikken og annlegget ellers prismessig, men det forutsetter at en dyr kabel er bedre enn en billig, men så lett er det mange ganger desverre ikke. Lydkvaliteten blir ikke bedre om kabelen selges med mange fordyrende melommledd og høy avangse.....

Ser man på den innvendige kablingen i de høytalerene og elektronikk komponentene man benytter, så sier det etter min mening litt om hva man kan forvente av kvalitets forbedring i å kjøpe gode kabler, og om man skal legge litt ektra arbeid i lyttetesting osv og finne de riktige kablene som matcher resten av utstyret.

Kan man holde den fysiske lengden på f.eks høytaler kablene nede og ha et godt tverrsnitt, da er man etter min mening langt på vei i mål der, uavhengig om disse har isolasjon av teflon, pvs eller ull impregnert med linolje.

Kan man ellers ha det ryddig og greit med signalkablene og de har en god skjerming og gode kontakt egenskaper, er man etter min mening langt på vei i mål der også.
    Forskjellig utstyr, kan reagere forskjellig på forskjellige kabler, men forskjellene er ofte så marginale hørsels messig, at man ikke får noe klart indikasjon på forskjeller selv med ABX blindtester osv, så velger man å ha et litt mer avslappet forhold til kabler og kabling generellt, tror jeg man i det lange løp heller kan konsentrere seg om å bruke penger på de komponentenen i elektronikk kjeden som virkelig lager hørbare forskjeller, for ikke å snakke om å kjøpe inn den musikken man vil høre på....;-)

lol. du har åpenbart ikke peiling på hverken linoljens sammensetning eller hva dette kan bidra med lydmessig. hvor mange praktiske forsøk eller målinger for den saks skyld har du gjort? ingen? tenkte meg det
    latterlige grunnløse fordommer
    vet du i det hele tatt hva linolje blir brukt i nå til dags?
    vet du hva tandberg brukte i sine elektriske apparater som isolering?
    har du forsøk å lede strøm via mineralolje eller linolje?
    vet du hvor 90% av alle elektroner ferdes i en leder?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    linoljens sammensetning
    Og det er?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol. du har åpenbart ikke peiling på hverken linoljens sammensetning eller hva dette kan bidra med lydmessig. hvor mange praktiske forsøk eller målinger for den saks skyld har du gjort? ingen? tenkte meg det
    vet du hva tandberg brukte i sine elektriske apparater som isolering?
    Vet du hvor jeg finner dokumenterte blindtester som påviser den hørbare forskjellen?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Vet du hvor jeg finner dokumenterte blindtester som påviser den hørbare forskjellen?
    Dette er vel et ønske som gjentas stadig vekk her på forumet, og ikke bare her heller. Tviler på at du noen gang får tak i den dokumentasjon. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en blindtest her på forumet tidligere i år. Her husker jeg at en testet dyre kabler mot Clas Ohlson billigkabler. Du vil nok bli overrasket over resultatet her.

Jeg tror mange kjøper dyre kabler bare fordi det er litt "flaut" å ha billige kabler fra Biltema eller Clas O., selv om de fleste ikke hører forskjell. Og hører du forskjell, så er det bare å investere i dyrere kabler, men det er dumt å bruke mer penger på dette enn nødvendig. Send en PM til Snickers IS og spør hva han sier om Biltema vs Monster. Du vil oppdage at det ikke er så flaut å handle hverken på Biltema eller på Clas Ohlson. ;-)

Det du også kan gjøre er å kjøpe dyrere ledninger til fronter enn til bakhøyttalere. Jeg synes det er lettere å høre forskjell på musikk enn på film. :grin:

PS Jeg er forresten en av dem som har kjøpt Monster (kr100/m) til fronter og center. Kabel til surround koster ca 40/m (Monster), mens jeg bruker Clas Ohlson til center bak ops: ops: ops:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at stekeovn trikset og linolje avgassene har begynnt å virke....;-)

Det var forøvrig ikke linoljen jeg snakket om kunne lede strøm, det var ull fuktet med vann jeg mener gjør det, det er forøvrig ganske lett å sjekke..

Hvor mye peiling jeg har i forold til deg einis, er jo ikke godt og si, kjenner deg desverre ikke så godt, og har bare lest en del av inleggene dine her inne i forumet tidligere, og har gjort meg noen tanker i forbindelse med det. Det var ikke meningen å angripe ditt linolje tweak, men synes det ble litt på kanten for trådstarter som spør om
    Lurer på om kabler har så mye å si som de sier på reklamene?
    Tja, det brukes vel linolje mye innenfor overflate behandling av treværk og andre overflater og mye som bindemiddel i maling, hvis det var det du lurte på.
    Enkelte bil entusiaster sverger til linolje i forbindelse med rustbeskyttelse i biler også, etterom man får en lufttett og litt fleksibelt dekkende belegg, som ikke sprekker og slipper vann og luft inn til metallet. Bruker du linolje mye einis, er du vel også klar over brannfaren og problematikken rundt lukt.

Vet at en viss hifi guru (Duelund) sverget til linolje i mange av sine lydforbedrene tweak, så han sine disippler bruker vel linolje mye til elektroniske komponenter og kabler osv. Har forøvrig ikke fjernet plasten på kondensatorene i forsterkerene mine...

vet du hva tandberg brukte i sine elektriske apparater som isolering??
    Ettersom ikke pvc, teflon, og andre plast materialer var så veldig vanlig brukt i elektronikken tidligere, ble vel isolatorer som vakum, luft, tre, porselen, glass, og blandt annet linolje benyttet.

Nei, det har jeg ikke, ettersom jeg anser dette som isolatorer som blir brukt i store traforer for å fordele og transportere vekk varmen fra viklinger osv. Linolje vil jeg bruke der man trenger en god isolator med litt fleksibel overflate, og hvor man kan nyte godt av de vibrasjons dempende og sammenbinnende egenskapene.
    Når man førs er inne på isolatorer, så kan det jo nevnes at Quad ESL57 benyttet bivoks i høyspennings kvadrupplerene sine som skulle kjøre opp spenningen til noen tusen volt til membranene. Da er det nemlig bare å bruke sekeovnen til å smelte ut den gammle voksen, hvis man skal skifte noen av diodene eller kondensatorene i disse blokkene. Enkelte DIY har benyttet klar silikon til dette, men det har ofte vist seg at ikke det har god nok isolerings evne, spessielt hvis man velger å glatte ut overflaten med litt såpe på fingeren.
    Vet ikke om linolje ville egnet seg til dette heller, men det er vel mer tørketid og ikke isolerings evne som vil være problemet, hvis man skal fylle en 1-2 dl stor boks med isolerings materiale

Det er riktig som du sier at jeg ikke har foretatt så mye praktiske forsøk eller målinger når det gjelder linolje og elektronikk, men nå brukes vel linolje mest som et isolasjons og sammenbindenede materiale i elektonikk sammenheng, og kobberet i ledningen som leder materiale. Ulltråden anser jeg som et utfyllings og armering for linoljen som matrise eller bindemateriale, noe alla bruken av glassfiber i glassfiber armert polyester. At ullen også i enkelte sammenhenger har elektrisk ledende egenskaper er noe jeg går ut i fra du allerede visste, eller var det noe av det du synes var så latterlig å lese om.?

Ull er vel et organisk karbon basert materiale, og litt varmebehandling er alt som skal til før man får en ganske greit ledende materiale, som kan brukes som glødetråd...

Hvor latterlige mine kommentarer er einis, får vel de som leser disse innleggene avgjøre selv, og du som har så mye erfaring med linolje og ull behandlede kabler, må gjerne forklare teorien bak og måleresutatene du har gjort. Jeg er lutter øre og er alltid ute etter å lære noe nytt.

Ellers innenfor moderne DIY elektostatiske høytalere med bruk av pvc isolerte ledninger i statorene, er fargestoffer i forbindlese med isolatorer et eget problem, og ut i fra det vil jeg to at den ullen du beskriver til bruk rundt kabler, børr være uten fargestoffer som kan forandre de ledende egenskapene, samt at alle rester av vaskemiddler og myknere osv bør være borte. Ser ikke at du beskrev det i inlegget ditt tidligere når du nevnte ull, heller ikke om ulltåden er behandlet med noe myknings eller vakemiddel osv fra produksjonen, som jo i seg selv kan påvirke de elektrisk ledende egenskapene.

Lurer derfor til slutt på noen ting einis.
    Hvordan velger man riktig type ull, og hvordan forhånds behandler man den så den har de riktige elektriske egenskapene? Det finnes vel også en del forskjellig fremstillte former renhets grader osv for linolje. Hvilke type linolje anbefaler du einis?
    Tar man av pvc isoleringen av en ClasOhlson høytaler kabel, er det fort gjort å skade noen av kobber lederene. Hvordan har du løst dette så man ikke reduserer antall kobber ledere og de elektroniske leder egenskapene i selve kobber lederen? , og hvordan anbefaler du at man skal legge ulltråden rundt kabelen for best mulig mekanisk og isolerings messig måte?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du la til et tileggs spørsmål einis.

Vet ikke svaret eksakt, ettersom forskjellige spenninger og forskjellige frekvenser har evnen til å bli ledet litt forskjellig i tversnittet av en leder. Den 90% andelen din vet jeg derfor desverre ikke, men generellt kan man vel si at store stømstyrker "metter" lednings evnen i overflaten og transporteres mer inn mot senter av og mer i hele tverrsnittet i en leder, mens høye frekvenser og spenninger søker ut mot overflaten av lederen. Har hørt forskjellige teorier for hvorfor det er sånn, og i naturen er det vel ofte sånn at tingene innordner seg etter det som gir den minste motstanden. Har også hørt teorier for høyspent og "skin effekter" at elektronene nemest frastøter hverander , og derfor søker bort fra hverandre ut fra senterlinjen av lederen og ut mot overflaten.

Hvordan disse tingene er reelle faktorer innenfor et audio 20-20kHz signal, strides de lerde vel noe om, men det er vel en generell opfattelse at mellomtone og diskant ofte blir best med høytaler kabler med mange tynne ledere med mye overflate, mens bass området gjerne nyter godt av få men tykke ledere, etterom stømstyrkene er større og frekvensene lavere.

Det finnes vel derfor av og til tilfeller der 90% av elektonene ferdes utmot og på overflaten til en leder, men det finnes sikkert også tilfeller der de ikke gjør det det også....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Prøvd og feilet en god del riktignok ikke med ull og linolje men med kabler av forskjellige typer. Og det å ha de riktige kablene til den riktige elektronikken er veldig viktig for å få optimal lyd. Der føler jeg også at høytalerkablene er de som gjør det største utslaget. Har oppgradert utstyret mitt en god del og kjørte på med et par kabler fra proson som jeg hadde fra før og tenkte at kabler ikke hadde noe veldig mye å si. Ble etter hvert litt lite spenst i mellomtonen og ble rett og slett litt kjedelig å høre på i lengden så jeg dro for å forhørte meg litt om dette tross alt jeg hadde jo investert en god del... Fikk meg med et par nordost kabler med hjem og prøvde, og fant fort ut at diskanten ble altfor framtredende mens mellomtonen ble enda mindre og hele greia virket mot sin mening. Byttet inn kablene og fikk igjen pengene. Kom over et kjempekjøp på en Synergistic Reasearch kabel med aktiv skjerming til 13K og slo til. Koblet dem til og freste opp musikken. Fantastisk!! For å illustrere tar man et vanlig A4 kopiark, holder det foran munnen på en som snakker over litt tid sånn at du blir vant til det og så tar arket bort og hører forskjell... -Og forskjell er det!!! Mellomtonen kom på plass akkurat der jeg ønsket, diskanten ble oppløst og myk som fløyel, og du verden for et driv i den strammeste bassen! Alt ble klarere, alt løste seg bedre opp og plasserte lydbilde presist der det skulle vere og elektronikken fikk fram det potensiale det virkelig fortjente!! Men alt er likevell bare nyanser... De av dere som vet hva jeg mener med gåsehudfaktor og har erfart skikkelig ståpels medfulgt av frysninger nedover ryggraden og gledeståre i øyenkroken vet hva jeg snakker om.. Prikken over i-en! Det er dette det handler om og det er en forskjell!!!!!!!

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Hva har et integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null, Volum, Areal og Massetetthet med kabler å gjøre??
    Det er stor enighet i de fleste forskermiliøer at akkurat "integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null", har innvirkning på de psykoakustiske aspektet av lyd. Selv om øret ikke hører det, så har det alikevel innvirkning på den delen av frekvensspekteret vi kan oppfatte.

Jeg men skjønner jo at lekfolk i slike forum ikke nødvendigvis har den kapasitet for å ta til seg dette.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Hei..

Klart kabler har noe og si..er du i tvil, lån deg ett multimåleverktøy for el fag, etter på kopler du i fra batteripolene på bilen, så fikser du deg en kabel lengde 1m sier vi, mål deretter kabelen med måleverktøyet, du må så klart prøve flere "ledere" så ser du sikkert litt på instrumentet ditt oila-oila..)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Har Prøvd og feilet en god del riktignok ikke med ull og linolje men med kabler av forskjellige typer. Og det å ha de riktige kablene til den riktige elektronikken er veldig viktig for å få optimal lyd. Der føler jeg også at høytalerkablene er de som gjør det største utslaget. Har oppgradert utstyret mitt en god del og kjørte på med et par kabler fra proson som jeg hadde fra før og tenkte at kabler ikke hadde noe veldig mye å si. Ble etter hvert litt lite spenst i mellomtonen og ble rett og slett litt kjedelig å høre på i lengden så jeg dro for å forhørte meg litt om dette tross alt jeg hadde jo investert en god del... Fikk meg med et par nordost kabler med hjem og prøvde, og fant fort ut at diskanten ble altfor framtredende mens mellomtonen ble enda mindre og hele greia virket mot sin mening. Byttet inn kablene og fikk igjen pengene. Kom over et kjempekjøp på en Synergistic Reasearch kabel med aktiv skjerming til 13K og slo til. Koblet dem til og freste opp musikken. Fantastisk!! For å illustrere tar man et vanlig A4 kopiark, holder det foran munnen på en som snakker over litt tid sånn at du blir vant til det og så tar arket bort og hører forskjell... -Og forskjell er det!!! Mellomtonen kom på plass akkurat der jeg ønsket, diskanten ble oppløst og myk som fløyel, og du verden for et driv i den strammeste bassen! Alt ble klarere, alt løste seg bedre opp og plasserte lydbilde presist der det skulle vere og elektronikken fikk fram det potensiale det virkelig fortjente!! Men alt er likevell bare nyanser... De av dere som vet hva jeg mener med gåsehudfaktor og har erfart skikkelig ståpels medfulgt av frysninger nedover ryggraden og gledeståre i øyenkroken vet hva jeg snakker om.. Prikken over i-en! Det er dette det handler om og det er en forskjell!!!!!!!

Ingen tvi om at kabler har noe å si for høyttaleren, byttet noen gamle signalkabler mot nye, bedre. Merket stor forskjell
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke hadde vært noen tvil om at høyttalerkabler hadde betydning for lyden ville ikke denne debatten holdt på i flere 10-år! :roll:

Newcomer Totte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere sier er at forskjellen på "lampett" ledning og ca 2x2,5kvm skjermet kabel er som natt og dag. Mens alt over dette er knapt hørbare?!? Avhenger selvsagt av hvor mye effekt det er snakk om men....

La oss si 100w til en høyttaler da....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke hadde vært noen tvil om at høyttalerkabler hadde betydning for lyden ville ikke denne debatten holdt på i flere 10-år! :roll:
    Ehh, spørsmålet er hvor MYE det har å si for lyden, ikke om det har noe å si ! Natt og dag effekt er det neppe for de aller fleste, men enkelte som er svært kresne kan nok føle det slik (perfeksjonister).

Jeg tror likevel at mange bruker for mye penger på kabler i forhold til resten av utstyret, og iallefall dersom man kjøper Monster kabler. I følge Snickers IS er en del kabler på Biltema meget bra, om ikke bedre enn Monster, men det klinger ikke bra å ha kabler med Biltema merker på dersom anlegget koster kr 100 000.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Det er stor enighet i de fleste forskermiliøer at akkurat "integral mhp Phi inneholdende Epsilon-null", har innvirkning på de psykoakustiske aspektet av lyd. Selv om øret ikke hører det, så har det alikevel innvirkning på den delen av frekvensspekteret vi kan oppfatte.

Jeg men skjønner jo at lekfolk i slike forum ikke nødvendigvis har den kapasitet for å ta til seg dette.

Roger
    Jeg håper du er ironisk nå? =)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Totte
    Så det dere sier er at forskjellen på "lampett" ledning og ca 2x2,5kvm skjermet kabel er som natt og dag. Mens alt over dette er knapt hørbare?!? Avhenger selvsagt av hvor mye effekt det er snakk om men....

La oss si 100w til en høyttaler da....
    Det jeg sier er at ingen er i stand til å høre dette i en blindtest (altså alt annet likt, men uten informasjon om hva de faktisk hører på).

At enkelte mener at hørselen fungerer best/bare når de kan se om kabelen koster 10,- eller 1000,- pr meter kan du kanskje ta stilling til selv? :-)

Hvis noen er uengie med meg kan vi kanskje ta en liten test...

mvh
    Knut

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis anlegget klinger bra, så er vel det det viktigste.

Mitt råd er som alltid: Kjøp det rimeligste som virker (f.eks. 2x2,5kvmm Biltema-kabel) i første omgang. Så kan du rolig låne med dyrere kabler hjem og sammenligne. Å gå for dyre kabler med en gang kan være bortkastede penger. Og glem anbefalinger om at kablene bør utgjøre en viss prosent av anleggets verdi. I den grad det er hørbare forskjeller på kabler så dreier det seg sannsynligvis mye om matching med anlegget ellers, slik at en kabel som låter bra i ett anlegg ikke nødvendigvis trenger å låte bra i et annet anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100% enig med Roffe her. Det psykiske aspektet skal en dog ikke undervurdere. Mange lurer seg nok til å tro at de hører forskjell, og jeg var en av dem dengang jeg byttet fra relativt tykke billige kabler til Monster kabler til kr 100/meter. Jeg følte virkelig at lyden ble renere og klarere, uten at jeg tok noen blindtest. I tillegg så var det dette at Monster skulle være bedre enn andre kabler som jeg kjøpte rått av selger. Da Snickers IS senere sa at jeg var blitt "lurt", så følte jeg meg litt dum.

Mitt poeng er at tro kan flytte fjell. Tror en at en hører forskjell, så skal en ikke se bort ifra at en får en bedre opplevelse med nye og dyrere ledninger. En liten digresjon, hostesaft: Hostesaft som selges på apoteket uten resept har null medisinsk effekt. Dette har flere kamerater som er leger fortalt meg i mange år, og for noen måneder siden så kom endelig dette opp i media. Den eneste hostesaften som fungerer er Cosylan (på resept), og dette fordi den inneholder morfin som bedøver halsen og slimhinnene. Tror dere virkelig folk kommer til å slutte å kjøpe hostesaft uten respet av denne grunn ? Ergo, vi ønsker å bedras ! :lol:

En skal også huske på at mange lytter til det de såkalte ekspertene sier, og hvis de opplever en forskjell, så skal jammen ikke jeg være dårligere enn å ha "det beste". Men de aller færreste sitter nitidig og lytter til om de hører utslag i lyden til 4.fiolinist på 2.rad ved å bytte ledninger.

Det er lett å bli revet med i dragsuget. For en måned siden satt jeg hjemme og testet min nye SVS PB 10 med lydtrykksmåler. Jeg ønsket å finne en plassering som ga helt flat kurve, som viste seg å være umulig. Det dukket alltid opp en eller annen dipp. Jeg ble både forbannet og irritert. Men i praksis (ved filmtitting) hadde jeg ikke sjanse til å merke noe til dette. Etter dette så prøver jeg å bruke mine egne ører og ikke andres meninger, men det er jammen ikke lett :lol:

Mye OT dette (hva angår ledninger), men det er samme prinsippet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •