Har ofte blitt diskutert : Hva er best, noe her og masse andre steder.

Jeg kjørte en noget spessiel test på dette.

Jeg bygde meg 2 stk digre høyttalere med 1" diskant 8" mellomtone 15" bass.
Tunet til beste jeg kunne uten att kassa blei alt for diger, likevell blei kassa på 177L + massevis med avstivere, så ja. DIGERT. men avrulling start ved 30Hz og 25Hz -3db (simulering) og kjeller bassen som en i følge mange hi-fi butikker høres ned til -6db så spiler dette dypt

Og så bygde jeg satteliter og sub med samme ellementer. altså 1" disk. og 8" bass/mellomtone (ja, nytt delefilter, siden sattelit må spille dypere en bare mellomtone)
Og 2 stk 15" i sub valgte puch-pull og porta sub denne sub blei litt stor, men fikk plassert den under Tv (i tvbordet) Siden denne kasse typen tillater att magnetene kan monteres mot værandre så blir jo magnetfeltett elliminert.

Satteliter 22L med port tuning 48Hz -3 db
Sub 50L puch-pull med port. (kassa blir større siden innvendig kasse for mulig gjøre mangnet mot mangnet montering) tuning 18Hz -3db.

Forsterker store høyttalere: Denon avc a10 se kjørte mellomtone og diskant.
NAD 216 kjørte bass

Satteliter og sub. samme forsterkere, men nad kobla fra sub utgang.

Resultat store. Fyldig spennende og høyt spillende, akkurat hva du forventer av digre høyttalere, men overasket i åpenhet og tydelighet i mellomtone/diskant. flott lyd med tyngde.

Resultat sattelit med sub:
Ubeskrivelig dyp bass sammenlignet med de store. Og bedre pressisjon, dette overasket meg mest..

Mellomtonen kom vesentlig bedre ut av det. føltes mye varmere. Diskant ingen forandringer.
Vannvittig imponerende, siden sub ikke syns under TV'en. Ser ut som 2 små satteliter (20 X 25Cm) spiller alt uten hjelp.

Bytta ut NAD mot Hypex HS500 Enda bedre løft.

Jeg vill fra nå altid anbefalle små bra høyttalere og en god sub. (vet det er mot mine egne ord fra tidligere)