Klangmatching og center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klangmatching og center

Jeg lurer generelt på hvor viktig det er med samme type høyttalerelementer i fronter og center. Tenker da mest på størrelsesforskjeller fra samme produsent.

Eksempel 1:
    Er Infinity Beta 40 en bedre match med IB C360 enn IB 50? IB 40 og C360 har jo dobble 6,5"'ere mens IB 50 har 7"'ere.

Eksempel 2:
    Har fått anbefalt SA720AV som center til ett oppsett med SA1550. Vil ikke SA510AV være en bedre match?

Noen har jo påstått på forumet at center, til film, helst skal ha samme membran-areal som begge frontene til sammen! :shock: Det kan jo bli litt dyrt da, og vanskelig å drive med forsterkeren.

Noen som har noen synspunkter til noe av dette?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god center er absolutt å anbefale dersom målet er best mulig hjemmekino. Men å sette konkrete krav angående membranareal og lignende synes jeg er vanskelig.

Senterhøytaleren er den høytaleren som jobber mest i kinoen, og opptil +/- 70% av lydinformasjonen i filmen gjengies av denne. (Og da mener jeg ikke at det kun er 30% igjen til de andre...). Det betyr at du gjerne bør legge litt penger her. Når det gjelder de merkene du nevner har jeg ikke god nok erfaring til å uttale meg om disse.

Når det gjelder klangmatching er jeg tilhenger av at de tre høytalerne i front bør være av samme merke.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at center er viktig, men det ser ut som om høyttalerprodusentene til dels ignorerer dette når de dimensjonerer dette!

Takk for innspill!

Edit: Noen vil sikkert anbefale å gå for så store fronter som mulig for å få litt trøkk i hjemmekinoen, men hvis produsenten ikke tilsvarende har noen større senter er kanskje dette litt dumt?

Det viktigste for klangmatchingen er muligens å handle center og fronter fra samme produsent som du sier, men membran-flaten da?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et eksempel på et merke som har både center og fronter; cw.. de har en center beregnet for resten av frontene. tenker da på V- og clsc serien.. cw 215 med 2 15" og senter med 2 6,5" får vel ikke samme membralareal etter min mening. men de har da samme klangen alikevel..

(beklager om dette ble veldig OT!)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du missforstår litt. Mange produsenter som lager senterkanal som tilhører en serie med fronter og bakhøyttalere, men det er ingen som tar senterkanalen så seriøst som de burde hvis det er slik som mange vil ha det til på forumet her.

Jeg kjøper idèen om at det meste av det som skjer i en film skjer i senterkanalen, derfor sliter jeg litt med å sy sammen et høyttalersett med en riktig dimensjonert senter.

Bør jeg for eksempel satse på effektforsterker og 2 senterhøyttalere, eller blir det å overreagere litt?

For å trekke frem et av eksemplene over; vil IB 50 "overkjøre" IB C360'ens mindre elementer, eller vil dette fungere helt utmerket? Vil frontene "hjelpe" senteren der den kommer til kort?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •