Plassering av svs 10 tommer - BIlder inside

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av svs 10 tommer - BIlder inside

Som topic sier , sliter jeg litt med hvor jeg skal plassere subben.
    Kommentarer til bilder før noen starter og kommentere dette:
    - Skal få skikkelige gardiner.
    - Høytalere er midlertidig, bare for å ha lyd. Kommer mest sansynlig til å gå for B&w 6 serie , fronter , bak , og center over nyttår.
    -Kabler skal self skjulest bedre, og bør vel investere i et skikkelig læret med tid og stunder. Men ting koster så må ta ting litt på sikt.

Så til subben. Slik som jeg ser det er det vel 3 alternative steder den kan stå.
    1. Der den står nå
    2. Andre hjørnet
    3. Bak sofaen.

Inni der med pipa ? Vil det være noe triks? Mistenker at lyden kan drukne der inne?

Har også prøvd å snu subben der som den står nå , slik at elementet peker inn mot veggen i stede , vil det være noe triks? Eller bør elementet peke mot sweeetspot? i sofaen.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg ville prøvd å plassere svs i hjørnet der tv står. men det du burde gjøre for og være sikker på riktig plassering er og sette suben oppi sofaen (som er i sweetspot) sette på en test dvd eller en cd med mye bass og forflytte deg rundt på kne i rommet. der du hører best (mest) lyd skal den stå. er jo bedre og lettere og brukke en db måler da det kan være vannskelig og høre forskjell.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forsøke litt senere i kveld. Noen andre som har andre synspunkter?
    Bør elementet stå ut fra veggen? Eller inn mot veggen?
    Musikk med mye bass noen som har eksempler på dette?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

velg hjørne plassering, det er oftest det beste. Siden PB10-ISD har frontmontert element og porten foran, kan denne settes helt inn i hjørnet. Prøv høyre hjørne der CD hyllene står, da skal du se du får bedre resultat grunnet veggenes "drahjelp".

Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok , mener du at jeg skal sette subben inn der med pipa? vil ikke lyden drukne der inne da?
    Elementet skal det peke mot sweetspot eller inn mot veggen?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten bare prøve, jeg vil tro det går bra. Prøv også å plassere den med bassen til venstre.

Husk å justere fasen for hver gang du flytter suben.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter selv med plassering av pb-10. Er den så kravstor på plassering for å yte bra???

Min eks-sub, Dali swa 12 spilte pent og gav en bass som var ren, og som man bare "ante". På pb-10'en hører jeg at det er en subb som står og "uler", fremfor å få de punchene i brystkassa jeg har lest såpass mye om...

Er dette pga plasseringen? Eller er pb-10'en rett og slett litt for liten til å gi skikkelig punch?? (Mao, må den stå i et hjørne)

Rommet mitt er ikke godt lydmessig, og leser jo at pb-10 skal gi greit med punch mellom 20 og 30 hz. Etter hva mine ører kan høre er det vesentlig mer punch i frekvenser over dette, da det er her jeg hører at det er en subb som spiller, og ikke bare hører den som en forlengelse av front-høyttalerne.

Har forsterkeren innstilt på +2dB på sub-kanalen, og gain på subben står på kl 2 (hvor kl 6 er "null") Først da oppnår jeg skikkelig pønsh.

Har jeg et rom med mye stående bølger og en glupsk appetitt på bass, eller er det subben som ikke holder mål??

Samtidig oppfatter jeg bassen som litt treg, da den "henger litt etter". Er dette noe justering av fasen kan ordne??

Håper noen kan oppklare litt for meg, da jeg ikke har den hurra-følelsen jeg trodde jeg ville få når pb-10 kom i hus... Mange spørsmål, vet det!!

For bilde av min plassering se link: www.minhjemmekino.no/moho, eller signatur..

Som bildene viser er hjørnet mitt "opptatt" av en høyttaler, men dette er jo noe som kan justeres...

Håper på god hjelp!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne subben ble kåret som vinner i svenske hemmabio(?), men på - siden ble det nevnt at det var vanskelig å plassere. Da de fleste har svært begrensede muligheter for plassering av sub, faller denne tydeligvis utenfor hos mannen i gata. De fleste vil bare "plug&play". Siden de også kun selges over nett med en dist. blir det vanskelig med hjemlån for å få testet også. Derfor burde vel denne subben kun bli anbefalt for entusiasten som faktisk gidder å ommøblere og prøve alle muligheter. Takke meg til lokale butikker som tilbyr hjemlån.

10" som dunker i brystkassa hjemme? Det blir vel litt drøyt selv for SVS. Har riktignok ikke hørt den, men en stakkars liten 10" blir veldig lite i stuekinoer.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett den helt til venstre, syntes kanskje det ble en anelse bedre. Da jeg fikk bort følelsen av at lyden druknet inni der med pipa. Men denne fase funksjonen? Hvor mye har den og si for hvor mye trøkk en får?

Hva syntes folk om å sette den bak sofaen da? vil det gi noen bedre effekt? Eller er det best å ha denne framme?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moho: Prøv å plasser subben bak i rommet, ved siden av sofaen. Hvis du vil gå litt mere vitenskapelig til verks kan du prøve å stille subben opp i sofaen, og avspille et sweep. Krabb rundt på gulvet, og der sweepet virker jevnest skal subben stå.

Du kan eventuelt bruke samme metoden sammen med musik, og/eller en filmscene med mye bass i og finne den posisjonen hvor det lyder best.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Denne subben ble kåret som vinner i svenske hemmabio(?), men på - siden ble det nevnt at det var vanskelig å plassere. Da de fleste har svært begrensede muligheter for plassering av sub, faller denne tydeligvis utenfor hos mannen i gata. De fleste vil bare "plug&play". Siden de også kun selges over nett med en dist. blir det vanskelig med hjemlån for å få testet også. Derfor burde vel denne subben kun bli anbefalt for entusiasten som faktisk gidder å ommøblere og prøve alle muligheter. Takke meg til lokale butikker som tilbyr hjemlån.

10" som dunker i brystkassa hjemme? Det blir vel litt drøyt selv for SVS. Har riktignok ikke hørt den, men en stakkars liten 10" blir veldig lite i stuekinoer.
    Det eneste som kan gjøre PB10 vanskligere å plassere enn noen andre subs er at den spiller flatt ned til 20hz, noe som langt de fleste andre subs bare kan drømme om Hvis du da har noen utrolig sterke romforsterkninger mellom 20-30hz kan PB10en komme til å levere for mye av det gode, og da skal det jobbes litt med plassering, eller så skal man kjøpe en BFD.

Jeg har hatt min PB10 i 3 forskjellige rom uten at det har oppstått noen problemer, forskjellen har vært hvor langt ned jeg har hatt en jevn frekvensrespons (fra 20-16hz)

PB10en skal så absolut levere trykk i brystkassa. Selv om det kun er en 10" så leverer den pga slaglengden like mye/mere enn en gjenomsnittlig 15". regn gjerne selv, PB10 har en slaglengde på 50mm, Dali skryter at av deres S1.5 har en slaglengde på 20mm.

Jeg for min del ble entusiast etter at jeg kjøpte PB10en Og når det er 45 dagers åpent kjøp så risikerer man ikke å tape mere enn frakten, og de er heller ikke tunge å selge brukt, jeg har nevnt et par ganger at jeg skal kjøpe en PB12, og får derfor stadig vekk private beskjeder fra folk som vil kjøpe min PB10

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da virker det hvertfall som om ikke bare testerne i lyd og bilde og dvd og hjemmekino likte subben...

Mao sitter jeg på en kompatibel subb, må bare få den til å spille skikkelig!!

Det du sa om størrelse på elementet og slaglengde, noen konkrete matematiske formler på dette??

slaglengde på 50 mm, det vil da si "inn OG ut" regner jeg med?? Mener å ha lest at den hadde ne slaglengde på 25 mm, men da var da sikkert kun en vei... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formelen er areal*slaglengde, tror vi lærte det i 4 klasse? 50mm er peak to peak, altså inn, og ut.

Du skal nok bare jobbe litt med plasseringen, eventuellt kanskje bare fasen? Det beste er om du har noen til å vri på fasekontrollen mens du selv sitter i lytteposisjon.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faseinnstillingen har ikke noe å si for hvor mye trykk man får i de dypeste frekvensene, men har mye å si for hvordan subwooferen integrerer med de høyttalerne som er satt til small. Det er altså rundt delefrekvensen at faseinnstillingen har mest å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har svært mye så si om høytalerene står til large, og de og subben utfaser hverandre. Jeg har prøvd, og med feil fase kan du fjerne så godt som all bass

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette, men sliter enda med å få det helt supre trykket som jeg er ute etter. Får det til å dure godt i veggene, men ønsker jo self den helt optimale plasseringen. SÅ hva er egentlig og anbefale? bak eller framme?
    Bak da bak sofaen. eller framme venstre eller høyre sider? Flere innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen fasit, det eneste du kan gjøre er å prøve deg frem. Om du ikke vil bruke sub i sofa metoden, så skal du til å flytte subben rundt til de forskjellige posisjonene og lytte. Det kan ta tid, og kan også være en iterativ prosess som kan ta mange uker

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det har svært mye så si om høytalerene står til large, og de og subben utfaser hverandre. Jeg har prøvd, og med feil fase kan du fjerne så godt som all bass
    Dette betinger at Large-høyttalerne og subwooferen spiller den samme bassen. Jeg bruker sjelden eller aldri subwooferen når jeg spiller musikk i stereo, siden stereohøyttalerne gjør jobben bra alene. Har man høyttalere som ikke makter å spille bassen alene, så mener jeg de bør stå til small. Large+Sub innstillingen har jeg aldri fått til å fungere godt hos meg på sub-innstillingen for stereo i receiveren. Hos meg er det enten Large eller Sub+Sat som gjelder.
    Når det gjelder hjemmekino, så kan det godt være at bassen er mikset slik at den er fordelt over flere høyttalere, og da er det ganske riktig slik at subwooferen bør spille i fase med resten, slik at den ikke sluker bassen. Da er det imidlertid OGSÅ viktig at resten av høyttalerne spiller i fase med hverandre.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått både ovner, utgangsdør i gangen og og glass etc på hyller til å stå å riste, men i sofaen, der er det ikke like mye liv ;(

Gangen er kjempefin å ha subben i tror jeg, men gidder ikke kjøpe en 25m lang sub kabel...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også usikker på riktige innstillinger på forsterkeren. Bør høyttalerene stå som small?? L-sound anbefalte meg dette, men jeg vet ikke helt hva som lønner seg..

Samtidig ahr jeg kjørt automatisk oppsett med min H/K avr 635, hvorpå den har målt avstander til mine høyttalere fra lytteposisjon. Målene ble mildt sagt ikke riktige. Den sa jeg hadde 4,5 meter fra front til lytteposisjon, det er et strekk på kun 3 meter..

Er det da slik at jeg har såpass med ekko i rommet at målingene har blitt unøyaktige? Burde jeg justere tilbake målene så de passer med virkeligheten, eller bør de stå slik de er, da dette kanskje er det som fungerer best for forsterkeren??

Etter romkalibrering ble lyden mer fokusert, men samtidig ikke like åpen som før. Særlig på tv-lys er det mer "bøtte-lyd" enn før.. Skrudde da av eq, og kjører på uten kalibrering...

Blir så mange valg å ta hensyn til!

Burde jeg "slavisk" følge autooppsettet, eller stille inn det meste av lengder, delefrekvenser og slikt selv?

Noen gode fremgangsmåter når man kalibrerer utstyret sitt på denne måten??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •