Plassering av svs 10 tommer - BIlder inside - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et siste spørsmål, hva bør jeg teste med? Finnes det noe bass test greier? Eller er det beste rett å slett bare å spille en film scene om og om igjen og se hvor en får de beste fysiske opplevelsene ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier alltid å sette på testtoner med forskjellige frekvenser og gå rundt med dbmåleren. Nå skal det sies at min plassering ikke ble så bra(har ikke svs). Og en annen ting som teller er at jeg gikk opp med dbmåleren (etasjen over) for å ta mest hensyn til han som bor over meg. Å plassere de ekstremt nærme bakveggen ga flere db høyere oppe samt at gulvet hans ristet mer enn det gjorde hvis jeg satt dem litt vekk fra bakveggen.

En radioshack er et meget godt kjøp

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hatt en radioshack ja.. best med analog eller digital? Med analog er det vel lettere å se om man har dipper eller topper.. ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teigas: Jeg vil anbefale å bruke et sweep til og begynne med, og når du har funnet en kandidatposisjon kan du prøve med musik/film. Du kan laste ned RoomEQ Wizard og bruke den innebygde generatoren til å lave sweepet, eller om du googler etter test tone generator dukker det opp et par programmer.

Det å justere inn en sub er ikke alltid gjort i en håndvending om du skal prøve subben i alle posisjoner. Den absolut hurtigste metoden er "sub i sofaen", vha den burde du kunne få plassert subben på mindre enn 1 time.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sittet med Avia en liten stund, og spilt av diverse sveip og slikt. Med eq av og på er det en hørbar forskjell, men uten db-måler må jeg ta det på gefüfhl.

Med eq på er det en merkbart jevnere frekvensrespons i rommet, men samtidig blir lyden mindre åpen, og mer "ullen". Med eq av er det noen markante dipper og topper, men samtidig en mer åpen og nøytral lyd.

MEN, uansett om eq er på eller av er det svært lite å høre mellom 23 og 30 Hz. Når sveipet runder 30 hz er det tilnærmet tyst ned til 20 hz. Regnet med jeg kunne høre helt ned til 20??

En liten vibrering i panelovnen er det eneste som tilsier at subben jobber på de frekvensene. (elemetet beveger seg jo, men hører ingen ting)

Er det rommet som stjeler disse 10 hz'ene fra meg?? Hadde gledet meg til en friskere respons i nettop dette området med pb-10!!

Tips til at dette kan bli bedre?? Ellers har noen innstillinger gjort at det totale lydbildet høres noe bedre ut nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal kunne høre noe under 30hz kommer an på dine egne ører, og hvor høyt du spiller.

Sub i sofaen, deg på alle 4, avia sweepet på loop, krabb rundt, også vil du finne de dypeste frekvensene

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg da tolke dithen at din pb-10 yter som bare rakkern, og at du er kjempefornøyd??

Den er altså så god som tester skal ha det til??

Skal prøve subb i sofaen i dag..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen har mye og si, og ett eksempel er når vi justerte inn subben i kinoen min forleden. I lytteposisjon var det 12 db mindre enn i setet ved siden av. 70 cm unna! Det er romavhengig, derfor må forskjellige plasseringer prøves. Å drive på i 4-5 timer i ett normalt rom er ikke uvanlig, for å finne riktig plassering. Og for å gjøre det enda værre, så må man ta hensyn til de fleste frekvensene oppover, hvor alle vil oppføre seg forskjellig i rommet. Optimal plassering ved 25 Hz behøver ikke bety at det fungerer ved 31,5 Hz.

For å finne optimal plassering på en sub, må man ha:
    -Radioshack (kjøpes her: www.lsound.no )
    -Testtoner
    -Diagram-ark for notering av resultat.
    -God tid
    -Gjerne flere entusiast-venner som gidder

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det må kjøpes inn en radioshack da..

MEN; I og med at jeg da ikke har opplevd min pb10 slik så mange skryter av, kan jeg være sikker på at den yter så bra som alle sier??

Jeg hadde gledet meg til å spille ps2, og kjenne det i brystkassa hver gang jeg avfyrte en pistol. Jeg hadde gledet meg til å kjenne buksebena flagre og sofaen vibrere i scener med mye dypbass.

Kan jeg oppleve dette med PB-10??

Eller burde jeg rett og slett gått for en større modell??

Håper en med svs erfaring kan gi et ærlig svar på dette..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, denne skal gi deg en god bass, men den vil ikke gi deg hestespark i brystet. Det må skyldes ett eller annet med plassering, gain, fase eller signal ut fra receiver.

Alle høyttalere i small, fase på 0, gain på kl 10.00, sub satt til Norm / LFE / Sub? Hjørneplassering osv. Har du testet mange plasseringer? Finnes det noen åpne løsninger hvor bassen kan vandre.

Du bare må ha deg en radioshack.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd forskjellige innstillinger, men ikke så mange forskjellige plasseringer.

Eneste som plager meg er hvordan oppsettet blir hvis jeg setter alle høyttalere til small. Vil jo ha dem som large når jeg spiller i stereo.

Men må jo bare fortsette å prøve. Drømmen er jo en pb12/plus 2, men den koster jo 10.000 kr mer. Og basert på det utstyret jeg allerede har er ikke pb10 en ille sub. Tror jeg....

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    For å finne optimal plassering på en sub, må man ha:
    (..)
    -Testtoner
    Har du noen testtoner du vil anbefale? Har AVIA det en trenger, eller kan man laste ned noe fra nettet?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes sikkert masse på nettet. Er jo der jeg har lastet ned Avia også.. Så der ute er det nok masse!!

Er jo mange thx toner du kan laste ned også. Mye moro der!!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •