Hjelp til høytalervalg (Newbie)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til høytalervalg (Newbie)

Var innom Hifiklubben i Tromsø forleden dag. Betjeningen var ganske opptatt, men etter å ha gått rundt og kikka litt, var det en eldre "sivil" mann som tydeligvis så at denne nybegynneren kanskje trengte litt hjelp. Mannnen var en veldig hyggelig pensjonert hifi-entusiast som ga meg noen anbefalinger til hva han mente jeg burde velge av høytalere til en Denon 3806-receiver. Blir denne, evt en RX-V1600 fra Yamaha jeg kommer til å kjøpe meg. I første omgang skal jeg kun ha ett par fullregister fronthøytalere, så vil jeg bygge ut til surround i takt med lønningene. Han mente at på den receiveren jeg hadde valgt, så burde jeg legge en del penger i skikkelige høytalere, ellers burde jeg heller gå ned i pris på reciever. Han mente jeg burde gå for en av følgende:

- Dali Concept 8 (evt 10)
    - Dali Ikon 6 (evt 7)
    - B&W DM603 S3 (evt DM604 S3)

Hva mener dere burde velges? I hovedsak vil jeg bruke anlegget til å se film, men hører også mye på stereo-musikk, så ønsker noe som fungerer bra til begge deler. Setter gjerne kravet til musikk-lyden hakket høyere enn filmopplevelsen.

En annen ting jeg lurer på, er om slike store fullregisterhøytalere klarer å spille pent på lave volum, eller er de avhengig av mye kraft inn, og mye volum ut, for å kunne yte godt? Der jeg bor nå, bor jeg vegg-i-vegg, og gulv-i-tak med naboer. Forholdsvis tykke betongvegger imellom hyblene, men allikevel, det er begrenset hvor mye kraft jeg kan bruke her, så høytalerene vil nok spille forholdsvis beskjedent for det meste. Fungerer det greit? Eller bør man da gå ned på høytalerstørrelsen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 8 er utrolig gode, spessielt til prisen. Her får du det meste pakket inn i en rimelig raus høyttaler. Denon 3806 kan nok til tider få litt pusteproblemer når du drar på som værst i surround. Men kjører du den i stereo, så tror jeg det blir kjempe bra.
    B&W 603 var LENGE mine favoritter, men nå blir egentlig det meste rundt 7000kr overkjørt av mine nye "referanser" i prisen. Nemlig Infinity Beta 50 (finner de på www.avhifi.no ).
    Dali Ikon serien overraska meg først, men etter lengre tids lytting til denne høyttaleren ble jeg faktisk mer skuffa, nydelig diskant til å være så billig, men jeg syns den rett og slett er "gørr" nedover.

Denon 3806 er rimelig bankers, Yamaha 1600 er nok også rimelig god, og mest sannsyneligvis vil sistnevnte virke mer powerfull, og ha mer punch i bassen (standard Yamaha vs Denon(og mange andre) det, så si). Jeg har ikke hørt Yamaha 1600, men snakker av erfaring på hva de produsentene har gitt før. (denon 3805 vs Yamaha 1500)

Mine valg hadde vært Dali Concept 8 ELLER Infinity Beta 50 (mest sannsyneligvis sistnevnte, fordi jeg syns de spiller så si all musikk meget bra. Og her har du muligheten for en ekstermt god senter til en "billig" penge.).

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Infinity du

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvist du skal kjøpe de på hifi-klubben, så ville jeg også ha valgt Dali Concept 8, de er gode til prisen, samt jeg synes at dali har en bedre sammensetning av lyd en det B&W har i denne prisen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

ehm, personlig er jeg ikke veldig fornøyd med servicen på hifiklubben, synes de gjør en dritdorlig jobb. men har en kompis som har concept 8, og en annen som har b&w 603, og av disse ville jeg på mitt varmeste anbefale b&w, concept 8 laget for og spille høyt, kompisen ga nermere 7-8000 for sitt par(husker ikke nøyaktig) og jeg betalte 1999 for de proson'ene jeg bruker nå, og mine spiller omtrent like høyt som concept 8, men concept 8, låter selfølgelig bedre enn mine da. men skal du handle hos klubben så ville jeg på mitt varmeste anbefale b&w.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    ehm, personlig er jeg ikke veldig fornøyd med servicen på hifiklubben, synes de gjør en dritdorlig jobb. men har en kompis som har concept 8, og en annen som har b&w 603, og av disse ville jeg på mitt varmeste anbefale b&w, concept 8 laget for og spille høyt, kompisen ga nermere 7-8000 for sitt par(husker ikke nøyaktig) og jeg betalte 1999 for de proson'ene jeg bruker nå, og mine spiller omtrent like høyt som concept 8, men concept 8, låter selfølgelig bedre enn mine da. men skal du handle hos klubben så ville jeg på mitt varmeste anbefale b&w.
    Jeg synes hifiklubben har helt grei service, men du får ikke noe særlig rabbat der, derfor handler jeg ikke der lenger. Selv kjøpte jeg meg PSB Image, er meget fornøyd, men til den prisen så finnes det et hav av med høyttalere, derfor synes jeg at det skal være enkelt å få prutet ned prisen litt.... :razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk kef der får du mye god lyd for pengene....

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utav disse valgene ville jeg nok absolutt gått for dali ikon serien. les litt på dali sin hjemmeside så ser du en haug med tester av Ikon 6 der. den har mottatt utrolig mye skryt. jeg skal nok invistere i Ikon 6 selv når pengene tikker inn.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DM 604 S3 og er veldig fornøyd med de... Jeg anbefaler de på det varmeste... Men hører mye ros om Ikon-serien også, tenkte meg en tur å høre på de imorgen... Men mitt tips; lytt de opp mot hverandre, det er dine ører som bestemmer hva du liker!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vvizard
    Var innom Hifiklubben i Tromsø forleden dag. Betjeningen var ganske opptatt, men etter å ha gått rundt og kikka litt, var det en eldre "sivil" mann som tydeligvis så at denne nybegynneren kanskje trengte litt hjelp. Mannnen var en veldig hyggelig pensjonert hifi-entusiast som ga meg noen anbefalinger til hva han mente jeg burde velge av høytalere til en Denon 3806-receiver. Blir denne, evt en RX-V1600 fra Yamaha jeg kommer til å kjøpe meg. I første omgang skal jeg kun ha ett par fullregister fronthøytalere, så vil jeg bygge ut til surround i takt med lønningene. Han mente at på den receiveren jeg hadde valgt, så burde jeg legge en del penger i skikkelige høytalere, ellers burde jeg heller gå ned i pris på reciever. Han mente jeg burde gå for en av følgende:

- Dali Concept 8 (evt 10)
    - Dali Ikon 6 (evt 7)
    - B&W DM603 S3 (evt DM604 S3)

Hva mener dere burde velges? I hovedsak vil jeg bruke anlegget til å se film, men hører også mye på stereo-musikk, så ønsker noe som fungerer bra til begge deler. Setter gjerne kravet til musikk-lyden hakket høyere enn filmopplevelsen.

En annen ting jeg lurer på, er om slike store fullregisterhøytalere klarer å spille pent på lave volum, eller er de avhengig av mye kraft inn, og mye volum ut, for å kunne yte godt? Der jeg bor nå, bor jeg vegg-i-vegg, og gulv-i-tak med naboer. Forholdsvis tykke betongvegger imellom hyblene, men allikevel, det er begrenset hvor mye kraft jeg kan bruke her, så høytalerene vil nok spille forholdsvis beskjedent for det meste. Fungerer det greit? Eller bør man da gå ned på høytalerstørrelsen?

gå til hifi-centret og hør snakk med f.eks geir! dropp hifi-klubben i tromsø di er mye mer useriøse en rema-1000butikker!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytt på B&W 704. Jeg har dem med en Denon AVR-3803 og er veldig fornøyd. Liker du mye bass kan de virke litt slanke i bassen, men de gir utrolig god lyd. Bass kan du få med en sub i tillegg.

Jeg er forøvrig enig med hi-fi entusiasten du snakket med på Klubben: legg litt ekstra penger i høyttalerne! Jeg var egentlig ute etter front'er til ca. 10 lapper, men slik gikk det ikke... og godt var det!

:grin:

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neon king :)
    gå til hifi-centret og hør snakk med f.eks geir! dropp hifi-klubben i tromsø di er mye mer useriøse en rema-1000butikker!
    enig i at hificenter er mye mer seriøs iforhold til hifiklubben. i tromsø hvertfall. men nå er det jo heldigvis ikke de ansatte i butikken som produserer eller velger ut vareutvalget.

Ikon serien har jo blitt skrytt opp i skyene verden over, tviler på at selv hificenter kjeden kan benekte at dette er gode høyttalere. men som andre nevner her, lytt selv. er jo tross alt det viktigste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    enig i at hificenter er mye mer seriøs iforhold til hifiklubben. i tromsø hvertfall. men nå er det jo heldigvis ikke de ansatte i butikken som produserer eller velger ut vareutvalget.

Ikon serien har jo blitt skrytt opp i skyene verden over, tviler på at selv hificenter kjeden kan benekte at dette er gode høyttalere. men som andre nevner her, lytt selv. er jo tross alt det viktigste.
    sant nok! men når f.eks en gutt som er på utplassering en uke på hificentre får sette opp ett anlegg med qln 603 og får det til å spille ræva av helicon og div dyre b&w som står på klubben da er det noe som SKURRER! nok om det...

aner ikke om ikon er bra eller dårlig, men det kan hende de er best buy i prisklassen!

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg synes hifiklubben har helt grei service, men du får ikke noe særlig rabbat der, derfor handler jeg ikke der lenger. Selv kjøpte jeg meg PSB Image, er meget fornøyd, men til den prisen så finnes det et hav av med høyttalere, derfor synes jeg at det skal være enkelt å få prutet ned prisen litt.... :razz:
    Kan ikke akkuratt si meg enig om den rabatt delen, jeg får altid 10-20% der når jeg handler der. PSB skal jeg ikke uttale meg om, kjenner ikke den høytaleren (men sikkert bra)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •