Hvor bør subwooferen plasseres? (tegning inside)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bør subwooferen plasseres? (tegning inside)

Vedlagt ligger en tegning av leiligheten min slik den er planlagt, med tre alternative plasseringer av subwoofer. Hvor bør jeg plassere den? Jeg vet ikke om det går an å gi noe "fasitsvar" ut fra tegningen, men det kan være litt interessant å vite hvis jeg skal legge kabel i veggen.

(Jeg postet en tidligere versjon av tegningen i en annen tråd, men den ble veldig uoversiktlig med få konkrete spørsmål, så jeg dropper den)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsteinntrykket mitt er at jeg ville ha plassert den i øvre venstre hjørne, ut fra de tilgjengelige plasseringene. Men - fortsetter rommet nedover, bak lytteposisjon? Hvor sofaen blir stående i forhold til bakvegg har vel en del å si her, for du kan vel ende opp med å bli sittende i et nullpunkt eller nær et nullpunkt på bassbølgen dersom rommet fortsetter et stykke bakover der.

Men jeg skal ikke legge ut for mye; finnes mange her som har mye mer peiling. Flageborg kommer nok innom tråden etterhvert.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Vedlagt ligger en tegning av leiligheten min slik den er planlagt, med tre alternative plasseringer av subwoofer. Hvor bør jeg plassere den? Jeg vet ikke om det går an å gi noe "fasitsvar" ut fra tegningen, men det kan være litt interessant å vite hvis jeg skal legge kabel i veggen.

(Jeg postet en tidligere versjon av tegningen i en annen tråd, men den ble veldig uoversiktlig med få konkrete spørsmål, så jeg dropper den)

Nå husker jeg ikke helt hva slags sub du hadde, men var det ikke SVS PD-10?! Isåfall må du bare teste selv, du kan ende opp med å få nesten ingen effekt, til som om Godzilla it self er i huset. Men den subben er ikke akuratt lett å plassere riktig . Men Flageborg har vel plassert MANGE slike, så han kan jo sikkert se ut en startpossisjon. Men egen erfaring er at den subben er veldig vanskelig å plassere, men når du finner plassen, så er den knall!

Newcomer Danse sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag er at du setter den der du sitter og ser film/hører musikk. (på gulvet)
    Deretter setter du på subben og du går rundt i rommet og hører/kjenner etter hvor den spiller best. Der den spiller best setter du subben til slutt.

Dette fungerer i dei fleste tilfellene,lykke til

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å skrive det, det er en PB10 som er tegnet inn. Har ikke sub nå. Nederst på tegningen fortsetter rommet til kjøkkenet. Dette er en leilighet under oppbygging, det er derfor jeg nevner kabler i vegger osv nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett subben på høyre siden av sofaen, nærmest mulig sitteposisjon. Mister færrest mulig db på den måten.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke materialer er rommet bygd opp av?
    Mur, gips, panel, parkett, teppe osv

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mye å ta tak i ja... hmm.. Men Ricky, du må nok uansett bare teste den i forskjellige possisjoner.. skal nesten vedde på at minst 50% av de som har sub har den feilplassert, og ikke får utnytta dens potensiale.. Men er jo seff noen steder subben passer bedre enn andre steder da, visuelt . Selv har jeg hatt mest tur med å sette den (merkelig nok) til høyre for venstre front høyttaler, avstand ifra vegg kommer ann på hva veggen er laget av..

Men SVS pd-10 er veldig rar å sette opp.. Oftest må den stå på de merkeligste steder, men når du finner den plassen, så får du et bassnirvana uten like.

Edit: ville testet de på de plassene du har markert på tegninga. spessielt de fremre possisjonene.. har litt troa på den til høyre der..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sett sub'en der du selv vil ha "sweetspot" sitteplassen din, Spill noe film/musikk med bra referanse bass, og sett deg på gulvet i venstre hjørnet...sjekk da om bassen er bra? Du bør få dama/kameraten til å finstille på fasen på sub'en, inntil du som sitter i hjørnet føler bassen "sitter".

Å forsøke plassering i venstre hjørne, i 45grader ut i rommet ville være en tanke...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hvilke materialer er rommet bygd opp av?
    Mur, gips, panel, parkett, teppe osv
    Det blir gips over alt og fliser på gulvet. På veggen som er på høyresiden av tegningen er det vinduer langs hele veggen et stykke opp fra gulvet (kjellerleilighet).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •