Stativhøyttalere ca. 2500,- - noen erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativhøyttalere ca. 2500,- - noen erfaringer?

Opphavet skal ha seg nye høyttalere, etter mye diskusjon fram og tilbake har vi funnet et par alternativer som passer stue, musikksmak og lommebok:

B&W DM303

Tannoy Fusion 2

Begge høyttalerne har samme pris. De skal drives av en Marantz PM4200, en rimerlig men musikalsk forsterker.

Vi har vært og hørt begge parene i dag, og vi sliter med å bestemme oss. Tannoyene var mest oppløst, mens B&W hadde mer driv i de nedre frekvenser. I utgangspunktet syntes jeg B&W var matte i diskant og mellomtone, men etter å ha rettet dem mot sweetspot og rettet bassporten bort fra endeveggen fikk de en helt annen klang, de åpnet seg mye bedre. Tannoyene var ifølge selger ikke helt innspilte, noe som kan forklare den litt anonyme bassen, som stort sett holdt seg i bakgrunnen. Men i de øvrige frekvenser holdt disse en temmelig høy klasse, de virket meget detaljerte og skapte et enormt lydperspektiv.

Det er kanskje litt vanskelig å be om råd her, da dette er to gode stativhøyttalere, og det til syvende og sist er et spørsmål om lydsmak. Er det noen der ute som har vært i samme situasjon eller som har gjort seg eller vil gjøre seg noen tanker om dilemmaet? Som dere har skjønt av høyttalervalg er det ikke dynamikk og rumlebass som er prioritert, men oppløsning og lydkarakter.

Vi har planlagt innkjøp i morgen, så jeg ville bare lufte litt tanker rundt et litt vanskelig valg. På forhånd takk fra AVsmurfen (og Gammelsmurfen :lol: )

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg faktisk gått for Tannoy Fusion 2 (jada, jeg er tannoy-mann på min hals, men likevel) .. ser kjapt på de tekniske spesifikasjonene, og jeg ville nok ikke kjøpt DM303.. DM303 er vel nesten en mellomting mellom Fusion 1 og 2?

For å nevne et par trekk:
    - F2 har bassrefleks ut i front.
    - Har noe større bass/mellomtone-element.
    - Er 1.4kg tyngre (noe større kabinett, og antakeligvis stivere).

Tannoy Fusion 2 vil nok også åpne seg endel i bassområdet etter ferdig innspilling.. vil påstå at Tannoy lager høyttalere som generelt trenger litt spilletid før de virkelig gir den godlyden de skal lage

Har selv Tannoy Mercury mx1 (eldre og mindre modell enn Fusion 2), som spiller overraskende pent og "voksent" til å være en så liten høyttaler.

Edit: DM 601 S3 er vel den høyttaleren jeg ser på som et reellt (bedre) alternativ til Fusion 2, men den er jo dyrere.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar Wibla. Ble mer og mer sikker på at Tannoyene var hakket bedre jo mer jeg tenkte over det, og i dag var vi nede og handlet dem på Stereofil.

Gammelsmurfen er fornøyd, jeg er fornøyd og nå gjenstår bare noen hyggelige timer med innspilling. :wink:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    Takk for utfyllende svar Wibla. Ble mer og mer sikker på at Tannoyene var hakket bedre jo mer jeg tenkte over det, og i dag var vi nede og handlet dem på Stereofil.

Gammelsmurfen er fornøyd, jeg er fornøyd og nå gjenstår bare noen hyggelige timer med innspilling. :wink:
    Det var godt å høre gi gjerne lyd fra deg når de har blitt spilt inn litt mer, og hvordan lyden er da

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med PSB Image B15, har hørt at de skal låte bra til sin pris

http://dinhjemmekino.no/product_info...ducts_id/20511
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva med PSB Image B15, har hørt at de skal låte bra til sin pris

http://dinhjemmekino.no/product_info...ducts_id/20511
    De har vel allerede handlet ;-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    De har vel allerede handlet ;-)
    Joda, vi har handlet. Var faktisk inne på tanken om PSB og, men måtte begrense meg når det gjaldt forhandlere. Jeg kommer til å beholde HT-ene til jeg får sendt dem nordover, så det er mulig jeg spiller dem inn for opphavet før jeg sender dem. Kommer eventuelt tilbake med inntrykk og erfaringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •