Flere sub'er i oppsettet ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere sub'er i oppsettet ?

Synspunkter og erfaringer med dette tas imot med takk.

Er det bra for homogenitet og ha like sub'er.

Er det lurt å ha spesialiserte sub'er til hver frekvensdel (20-40 Hz 40-80 HZ 80-120 HZ f.eks)

Andre ting ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på det samme. Men kjenner til få sub'er som har høypass/lavpass på subelementet. Dermed skal det godt gjøres å få sub'er som spiller i så korte områder som du spesifiserer. Mulig at man kan få det til med to forskjellige kasser, én sub og en basskasse. Tenker da på en fordelig mer lik noe slikt 10Hz-40,50-100Hz
    Den siste basskassen blir å spille et stykke oppover i frekvensområder og vil da være en basskasse, mer enn en subwoofer. Vurderte en slik løsning til hjemmekinoen for å få mer punch, men det ser ut til at elementer som passer til en slik basskasse trenger masse volum. Noe ikke jeg har disponibelt, det skal jo fortsatt se ut som en stue hjemme....

Har ikke prøvd med to forskjellige sub'er. Men kan ihvertfall si at jeg trives med mine to. En i hvert hjørne bak hovedhøyttalerne.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er også veldig fornøgd med mine to dynabel brontes, frontplassert utanfor fronthøgtalarane mine. Føler at bassen fordelar seg veldig godt i rommet. He ikkje prøvd med berre ein enda da, men he testa andre subbar aleine, er mykje meir fornøgd no må eg seie.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har 15"THX sub i hvert hjørne fremme ved siden av lerret, og dette gir mer "homogent" lydbile i front. Nå skal det ikke være mulig å retningsbestemme bass i disse lave områder av skala, men syntes selv dette gav et løft, selv om sub'ene måtte stilles ned på nivå en del.

Settes 2stk sub'er inntil hverandre i front, vil selve trøkket øke betraktelig, da en får større samlet membranflate.

Anbefaler å kjøre også bass i "stereo".

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    ......Nå skal det ikke være mulig å retningsbestemme bass i disse lave områder av skala...........Anbefaler å kjøre også bass i "stereo".
    Er helt enig med deg Rolf. Bortsett fra at det er mulig å retningsbestemme bass. Det er erfaring spesielt fra bil som gjør at jeg bestemt mener at en kan retningsbesteme bass selv i biler med delefrekvens for sub satt til 40 Hz er det lett å høre om den kommer bak eller forfra. Virker som det har mye å si hvordan de øvrige frekvensene også "fyller ut lydbildet" dvs hvor mye bass fronthøytaler også gir. Tror dette er med på å bevirke til det du kaller "homogent lydbilde".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Enig...selv om vi ikke kan peke og påstå at "der står bassen!", så gir 2 sub'er i front mer "fylde" på en måte...vi hører at det er 2stk av dem... Tror også at med 1 sub i front, og en bak i rommet (med riktig innstilt fase da), vil dette på en enda bedre måte fylle hele rommet med basstrykk.

Med sub'ene plassert sammen i front, vil kanskje mere "slam" trøkk oppnås. Har f.eks sett dem plassere 3stk 18" sub'er i "klynge" på THX godkjent kino.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min egen plan er å kjøre med to eller fire subber i front. Pga rom og måten det er innredet på tror jeg andre løsninger vil bli dårlige.
    Kjører på Klipsch og har i øyeblikket en KSW 200 kunne tenkt meg en tolv tommer til og to stk 15.
    Hadde (har) fremdeles veldig lyst på Velodyne DD18 som var til slags for 21t, men selv med fire Klipsch vil det bli vesentlig billigere.
    Alltid vanskelig å avveie hva som egentlig er best. Må teste og finne ut hva som fungerer og en liker selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv svs pb12 plus/2, bare et tips

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes SVS ene ligger litt høyt i pris. Kunne veldig godt tenkt meg PB 12 ultra/2
    Men også selvfølgelig plus/2 men da to stk..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to 10" og to 12", 10" for slagbass, mens 12" for dybde??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med KLF 20 har jeg fire stk 10 tommere allerede så det er nok 12/15 eller 18 som trengs....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Med KLF 20 har jeg fire stk 10 tommere allerede så det er nok 12/15 eller 18 som trengs....

Hva med 21"? :wink:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fase forskjell bass

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er helt enig med deg Rolf. Bortsett fra at det er mulig å retningsbestemme bass. Det er erfaring spesielt fra bil som gjør at jeg bestemt mener at en kan retningsbesteme bass selv i biler med delefrekvens for sub satt til 40 Hz er det lett å høre om den kommer bak eller forfra. Virker som det har mye å si hvordan de øvrige frekvensene også "fyller ut lydbildet" dvs hvor mye bass fronthøytaler også gir. Tror dette er med på å bevirke til det du kaller "homogent lydbilde".
    Bass er ikke retningsbestemt, det du hører er en faseforskjell. I den tiden jeg holdt på med bilstereo begynte vi å bruke tidsforsinking på de forskjellige kanalene. Dette fordi bassen elementene som oftes lå i bagasjerommet og at lyden da trengte lenger tid på å nå førerposisjonen enn fra f.eks front høyttalere.
    Tidsforsinkingen for bilsteroanlegg bruker da samme teknikk som på hjemmekino anlegg.
    Hvis du skal lykkes med å justere en eller flere subber bør du ha mulighet til justere tid/avstand for disse subbene slik som for resten av høyttalerne i oppsettet. Hvis du ikke har muligheten til å justere tid for sub(ene) ville jeg koblet den/de til høyttaler utgangen på hovedhøyttalere og plassert subben ved siden av den/disse. Da er du sikret at bassen spiller med samme fase som hoved høyttaler.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på dette om bass er retningsbestemt eller ikke. Tror vi må definere ting mer nøyaktig og kanskje isolere flere kilder til feil.
    Har snakket med mange som har drevet med hi-fi hele sitt liv. F.eks eieren av det som i sin tid het "Bohas hi-fi" på Grunerløkka og Innehaveren av "Lyric hi-fi" i Torgata. Begge hevdet hardnakket at i hi-fi samenheng må en ha stereo med subbene også, og da var selvfølgelig utgangspunktet at alle høytalere spiller i fase.
    Jeg har ingen ingeniør er lydteknikkutdannelse som gir meg noe faglig grunnlag for å hevde ting. Har kun det jeg har lært meg og hørt oppgjenom årene pluss at jeg forsøker etter beste evne å bruke sunn fornuft og logikk.

Det er jo også et faktum at lyd forplanter seg mange ganger raskere gjennom fast matriale enn gjennom luft. Dette fører til at bass i bil kommer først gjennom kroppen og så gjennom lufta, dette vil til en viss grad gjelde også i hjemmekino.

Også når vi snakker om bass bør vi definere hvilket Hz område vi snakker om. Vanlig definisjon av bass er vel området 20-120 Hz evt 20-80 HZ. Det er ingen tvil, for meg, at det er fullt mulig å retningsbestemme en basstone på 120 Hz og at det blir vanskeligere når tonen blir dypere 20 Hz er jo på grensen til det hørbare i det hele tatt og blir jo dermed nesten pr definisjon vanskelig å retningsbestemme.

Hørsel er jo også en individuell sak. Noen hører godt andre hører dårlig... Dette vil jo spille inn på bass også.

Er helt enig med deg om fase og tidsforsinkelse Nobelmann. Tror dette er viktig. Sånn som jeg ser for meg konfigurasjonen i min egen kino vil det uansett bli subbasser nær fronthøytalere som vil gi stereoeffekt og så får vi se hvordan det går med bakkanalene, kanskje kommer de til å trenge en sub de også

Interesant med gode innspill. Føler at jeg stadig lærer noe, samtidig som jeg må tenke over det jeg selv mener å tro.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva med 21"? :wink:
    Har kun ca 20 kvm kino det er grenser for hva det er plass til. Tør ikke tenke på hva slags kasse noe slikt trenger. Det er jo ingen grenser for hva som finnes av ekstremsaker. Jeg forholder meg til vanlige komponenter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •