Er ny her på forumet, så det er meget mulig eg tar opp problemstillinger som har blitt diskutert før, men fant ikke noe ved å bruke søkemotoren.

Eg planlegger å bygge en kombinert kjellerstue og hjemmekino, og ønsker å ha minst mulig synlig utstyr. Eg tenker derfor å plassere signalkilder og forsterkere i eget maskinrom, og ha all kabling skjult i vegger/tak.
Etter å ha puslet litt i bilsteroverdenen har eg veldig sansen for stealth/flush installasjoner, og ser mange praktiske fordeler med dette (WAF, unger, renhold osv) også i hjemmet.
Eg er derfor veldig sugen på en løsning med høyttalere bygget inn i veggen, ikke vanlige innbyggingshøytalere, men bygge kabinettene sammen med rammeverket i veggene - med riktige volum og alt som hører med. Komponentmessig tenker eg i retning av selvbygger kit fra f.eks Eltek.

Hvor godt kan en få en slik løsning til å låte? Med vanlige gulvstående høyttalere må en jo ofte trikse litt med avstander til veggene i rommet for å få god lyd, oftest ved å trekke dem noen centimeter ut fra veggen. En blir jo fort litt låst når en har spikret alt fast inni veggen... :-P

Noen som har erfaring med hvordan det fungerer i praksis med to senterhøytalere - en over og en under lærretet? Blir ørene "lurt" til å tro at lyden kommer fra midt mellom dem, eller kommer lyden fra gulv til tak?
Vil ha stort lerret, og en god løsning uten å måtte la senterkanalen spille gjennom lerretet.

Takknemling for alle svar!