Alder på høyttalere viktig??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alder på høyttalere viktig??

Er det viktig at en høyttaler ikke er gammel??

Jeg har kjøpt noen System audio 1250 høyttalere, disse er 3 år gamle...
    Hvor mye har det egentlig å si om en høyttaler er 1 eller 4 år?? Har det mye å si for lyden?
    Jeg har sett at gummien rundt gamle høyttalermembran går i oppsmuldring, men aldri opplevd slike ting på høyttalere yngre enn 20 år.. Det er vel kanskje også et problem at denne gummien "tørker" også?? Men hvor lang tid tar det før en høyttaler ikke er god lenger??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Er det viktig at en høyttaler ikke er gammel??

Jeg har kjøpt noen System audio 1250 høyttalere, disse er 3 år gamle...
    Hvor mye har det egentlig å si om en høyttaler er 1 eller 4 år?? Har det mye å si for lyden?
    Jeg har sett at gummien rundt gamle høyttalermembran går i oppsmuldring, men aldri opplevd slike ting på høyttalere yngre enn 20 år.. Det er vel kanskje også et problem at denne gummien "tørker" også?? Men hvor lang tid tar det før en høyttaler ikke er god lenger??
    Mine første ordentlige høyttalere (Dali 2A) står fortsatt i kjelleren. De har både vært spilt mye på gjennom 10-12 år, og vært lagret i 3-4 år. De viser ikke tegn til svekkelse, selv om finishen har fått seg noen riper gjennom 6 flytteprosesser. Hadde de sist framme for noen måneder siden, og selv om de trengte noen timers re-innspilling, så låt de som jeg husket dem.

Du har nok minst 10 år igjen på de høyttalerne, tenker jeg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut... Kjekt å vite at jeg ikke kaster penger ut av vinduet..

Jeg er dog veldig spent på om jeg klarer denne brutale vendingen fra mine Cerwin vega V-12F... Det er jo visse forskjeller i prioritering fra disse to høyttalerprodusentene!!

Grunnen til at jeg bytter er fordi jeg trenger noen mere stuevennlige høyttalere da jeg nå skal flytte sammen med dama. Jeg ser igrunn mest film (ca 70% av brukstid) og det skal bli spennende å se hvordan 1250'ene klarer dette

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok du vil få veldig lyst på en subwoofer veldig snart.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg heldigvis allerede

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Materialvalg i høytaler konstruksjonen er nok en viktig faktor for hvor "tidløse" høytalerene er. Det er en del B&O høytalere fra 80 tallet ute å går, med ikke fullt så tidløse kantoppheng som nermest smuldret vekk, for å nevne noe.

Ellers så er vel enkelte magnet konstruksjoner også litt i faresonen, ettersom det er enkelte som svekker seg over tid, noe som jo ikke er possitivt for følsomheten og lydkvaliteten.;-)

3 års alder for en kvalitets høytaler burde ikke være noe problem, og man får vel mer en innspillt høytaler hvis den er brukt fornuftig av den tidligere eieren, så det er vel ikke så dumt kjøp egentlig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som også kan være verd å vite er når en høyttaler blir noen år blir kondensatorene slitte,og medfører til nedsatt lydkvallitet.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange prosent nedsatt lydkvalitet og etter hvor mange år?Etter det lille jeg har forstått,så er det kondensatorer i forsterkere også.Vil det si at jeg må kjøpe en ny Primare A30.1 etter x antall år,for å få max ytelse av forsterkeren igjen.Stemmer dette,da sitter jo Kjell B og lytter på komponeter med slitte kondensatorer med lav kvalitet.Det jeg egentlig lurer på,har det noe særlig betydning i det hele tatt?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine jamo høyttalere er fortsatt i bruk, låter slik som de altid har gjort, de kjøpte jeg i 92, ingen teng til svakheter. Jeg lot de stå noen år, men "satte de inn" med litt silikon, membraene er fortsatt like gode..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kondensatorene holder en del år ,men når de er oppe i 12-15 år begynner det å kunne høres på lyden,hvis du hører på de dag etter dag merker du det ikke.
    det er utrolig hvor mye det løfter lyden.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ssnht
    kondensatorene holder en del år ,men når de er oppe i 12-15 år begynner det å kunne høres på lyden,hvis du hører på de dag etter dag merker du det ikke.
    det er utrolig hvor mye det løfter lyden.
    Å bytte til nye kondensatorer mener du? Forsiktig med det, ellers får du KjellB på nakken

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har høyttalere som har en del år på baken. De ble produsert i 1994, og jeg har ikke hatt noen problemer med de. At et par høyttalere er 4 år gamle, har lite eller ingen betydning for hvor godt de spiller. Men at det kommer an på hvordan de har blitt behandlet, sier vel seg selv

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Å bytte til nye kondensatorer mener du? Forsiktig med det, ellers får du KjellB på nakken

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerene ankommet stua...
    De spiller godt, men er glad jeg har en OK subwoofer til de nedre frekvensene.. Regner med jeg får lagt ut en profil på min hjemmekino når jeg flytter til den nye leiligheten..

Kjøpte forresten høyttalerene av Eyvind, som var rask og hyggelig å handle med

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Cerwin Vega T12 høttalere fra 1975 tok kvelden rundt år 2001. Da var kantopphengene så morkne at de lå som smuler på gulvet etter en nyttårsfest.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor mange CV AT modeller som fortsatt er i bruk (som ikke er reconet), så tror jeg du har igjen MANGE år her ja . Men er det noe som skjer, så er det at gummien oftest "morkner".. men da skal høyttalerene være gamle asså. Har vært borti 1 par ifra 1982 som det skjedde med.. Dvs. GAMLE . Kos deg med kule høyttalere forresten . Metallica på de derre er RÅTT! (mangler litt dypbass men.. Who gives a FUCK!).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Mine Cerwin Vega T12 høttalere fra 1975 tok kvelden rundt år 2001. Da var kantopphengene så morkne at de lå som smuler på gulvet etter en nyttårsfest.

Også på en Nyttårsfest . Festbrems deluxe det da... Cerwin tror jeg faktisk har VELDIG lang holdbarhet ja ... Lurer på hvor lenge jeg kan ha AL1000'a mine jeg før det skjer noe.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Tannoy's er vel noen år gamle.. m3'ene ble levert i 99, mC og mx1 i mai 2000.. En eier før jeg overtok de i september, de har blitt behandlet pent fra dag 1, og det merkes på lyden.
    Fikk de faktisk levert i originalemballasje, med stativ til bakhøyttalerne

Ellers varer jo gjerne høyttalere og forsterkere en god stund så lenge de behandles pent, unntaket er vel høyttalere med dårlige materialer i oppheng o.l., og ladelyttene kan tørke ut etter endel år i en forsterker, samt at potmetere gjerne blir slitne (tenk volumkontroll og slikt som gjerne blir brukt mye).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk sunn fornuft, og ikke vær redd for "noe der er eldre enn 3 år"..........
    Her er et godt eksempel på en 20 år gammel konstruksjon der slår det meste når man tenker på målinger, lyd og gjennomtenkt konstruksjon :
    http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm , og det er ikke noen hr. hvemsomhelst der mener dette heller.
    Bliver spennende og se hvad SystemAudio 1250 går for om 20 år, Spendor´en er dyr på E-Bay !

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Smile

Kjøpte meg et par Jamo professional 300 (tror det var 1985-86). Spilte meget bra på gutterommet, inntil jeg gav dem til bydelsklubben i -97. Kobla dem til et lånt PA anlegg (meget kraftig effektforsterker).

Guffa opp med kremgoda låtar...og membranen lå til slutt som pudder over hele dansegulvet!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bullshit, når bynte de og putte kondensatorer i høytalerne da? asso det jeg mener har noe og si er hvilket merke det er, proson, eltax og andre billigmerker varer vel ikke særlig mye lengre enn 3-6 år, mens har et par 35 år gammle b&O høytalere stående de overasker meg like mye hver gang jeg leter de fremm. så prisen har vel litt og si+hvordan man har spillt de.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •