Alder på høyttalere viktig?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    bullshit, når bynte de og putte kondensatorer i høytalerne da? asso det jeg mener har noe og si er hvilket merke det er, proson, eltax og andre billigmerker varer vel ikke særlig mye lengre enn 3-6 år, mens har et par 35 år gammle b&O høytalere stående de overasker meg like mye hver gang jeg leter de fremm. så prisen har vel litt og si+hvordan man har spillt de.
    De aller fleste høyttalere på markedet har opptil flere kondensatorer i seg, i noe som kalles delefilteret. Uten dette får man sjelden en god høyttaler (eller omvendt, hvis man spør fullrange-folket).

Hvilket merke som er klistra på fronten av høyttaleren har heller lite å si, spørsmålet er hva slags materialer som er brukt og hvor aldringsbestandige de er. Om høyttaleren ikke varer lengre enn 3~6år eller om man ikke orker å leve med dem mer enn det er to forskjellige ting

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    bullshit, når bynte de og putte kondensatorer i høytalerne da? asso det jeg mener har noe og si er hvilket merke det er, proson, eltax og andre billigmerker varer vel ikke særlig mye lengre enn 3-6 år, mens har et par 35 år gammle b&O høytalere stående de overasker meg like mye hver gang jeg leter de fremm. så prisen har vel litt og si+hvordan man har spillt de.
    Kondensatorer begynte de vel å putte inn i høytalerene når de begynte å lage delefiltere som reduserte diskanten å spille med musikk signalet langt ned i frekvens. Vet ikke akkurat når det var dette ble gjort, men det er nok mer enn 50-60 år siden tipper jeg. Holdbarheten på billige merker trenger ikke å være begrenset til 3-6 år som du beskriver, vil heller si det er lydkvaliteten de yter hele tiden fra de er nye som taler mer for å bytte de ut, enn at de ikke tåler tidens tann.

De 35 år gamle høytalerene du beskriver, har vel fremdeles kantoppheng på bass membranene, og er vel derfor ikke av den "skumplast" typen som nermest blir til støv som andre B&O modeller er kjent for å være plaget med. Ser ikke noen grunn til at de ikke skal spille flott fremdeles, men de modellene som kanopphenget mangler på, spiller i alle fall ikke pent. Min far har f.eks et par B&O RL.60 som slave bass seksjonen ligger sammen med støvet fra kantopphenget i bunnen av kassa, og disse høytalerene er det nesten ikke blitt spillt på en gang, og i alle fal ikke spesiellt høyt, så at B&O hadde et uheldig materialvalg for holbare kantoppheng en gang i tiden er det ingen tvil om.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Mine Cerwin Vega T12 høttalere fra 1975 tok kvelden rundt år 2001. Da var kantopphengene så morkne at de lå som smuler på gulvet etter en nyttårsfest.

Det selges nye utvendige oppheng til gamle CV basser på Ebay... fordi at det er dette opphenget som tar kvelden først. Resten varer en del lengre...hehe

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare Seas jeg når det er snakk om eldre høyttalere i daglig bruk. Hadde 4stk
    som var fra midten av 60-tallet og disse spillte som bare det. Helt til de ble møtt av en brokoblet nad 218. Det ble for mye for dem. Dessverre

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Far har et par "Cerwin-vega S1" som er vel produsert på slutten av 70-tallet begynelsen av 80-tallet å de fungerer "nesten" like bra i dag. det Enste er at diskanten begynner å si takk for seg men ellers fungere alt perfekt utrolig nok, siden de har blitt spilt så hardt på igjenom disse årene.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Sier bare Seas jeg når det er snakk om eldre høyttalere i daglig bruk. Hadde 4stk
    som var fra midten av 60-tallet og disse spillte som bare det. Helt til de ble møtt av en brokoblet nad 218. Det ble for mye for dem. Dessverre
    Jeg stemmer i der - i kjelleren hos foreldrene mine står det et par høyttalere som ble kjøpt av min far i Bergen i 1980 - de spiller stadig

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •