Hvor nødvendig er egentlig Center kanal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor nødvendig er egentlig Center kanal?

Jeg prøvde å sette opp en Sonab center kanal sammen med BEL'ene mine (og noe annet smått som bakhøytalere) og fikk det til å låte relativ greit.

Men så prøvde jeg å skru av center, og rute center signalet til fronthøytalerene. Og jeg skal si dere at dette ble bra. Plutselig var panorering mellom front og center like sømløst som lydbildet i god stereo! Talen er klar og god, og de gode egenskapene til BEL 2.5 brillijerer i vokalgjengivelse...

Nå kjører jeg altså 4.1 i et mellomstort rom, og det fungerer utrolig bra! BACK TO BASIC

Ulempen med dette er at sitteplassene ikke må være for langt ut på siden av rommet, da vil vokal fremstå som å komme kun fra den ene fronthøytaleren, men det skal en del til...

I mitt rom har jeg en 3 seter sofa som står midt i mellom sideveggene (rommet er kvadratisk) og fronthøytalerene står i bredde plassert ca ved hver endekant av sofaen. I alle disse tre sitteplassene fremstår vokalen som om den kommer fra en center kanal bak tvn...

Verd å tenke på, i hverfall for dere som bruker Tv/flatskjerm, slik at god plassering av centerkanalen er en nærmest umulighet...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt uten center selv helt siden jeg kastet ut B&W 600 (ettellerannet) centerhøyttaleren for et par år siden. Ingen tvil om at "Phantom mode" er et godt alternativ så lenge lytteposisjonen(e) befinner seg midt mellom frontene.

Men det optimale vil allikevel være en solid center som er godt matchet til frontene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senteren bør være utstyrt med mye membraneareale, helst ikke så langt fra fronthøyttalerne. Klangkarakteren bør være lik. Phantom-senter fungerer knallbra, med mindre man har en hel gjeng på besøk, hvor det er vanskelig å plassere alle i sweetspot. Senter bør vinkles mot lytteposisjon.

Hørte fra en som jobber med å bygge private kinoer at han foretrakk senterhøyttalere som hadde ett basselement, og en slave til denne. Han begrunnet dette med at det skulle være litt mer difust, og vanskeligere å retningsbestemme bassen i det området senteren jobber ( i bassområdet ). Har egentlig ikke reflektert noe over dette, men er det noen som har noe innspill på dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Senteren bør være utstyrt med mye membraneareale, helst ikke så langt fra fronthøyttalerne. Klangkarakteren bør være lik. Phantom-senter fungerer knallbra, med mindre man har en hel gjeng på besøk, hvor det er vanskelig å plassere alle i sweetspot. Senter bør vinkles mot lytteposisjon.

Hørte fra en som jobber med å bygge private kinoer at han foretrakk senterhøyttalere som hadde ett basselement, og en slave til denne. Han begrunnet dette med at det skulle være litt mer difust, og vanskeligere å retningsbestemme bassen i det området senteren jobber ( i bassområdet ). Har egentlig ikke reflektert noe over dette, men er det noen som har noe innspill på dette?
    Desto lenger ut mot siden av rommet man har sitteplasser, desto viktigere er senterhøyttaleren. Sitter man i sweet spot, så holder det med phantom senter (men da bør også venstre og høyre høyttaler være skikkelig dimensjonert).

En senter som skal spille som Large på heftige filmspor bør ha like mye membran areal som venstre og høyre HT til sammen. Dette betyr IKKE at senteren bør være enorm, men tvert imot at for film behøver ikke venstre og høyttalere være så store. Senterkanalen har svært mye av den kraftige lyden. I praksis brukes ofte samme anlegg til surround og stereo, og da er det greit å ha litt dimensjon på høyre og venstre høyttaler når man spiller musikk. Men for film er det ikke så viktig.

Når det gjelder slavebass, så fungerer det på samme måte som et bassrefleksrør, og spiller stort sett bare et smalt bånd rundt høyttalerens ressonnansfrekvens (avstemmingsfrekvens). Det aktive elementet spiller resten. Jeg ser derfor ikke at bruk av passivt (slave-) basselement skulle gi noe mer diffust lydbilde enn bassrefleks. Hvorvidt det kan retningsbestemmes er avhengig av hvor høyt det aktive basselementet spiller i frekvens, og i det området (typisk over 80Hz) bidrar ikke slavebassen i det hele tatt, så det er ingen grunn til at bruk av slavebass skal kunne gi et mer diffust lydbilde i bassen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt svar Roffe. Men husk at noen (jeg i alle fall) spiller mye konsertDVDer, og der er det viktig med fullt trykk over hele frontrekka, selvfølgelig avhengig av miksen på plata.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Bassen blir vel ofte pga lydbølgenes fysiske størrelse i lave frekvenser, vanskelig å plassere "geografisk" i lydbildet, men støtter absolutt forslaget med stort membran areal, pga mindre "punkt" utsendelse og nivå reduksjon pga avstanden osv. (de som har hørt dipole panelhøytalere, har muligens merket seg denne effekten..;-) )

Stålings karakteristikken for et stort membran areal , kan vel by på utfordringer når det gjelder lyttepossisjoner ut mot sidene i hjemmekinoen, men i hot spot, synes jeg det ofte fungerer utmerket.

Selv bruker jeg et par Dali Dacapo høytalere som senter, plassert så de spiller delvis under og bak lerretet, og tiltet slik at den hørbare området (hotspot) på båndiskanten kommer rett under lerretet.. ;-)

Hvor nødvendig en center høytaler er i et hjemmekino oppsett, vet jeg ikke, men man sier vel ofte i enkelte filmer at 50%-80% av dialogen og hanlingen lydsporet blir spillt i center kanalen, og det er vel når man både skal ha dialog, musikk og lydeffekter at det lønner seg å ha en egen center som følger med resten av høytalerene, og man får kankje mer en "ja takk begge deler" fremføring med center i 5.1 enn med stereo front i et 4.1 oppsett.

I mange tilfeller hvis det er stor forskjell på ytelsene i center høytaleren kontra fronthøytalerene, kan det kankje være en fordel å kjøre 4.1 i steden for 5.1, men her er det vel som i alle andre sammenhenger med lyd- utstyr, hørselen og smaken til brukeren som bør avgjøre, og det finnes vel neppe noen absolutt fasit for dette.;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig, nettopp prøvd det samme. Jeg byttet ut phonar frontene med bel 2,5 i et phonar 5.1 sett. For noen uker siden skulle vi se Stealth, da prøvde jeg for moro skyld å skru av senteren. Resultatet var overraskende bra, det var rett og slett bedre å kjøre 4.1 i mitt tilfelle.

Så War of the Worlds sist uke og er fremdeles overbevist, bel'ene er bedre enn phonar på alle områder og de virket ikke overarbeidet i det hele tatt selv om det er mye informasjon som skal formidles.

Imorgen kommer forhåpentligvis svs pb 10 Har vært uten sub i noen uker nå så spanande blir det!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å vise en senter jeg godt kunne tenkt meg å hørt :-D

Til den nette sum av 65900,- kan denne bli din :-D

1 tommer diamantdiskant
    6 tommer FST mellomtone
    3 x 8 tommer Rohacell sandwich bass
    Frekvensgang: 32-33.000 Hz (-6dB)
    Frekvensgang: 38-28.000 Hz (-3dB)
    Impedans: 8 ohm (minimum 3.7 ohm)
    Følsomhet: 90 dB
    Delefrekvenser: 350Hz / 4kHz
    Størrelse: 58.5 x 97.4 x 58 cm (HxBxD uten føtter)
    Nettovekt: 93 kg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de fleste på normalt budsjett som har en grei subwooferløsning vil det kunne være hensiktsmessig å kjøre senteren som small og la subben ta seg av bassen. Man bør da ikke dele høyere enn 80Hz, og jeg vil anbefale 60Hz hvis senteren ikke er alt for liten.
    Det kan være en grei løsning for dem som er på budsjett og har en liten senterhøyttaler og sitteplasser langt ut mot sidene.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Desto lenger ut mot siden av rommet man har sitteplasser, desto viktigere er senterhøyttaleren. Sitter man i sweet spot, så holder det med phantom senter (men da bør også venstre og høyre høyttaler være skikkelig dimensjonert).

En senter som skal spille som Large på heftige filmspor bør ha like mye membran areal som venstre og høyre HT til sammen. Dette betyr IKKE at senteren bør være enorm, men tvert imot at for film behøver ikke venstre og høyttalere være så store. Senterkanalen har svært mye av den kraftige lyden.
    Pga dette er det også "viktig" at man ikke prøver å kjøre phantom senter med satellitt høyttalere kjøpt på elkjøp.. Roffe, du sier at man ikke behøver store fronthøyttalere, men man bør ha kvalitet og størrelse på fronthøyttalerne dersom man kutter ut senteren.. De får tross alt mye mer informasjon å formidle når senteren kuttes ut.. Leste et sted at ca 60% av lyden i en film formidles gjennom senterkanalen..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Pga dette er det også "viktig" at man ikke prøver å kjøre phantom senter med satellitt høyttalere kjøpt på elkjøp.. Roffe, du sier at man ikke behøver store fronthøyttalere, men man bør ha kvalitet og størrelse på fronthøyttalerne dersom man kutter ut senteren.. De får tross alt mye mer informasjon å formidle når senteren kuttes ut.. Leste et sted at ca 60% av lyden i en film formidles gjennom senterkanalen..
    Korrekt. Kjører man phantom senter, så må de to andre fronthøyttalerne håndtere signalet fra senteren. Men husk at lydtrykket da fordeles på to høyttalere. Så hvis vi antar at filmlyd fordeler seg med 60% i senterkanalen, så er det maksimalt 20% i hver av de to andre frontkanalene. Det vil si at de ikke trenger håndtere mer enn maksimalt 50% av lydbildet når man kjører phantom senter, altså mindre enn det senterhøyttaleren måtte håndtere alene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En senter som skal spille som Large på heftige filmspor bør ha like mye membran areal som venstre og høyre HT til sammen.
    Da må man i svært mange tilfeller ha en senterhøyttaler tilsvarende den akto viste til, men jeg er enig i teorien. En annen teori er at ingen av høyttalerne behøver å prestere noe særlig under 80Hz, da mange eksperter fremhever at en deling på 80Hz uansett gir det beste resultatet selvom man har DIGRE høyttalere rund baut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •