fra Large til Small= problemer ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fra Large til Small= problemer ?

hei allesammen.

Lurer på en liten ting iforbindelse med autokalibrering. Jeg har en pioneer AX3 kjempefornøyd med den forøvrig. Eneste jeg ikke liker er at etter en autokalibrering setter receiveren alle høytalere som Large og delefilter til 50 hz noe som ikke høres like bra ut som en small setting allover. Problemet mitt er subben når jeg går inn manuellt å retter opp alle høytalere til small og setter crossover til 80 hz (crossover på sub er disablet) så blir jo delayen litt lang føler jeg. Bassen henger litt etter om dere skjønner.

rommet mitt er 4 meter i bredden og 6,57 i lengden. Jeg sitter da bakerst i rommet ca 6 meter unna subben som står bak lerretet. Når autokalibreringen setter igang blir subben stilt til 9 meter unna sannsynligvis fordi under 50 hz klarer vel ikke mikrofonen å detektere hvor langt unna subben egentlig er. Men dette fungerer altså glimrende med Large setting. Da integrerer subben seg helt OK. Men fordelen med small er avlasting av receiveren pluss at man får fram stemmer og detaljer i øvrebass/mellomtone ti ganger bedre. Itillegg kan man sette subben lavere i volum kontra høyere på alt over 80 hz slik at man ikke mister noe info oppover i frekvens pga overdøvende bass i bunn.

Somsagt er det altså delayen jeg sliter med etter at jeg gjør om instillingen til small og crossover til 80hz. Er det noen måte å regne ut riktig delay. Føler det aldri blir riktig. Har prøvd med fasejustering fra 0-180 grader samt sette delay ned noen meter i receiveren, uten nevneverdig bedring.

finnes det forresten receivere hvor man kan sette konfigen på høytaler til small og crossover til 80 før den begynner å kalibrere?

Takker for alle innspill.

mvh
    Per Thomas

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kalibrering

"finnes det forresten receivere hvor man kan sette konfigen på høytaler til small og crossover til 80 før den begynner å kalibrere?" skrev du, men jeg er helt blank, jeg vet ikke.

Håper du finner det ut. men btw, skal alle høytalere stilles inn på small? (jeg har noen som er på large og noen på small, er dette feil? )
    tnx..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •