element tatt kvelden? pga vann?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer ]DUB[ sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy element tatt kvelden? pga vann?

Jeg kjøpte 2 par med høyttalere av en kompis forrige kvelden, og da måtte det løftes. Da løfteprosessen foregikk regnet det, ikke mye men ting ble våte.
    Da jeg kom hjem fikk jeg ikke så god tid til å høre på gosakene før jeg la meg men dagen etterpå merket jeg at diskanten på den ene genexxan ( twin 616) og mellomtonen til den ene cv av 1000 ikke visste tegn til liv.
    Men elementer slutter vell ikke plutselig å virke bare ved en dråpe eller 2?
    og jeg fikk en kjempe dråpe på bass'en og den funker så fint som bare juling!
    Nå har jeg bare en midlertidig fattig marantz til jeg får skaffet meg en bedre i løpet av noen uker. Dette fikk meg til å anta at forsterkeren bare brydde seg om noen få elementer på en måte, at den rett og slett ikke greide å pumpe ut nok watt.
    Etter at jeg koblet om litt og prøvde med bare en høyttaler økte frykten min for at noe faktisk var ødelagt.
    Vær så snill hifi entusiaster å hjelp meg! hva kan dette være for noe?!

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en innvendig kabel som har falt av.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sjekket det

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei litt vann sku ikje ha noen betydning. for membranen er ikkje en del av "motoren" i ett element. vil gjette at dei va brent før du tok de hjem..siden ingen ledninger hadde falt av

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har merket at bassen på den ene cv'en ( den med mellomtonen) er veldig dårlig også, du hører den nesten ikke. det er ikke noe skuring eller noe bare lav lyd.
    kan det rett og sletten være at kablene er forskjellige? på den ene cv'en der alt funker har jeg en ekslusiv kobber kabel mens de andre er det vanlige oransje ganske normale diameter kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ]DUB[
    jeg har merket at bassen på den ene cv'en ( den med mellomtonen) er veldig dårlig også, du hører den nesten ikke. det er ikke noe skuring eller noe bare lav lyd.
    kan det rett og sletten være at kablene er forskjellige? på den ene cv'en der alt funker har jeg en ekslusiv kobber kabel mens de andre er det vanlige oransje ganske normale diameter kabler.
    er nok ikke kablene som gjør det.
    virke som om den bassen er sprengt/ødelagt. det som er saken er at svingspola er svidd. ikke helt sikker på hva det heter.
    har gjort det sjøl engang og den slo merkbart dårligere etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa du høytalerene før du tok de med hjem ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, han jeg skaffa de av sa at de var dårlige før.
    Han sa også at det var noe med spolen inni.
    Hvordan er det med slikt? koster det svin med nye og er det enkelt å få tak i?
    er det bare å skaffe en ny og erstatte med den defekte?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AL elementene er meget dyre desverre . Og det er LANG leveringstid på disse (opp til 6mnd, pga at CV har flytta fabrikken).

Diskant: 950kr. (helt ny enhet).
    Mellomtone: 1400kr. (recones).
    Bass: 1500kr (recones).

Men er det AL1000mk1 eller mk2? er diskanten beskyttet? eller er den "åpen". Uansett er det veldig vanskelig å sprenge disse høyttalerene, med mindre det brukes en ALT for liten forsterker. De burde ha rundt 300watt RMS inn (4ohm), og en KRAFTIG tilgang til strømresever.
    Mine AL1000mk2 har fått så mye juling gjennom tidene at jeg er overrasket over at det ikke er noe galt med de . Men jeg har altid brukt godt med forsterkeri på dem. (Og mk2 versionen har litt overfølsome sikringer, så de slår ut i god tid før elementa begynner å slite, mk1 vet jeg ikke om har samme følsomhet.).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har blitt foret av en harman kardon ( ikke sikker på typen men den med radio).
    jeg trodde at når et element var sprengt så skurret det.. og det som forundrer meg er at både mellomtone og bass er deffekt på høyttaleren, og på den andre er ingen. de har jo blitt spillt med nøyaktig like mye. det samme på det andre høyttalerparet. den ene spiller så bra som aldri før mens den andre spiller mye lavere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •