Høyttalere til blackmetal og hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til blackmetal og hjemmekino

Jeg skal kjøpe meg nytt surroundanlegg som skal klare film og musikk. Alt fra rolig musikk til blackmetal. Jeg har vært på Hifi klubben og hørt på b&w 604, 601, lcr 60 og asw650. Synes d låt klart og detaljert, og synes at de klarte Dimmu Borgir bra. Manglet kanskje litt trøkk, men det var kanskje pga at anlegget sto i første etasje (stooort rom).
    Har lest litt om PSB Image T65, B25 og C60. Dette får bra karakterer stort sett overalt. Tenkte på å bruke en SVS PB10-ISD sub til PSB'ene.
    Har et lite øye på Denon AVR 3805 og DVD 2910 til å drive anlegget.

Noen som har erfaring med disse anleggene? Andre forslag?

Rummet mitt er på ca 22 kvadrat.

Newcomer Araya sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også ut Rotel forsterkere / receivere. Jeg synes de låter godt på rock (også Dimmu). PB10-ISD er glimrende. Høyttalere er en vanskelig sak. Bare å lytte til så mange som mulig før du bestemmer deg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert Dali Concept da ? En kamerat har Dali Concept 8, de spiller helt RÅTT! BW spiller black metall bra de asså, men jeg må ærlig innrømme at Dali'ene har mer "gutts" der det trengs, anbefales.

PS! Den BW 650 subben er bra, men det finnes mange som er bedre nå. Sjekk ut SvS PD-10 hos www.lsound.no (RÅ 10").

Denon 3805 er god, men syns NAD 763v2 er bedre til både kino og spessielt rock/black metall. Denon har derimot romkorreksjon, og låter litt bedre oppover i registeret. Anbefaler du tar en lytt til følgende kombo:

NAD 763v2
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5346
    Dali Concept 8
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=5144
    Dali Concept 6 (gir god trøkk i bakkanalene)
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=5099
    Dali Concept CT senter (er nok det svakeste leddet i dette settet, men til prisen er den kjempegod).
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5143

Total pris: 22183kr (INC forsikring på alt).
    + SVS PD-10 5190kr
    http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=&id=1432

DVD spilleren du har sett på er bra!

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 10K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativer..

Sjekk tilbudene fra sidene til Oslo Hi-Fi Center: http://www.oslohificenter.no/tilbud/index.htm :grin: Skulle tro at høyttalersettet fra Klipsch ville sørge mange spennende timer foran anlegget! Sjekk også elektronikken fra Rotel og Arcam (samme side). Sistnevnte har fått særdeles god kritikk for evnen til å spille musikk. Dette skulle jeg tro låt meget bra sammen med Klipsch-settet. Rotel er nok litt mer frempå lydmessig - og dette kan kanskje bli litt mye av det gode..? (andre som har erfaring med elektronikk som passer et Klipsch-sett??)

Synes ikke du skulle låse deg til Hi-Fi Klubben (Denon og Dali) før du har hørt andre alternetiver. :???: Personlig synes jeg det finnes bedre (mer oppløste, presise og vel så engasjerende) alternativer til Dali i budsjettklassen. Denon-receiver'ne er som regel trygge alternativer. Romkorreksjon synes jeg du skulle se HELT vekk fra, dersom du ikke har et spesielt komplekst og vanskelig lytterom. Prioriter LYDkvalitet fremfor funksjonalitet. Det tar kanskje litt mer tid å fintune anlegget (delay, etc), men jeg tror likevel du har igjen for det når du slår av film-kanalene; slår av alle prosessorene og lytter til musikk i stereo gjennom "direct" inngangen som et flertall av receiverne har nå til dags..

PSB-settet du nevner har fått mye bra omtale, men dette har jeg ikke hørt selv.. Lykke til hvertfall!

Newcomer JohnKK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har T55(!), B25 og C60 og er bra fornøyd. T65 var for fysisk stor for min kjeller-kino...
    Skal legge til at "svart mettal" ikke det jeg spiller nest (noe) av, men er bra godt fornøyd med den musikken jeg spiller. Hva angår surround er jeg velig godt fornøyd, tatt pris i betraktning.
    Vurdere oppgradering av receiver for å kunne ta ut mer.

Mye er nok avhengig av "øret-som-hører"
    Lykke til

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde med Emperor da jeg skulle kjøpe høytalere, grunnen til at jeg ikke kjøpte BW 703 at jeg følte at alt kom ut gjennom mellomtonen, alt fra dobble pedaler til gitar riff. Hvar en smule irriterende.
    Nå skal det sies at han som demostrerte HT ikke fikk fram bassen i det hele tatt med det forsterkeriet han brukte.
    Har tenkt på dette selv, hvilken HT passer for BM? Ikke at jeg har prøved
    men tanken er en HT med metall membran og flere mindre elementer.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv hører jeg stort sett på metal, og etter mye prøving å feiling av utsyr så endte jeg opp med klipsch og rotel før jeg ble fornøyd, vil du har litt trøkk og kjenne dobbelbassen i mellomgulvet osv, samt mest mulig morro i kinoen så tror jeg det kan være riktig valg for deg også..

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er toppen med horn?, grunnen til at jeg spør er at det er temmelig mye metall med dårlig innspilling og jeg føler at det lett kan bli mye "Hyling" i toppen på BM utgivelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

jeg ville ha valgt cerwin-vega classic 15

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ta en titt på JBL Studio L890 eller Northridge E100
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du et godt dempet rom så går hornet greit, hvis ikke så kan du kjøpe et par motstandere og dempe diskanten noen db, ikke kjøp cv

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører nesten utelukket på metal/rock og har cerwin vega clsc12 spiller som bare juling det.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch til musikk?

Sitat Opprinnelig postet av Vittula
    Sjekk tilbudene fra sidene til Oslo Hi-Fi Center: http://www.oslohificenter.no/tilbud/index.htm :grin: Skulle tro at høyttalersettet fra Klipsch ville sørge mange spennende timer foran anlegget! Sjekk også elektronikken fra Rotel og Arcam (samme side). Sistnevnte har fått særdeles god kritikk for evnen til å spille musikk. Dette skulle jeg tro låt meget bra sammen med Klipsch-settet. Rotel er nok litt mer frempå lydmessig - og dette kan kanskje bli litt mye av det gode..? (andre som har erfaring med elektronikk som passer et Klipsch-sett??)

Synes ikke du skulle låse deg til Hi-Fi Klubben (Denon og Dali) før du har hørt andre alternetiver. :???: Personlig synes jeg det finnes bedre (mer oppløste, presise og vel så engasjerende) alternativer til Dali i budsjettklassen. Denon-receiver'ne er som regel trygge alternativer. Romkorreksjon synes jeg du skulle se HELT vekk fra, dersom du ikke har et spesielt komplekst og vanskelig lytterom. Prioriter LYDkvalitet fremfor funksjonalitet. Det tar kanskje litt mer tid å fintune anlegget (delay, etc), men jeg tror likevel du har igjen for det når du slår av film-kanalene; slår av alle prosessorene og lytter til musikk i stereo gjennom "direct" inngangen som et flertall av receiverne har nå til dags..

PSB-settet du nevner har fått mye bra omtale, men dette har jeg ikke hørt selv.. Lykke til hvertfall!

Den Klipsch-serien du linker til der er vel utrolig bra/morsom på hjemmekino, men etter hva jeg har hørt/lest (bla i Lyd & Bilde) er ikke dette så bra på musikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyt på BM

Jeg hører så å si kun på den type musikk selv å.
    Har pr dags dato ett par jm lab høyt, å syns de funker bra på metall/bm.
    Var litt lyst i toppen til å begynne med, men å bytte til andre signal å høyt. kabler, så satt det som det skulle, Ikke for masete i toppen, å med bra slag i mellombassen å dyp bassen. Men jm lab er vel små kresne på god elektronikk, etter det jeg har hørt.

kan vel ikke si at gode gamle emperor skiver, eller andre BM skiver har bra innspilling

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bm

Jeg hører så godt som utelukkende BM og har prøvd litt ulike oppsett.
    høytalere er vel Energy Veritas det jeg likte best. sammen med en forsterker med litt mørk klang. har prøvd både psb og dali høytalere sammen med BM men det blir veldig grumsete i bassen, og gitarriffene virker unøyaktige.

foreslår egentlig noen høytalere som er litt lyse i klangen sammen med litt mørkere forsterker. det vil skape god BM lyd og funker fint på hjemmekino. viktig at en evt SUB er presis. hvis ikke den er presis nok så blir twin pedalene bare graut.
    jeg vil ikke anbefale noen konkrete merker eller høytalermodeller til deg da jeg fortsatt er på utkikk etter det perfekte BM oppsettet selv men du gjør lurt i å styre unna CW.. typiske CW fans hører ikke så mye BM men mer death relatert musikk. og det er STOR forskjell ¨på disse kategoriene.

test høytalerene med noe annet enn dimmu når du hører de foresten... dimmu er utrolig lettspilt musikk spør du meg.. Emperor - promotheus skiva utfordrer høytalerene litt mer. lykke til i jakten på de ultimate BM høytalerene. gi beskjed om hva du bestemmer deg for

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm mange som skryter av jm lab til metall, det kunne være verd og sjekke ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JM-Lab

For et par uker siden, fikk jeg i hus et par JM-Lab Electra 920.1.. Modellen er fra før Electra-serien ble oppgradert til 926/936, etc.. Jeg hører på alt fra Krall, til Molvær, til Audioslave, Rage, Manson, ACDC, Metallica og Dream Theater. Kanskje ikke Black Metal, men likevel: Rock har aldri hørtes mer dynamisk og "fett" på mitt anlegg enn det gjør med Jm-Lab'ene! Synes de holder veldig lite igjen, men opplever dem aldri som buldrete i mitt lytterom (som forøvrig spiser noe bass).. Høyttalerne leverer etter mitt syn et passe oppløst og relativt presist lydbilde, uten å drepe moro'a (dynamikken). Jm-Lab har derfor min anbefalning (også) når det skal spilles rock! :razz:

Vil likevel løfte en pekefinger når det gjelder paring: :roll: Vær forsiktig med lyst-klingende elektronikk og Flatline-kabling. I tidligere oppsett (langt tilbake) gjorde Flatline-kablene underverker og ryddet opp et litt slapt og sløvt lydbilde, men nå har jeg gått bort fra disse. Jm-Lab'ene har etter mitt syn akkurat nok trøkk i toppen, og Nordost-kabler og litt spinkelt lydende elektronikk blir derfor litt hissig for min smak. Kan tenke meg at dette også kan gjelde Klipsch sine saker. Stiller meg derfor litt kritisk til å parre disse med elektronikk fra Rotel.. Ser at dette er anbefalt ovenfor, men jeg holder heller en knapp på eks Arcam... -hvis jeg skulle valgt da, vel og merke..

Noen sammenligning av Klipsch, Jm-Lab, PSB eller andre nevnte merker må jeg nok overlate til andre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •