oppgradering av høyttaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oppgradering av høyttaler.

Jeg har tenkt litt på å oppgradere/moddifisere høyttalerne mine. Høyttalerne er Cerwin vega clsc 215. Det jeg har tenkt på å gjøre er å bytte kablene innvendig til noe bedre+ at jeg bytter om slik at jeg kan bi-ampe/wire.

Hvis jeg gjør dette på egenhånd og så sprenger et element vil nok ikke forsikringen på høyttalerne gjelde, går jeg ut i fra. stemmer dette?

så hva skal til for at jeg skal gjøre dette, må jeg bytte ut hele delefilteret og terminalene? og selvfølgelig kjøpe de kablene jeg trenger innvendig? Er dett vanskelig?

Bør jeg heller kontakte hifiklubben og spørre om de kan heller hjelpe meg med dette?

Grunnen til at jeg kanskje gjør dette er for å få mer ut av bassen i høyttalerne, jeg vet jeg kan kjøpe en eq eller noe sånt, men hvis denne oppgraderingen lar seg gjøre og det blir et bra resultat så har jeg lyst til p gjennomføre det.

tror dere jeg vil oppnå bedre lyd ved ¨å kjøpe noen bedre kabler og ha innvendig?

tar i mot alle svar som har med spørsmålene min å gjøre.

på forhånd takk.

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å gjøre dette selv.. Jeg har tro på at det vil bli bedre, spesielt da man kan kjøre med en forsterker på bass og en på mellomtone diskant.

Når det gjelder forsikringa, så tror jeg at den pluss forsikringa skal gjelde uansett. Du ringer bare inn, og sier at bassene ikke funker, så ber de deg bare skrue dem ut og senne dem for kontroll etter som jeg har forstått på andre. Da trenger du jo ikke nevne at du har moddet litt

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på, det kan jeg jo gjøre, men da må man være sikker på at det er basse som ryker, litt kjipt om mellomtonen går, for da må man av med hele plasten, samme med diskanten.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt kjipere ja, har ikke tenkt så langt:S

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort dette på mine V15. Det er ikke nødvendig å bygge nytt delefilter da du bare kan mekke på det som er der. Du vill nok tjene en del på å bytte ut det innvendige kabelnettet ja, da du kommer til å få sjokk da du ser det som er der!! Hvis du vil gjøre noe sykt bygger du om til triwiring, da må du inn med et nytt båndpassfilter.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger nok ikke mer en bi-wire, men ellers takk. Jeg gjør dette mest pga bassen, for diskanten går jo først varm, så den får nok effekt.

Men du sier at det bare er å mekke litt på delefilteret. det henger vel bakpå "terminalboksen" og for å feste kabler på delefilteret må man vel ha smeltetråd osv.. og uansett jeg vet ikke hvorda man gjør det elller hva man skal gjøre, så lurer på om det er kanskje best å få noen "eksperter" til å gjøre det.

jeg så kablene inni v15 og det var ikke akuratt mye å skryte av.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok ha loddebolt, loddetråd og bittelitt kunnskaper for å oppgradere det ja.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Men hvordan tenker du da å biwire?? skal du ha bassene på samme tilkobling og diskant/mellomtone for seg selv?? Eller skal du dele "mellom bassene". Jeg ville anbefalt det siste. Da må du også ha et nytt LP filter (bassene har vel samme delefrekvens i utgangspunktet..??)

Jeg ha jobbet mye med elekronikk i form av forsterkere og ht'ere og som jeg nevnte har jeg utført dette på mine V15, så hvis det er ønskelig kan jeg utføre slike "opperasjoner". Send meg i såfall en PM

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Hvis jeg gjør dette på egenhånd og så sprenger et element vil nok ikke forsikringen på høyttalerne gjelde, går jeg ut i fra. stemmer dette?
    Dersom du sprenger et element får du nok ikke forsikring fra klubben uansett... Det gjorde iallefall ikke jeg da jeg fikk ulyder fra min Cerwin vega... Eller har jeg blitt snytt?? Jeg har jo tross alt kjøpt utvidet 5 års forsikring på mine høyttalere!!! Begynner å miste tiltroen til hifiklubben igrunn, ihvertfall den i Bergen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har pluss forsikring skal du ha igjen samme f*** hva som skjer så fremdt at du ikke har framprovosert det med vilje. Det jeg fikk høre i Tr.heim.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sprengt 4 mellomtoner og fått alle tilbake uten å betale en kr, samme hva som skjer, så skal man få reparasjonen gratis med pluss forsikring.

du kunne gjerne har gjort det med mine høyttalere, men ser du bor i bodø... hmm og jeg i oslo, blir litt langt og dyyyrt med frakt. så jeg får heller finne på noe annet, men takk for svar.

jeg hadde tenkt til å dele mellom bassene og mellomtonene. slik at en terminal var for begge bassene og den andre for diskant/mellomtone.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    ...du kunne gjerne har gjort det med mine høyttalere, men ser du bor i bodø... hmm og jeg i oslo, blir litt langt og dyyyrt med frakt. så jeg får heller finne på noe annet, men takk for svar...
    jeg mener at det er HFK i bodø også...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    jeg mener at det er HFK i bodø også...
    hææ?? hva mente du med det?? Ja, det er HFK i Bodø også... HFK er vel de siste som vil utføre modd på clsc215...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønte heller ikke helt hva han mente med den der...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg ser det er det bare jeg som bor i bodø på denne tråden. Ja, det er HFK her, men jeg ser ikke noen som har spurt etter det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •