vinkel på høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    ...men uansett, som sakt, lyden kan ikke møtes forran ansiktet. Da kan man jo like greit kjøre mono! Noe som i og forseg blir litt monotont å høre på HAHA.
    Hmmm, dette må du forklare nærmere.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo bare testes og finne ut hva en liker best. Er ganske morsomt å lytte seg frem til det som mine ører synes funker best.
    Nå har jeg de vinkla mot lytteposisjon, ca så yttersiden av høytaleren ikke synes når jeg sitter midt i lytteposisjon. Dette er i mitt oppsett en bra vinkel nå.(neste uke kanskje noe annet) Dette kan variere litt også hvor langt fra bakvegg og sidevegger de står.

Godt tips er å starte med de i ganske skrå vinkel, og vri de litt utover til du synes lydbildet blir som du vil ha det. Kan godt hende krysningspunktet blir foran lytteposisjon, midt i, eller bak. Ingen fasit. Prøv deg frem.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det fysiske kryssningspunktet kan komme forran ansiktet, men hvis LYDEN møtes forran ansiktet får du samme lyd til begge ørene, altså = IKKE stereo, men mono(enkanals).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det fysiske kryssningspunktet kan komme forran ansiktet, men hvis LYDEN møtes forran ansiktet får du samme lyd til begge ørene, altså = IKKE stereo, men mono(enkanals).
    Jeg kan si ifra 30 års erfaring med å innrede lytterom for profesjonell bruk, at hvis du faktisk hadde prøvd dette selv før du poster dette resonementet 4 ganger på et forum så hadde du hatt vett til holde tett i utgangspunktet.

Det er ikke hold i det du sier, det er misvisende, kan føre til feiloppfatninger, borkastede utstyrsinvisteringer etc. Du bidrar ikke til å rive mytene ned. Du er med å skaper dem.

Slutt med det. Det bidrar ikke med noe godt. Les og lær istedet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nettopp dine erfaringer trådstarter ønsker å høre om?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det DJ'en mener, er at hvis høyttalerne står for langt unna lytteren i forhold til avstanden mellom høyttalerne, så faller lydbildet sammen, og du mister en del av stereoperspektivet. Men det blir ikke mono for det...

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørene har en utmerket evne til å retningsbestemme lydsignaler. Det skulle derfor ikke være noen fare for at det blir oppfattet som mono selv om ht'ene står tett sammen, eller at de rettes mot lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange har nevnt er det umulig i gi en fasit på dette.
    Et problem som jeg hører i en del oppsett er at vokalen ikke kommer fra senter av lydbildet,men at den kommer fra venstre/høyre(håper noen forstår hva jeg mener.)
    Forskjellige høyttalerkonstruksjoner har forskjellig spredning og må jo selvfølgelig stilles opp forskjellig.F.eks har noen diskanter en heving i nivået 0 grader på aksen,mens 30 grader gir en tilnærmet flat respons,og vil således i teorien låte best uten vinkling.
    En del ting andre ting som må passes på for å få et godt stereoperspektiv:
    Balansen(nivået) må være rett.
    Avstand til bakvegg betyr veldig mye.Selv syns jeg 1/3-1/5 regelen er en grei plass å begynne.

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Som mange har nevnt er det umulig i gi en fasit på dette.
    Et problem som jeg hører i en del oppsett er at vokalen ikke kommer fra senter av lydbildet,men at den kommer fra venstre/høyre(håper noen forstår hva jeg mener.)
    Er ikke det et problem når ht'ene kommer for langt fra hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytteposisjon??

Det er jo som regel heller ikke bare én lytteposisjon heller da. De fleste har vel anlegget sitt plassert i stua... enten det er stereo eller hjemmekino. Folk blir jo sittendes på forskjellige steder. Alle kan jo ikke presse seg nedi den samme "godstolen". Hehe!
    Det som blir best da, er at høytalerne peker mest mulig rett frem. Det er nå min mening. Dette gjelder jo ikke for de heldiggrisene som har laga seg hjemmekinorom med tilnærmet like gode sitteplasser! ;-)

I tillegg tror jeg at dette med vinkling varierer en del fra høytaler til høytaler. Tror heller det er viktig at ht'ene plasseres med god nok margin fra veggen. Der er det også stor forskjell på lyden... enten de blir plassert for nærme eller for langt i fra. Vinkling av ht kan i enkelte tilfeller ødelegge litt på dette området.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddgeir
    Er ikke det et problem når ht'ene kommer for langt fra hverandre?
    Spørs jo hva du mener med lang avstand.Kan ikke si at jeg har opplevd dette i oppsett med samme avstand mellom høyttalene(eller mindre) som til lytteposisjon.
    Poenget var at avstanden til bakvegg er veldig viktig når det gjelder hvordan lyden "smelter sammen" i lytteposisjon.Kunne ikke se at det var nevnt tidligere i tråden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Jeg kan si ifra 30 års erfaring med å innrede lytterom for profesjonell bruk, at hvis du faktisk hadde prøvd dette selv før du poster dette resonementet 4 ganger på et forum så hadde du hatt vett til holde tett i utgangspunktet.

Det er ikke hold i det du sier, det er misvisende, kan føre til feiloppfatninger, borkastede utstyrsinvisteringer etc. Du bidrar ikke til å rive mytene ned. Du er med å skaper dem.

Slutt med det. Det bidrar ikke med noe godt. Les og lær istedet.
    For det om jeg her har tittelen "nybegynner" betyr dette langt i fra at jeg ikke verken har lest eller prøvd dette, men faktisk at jeg her jort begge delene! Og jeg har funnet forskjellige riktige vinklinger på mine anlegg. Så spar meg for slike hentydninger før du vet hvem jeg er/kjenner meg! Ut i fra det du skriver her minner du om det innlegget som var her på forumet for en tid tilbake om at en som var 30 år og ikke hadde peilig bad en gutt på 15 som hadde peilig holde kjeft for at han var så ung!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det om jeg her har tittelen "nybegynner" betyr dette langt i fra at jeg ikke verken har lest eller prøvd dette, men faktisk at jeg her jort begge delene! Og jeg har funnet forskjellige riktige vinklinger på mine anlegg. Så spar meg for slike hentydninger før du vet hvem jeg er/kjenner meg! Ut i fra det du skriver her minner du om det innlegget som var her på forumet for en tid tilbake om at en som var 30 år og ikke hadde peilig bad en gutt på 15 som hadde peilig holde kjeft for at han var så ung!
    Jeg aner ingenting om din alder, og jeg aner heller ingenting om din erfaring.

Jeg kommenterer kun det faktum at du kommer med, og gjentar en gal påstand. Hadde du prøvd dette, hadde du ikke kommet med påstanden.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg øynene igjen og to kamerater står foran meg, vinklet mot meg, så ville jeg likevel kunne skille stemmene deres høyre og venstre.

Hørselen vår evner til å finne ut hvor en lyd kom i fra, selv om den blander seg med en annen lyd i et krysningspunkt.
    Hele poenget med et stereo signal er jo at ikke akkurat samme lyd kommer i begge høytalerne.
    Ørene våre klarer i sile mye lydinformasjon om hvilke lyder som kom fra hvilken retning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg mener da at det kommer alt an på spredningsvinkelen. For hvis dine kamerater har stått å snakket i ropert mot hverandre og du har stått 3-4 meter unna, ikke sjangs på at du har klart å skille de fra hverandre (for å sette det på spissen). Den måten du kunne hatt sjans er hvis du er godt kjent med rommet og du hører lyden blir reflekter via den motsatte vegg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lesete innlegget ditt litt for fort i stad. Du sier de står vinklet mot deg, ja ok.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg mener da at det kommer alt an på spredningsvinkelen. For hvis dine kamerater har stått å snakket i ropert mot hverandre og du har stått 3-4 meter unna, ikke sjangs på at du har klart å skille de fra hverandre (for å sette det på spissen). Den måten du kunne hatt sjans er hvis du er godt kjent med rommet og du hører lyden blir reflekter via den motsatte vegg.
    Er dette noe du har prøvd, eller spekulerer du bare igjen?

Jeg tror du ville blitt overrasket!

Ørene våre er ikke så dumme som de ser ut til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Har jeg øynene igjen og to kamerater står foran meg, vinklet mot meg, så ville jeg likevel kunne skille stemmene deres høyre og venstre.

Hørselen vår evner til å finne ut hvor en lyd kom i fra, selv om den blander seg med en annen lyd i et krysningspunkt.
    Hele poenget med et stereo signal er jo at ikke akkurat samme lyd kommer i begge høytalerne.
    Ørene våre klarer i sile mye lydinformasjon om hvilke lyder som kom fra hvilken retning.
    Å lukke øynene er faktisk et godt tips når en driver med fininnstilling av høyttalerne :smile: .Hjelper hjernen å fokusere.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tommelfingerregel er å få 60 graders vinkel fra fronthøyttalerne til lytteposisjon. Om høyttalerne skal vinkles eller ikke avhenger av en rekke ting; smak og behag, avstand til sidevegg, type høyttalere etc. Her er det bare å prøve seg fram og sette dem slik man synes best selv.

:-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •