teit spørsmål:har aktive subwoofere int. forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

teit spørsmål:har aktive subwoofere int. forsterker?

En reciever med utgang til akt. sub, forsterker den signalet selv eller har sub'en int forsterker

reciever: Denon avr-1800
    Sub:Eltax Liberty sub. 10"

Det er et litt flaut spørsmål ops: Jeg er rimelig grønn når det gjelder hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, aktive subber har (nesten) alltid innebygd forsterker.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En aktiv sub har ALLTID innebygget forsterker. Det er akkurat det som gjør at den er aktiv. Derfor har en aktiv sub også alltid strømtilkobling.
    En sub uten innebygget forsterker kalles for en "passiv sub". Da må man koble inn en effektforsterker mellom sub-utgangen og den passive sub'en.
    Det finnes ingen dumme spørsmål. Bare dumme svar...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar feil.
    En aktiv sub heter det fordi den har aktivt filter. Forsterkeren kan du ha hvor du vil. En passiv sub har passivt filter og igjen kan du plassere forsterkeren hvor du vil. Jeg har aktiv sub og forsterkeren sitter ikke i. Jeg har også sett en sub med forsterkeren i, men med passivt filter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det finnes ingen dumme spørsmål. Bare dumme svar...
    :lol:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Du tar feil.
    En aktiv sub heter det fordi den har aktivt filter.
    Den definisjonen på aktiv sub har aldri jeg hørt før. Jeg søkte litt rundt på nettet og fant ikke mindre enn 5 ordforklaringslister som skulle tilsi at DU tar feil:

http://hometechav.com/glossary.htm
    http://www.galelectronics.com/links.htm
    http://www.customaudioandvideo.com/glossary.html
    http://www.technissimo.com/site/eng/...y.asp?letter=A
    http://www.justkenwood.co.uk/editorial/glos_sub.asp

Jeg klarte ikke å finne én eneste henvisning noe sted til at ordet aktiv i aktiv sub har noe med delefilteret å gjøre.

Det er mulig at det fins produsenter som definerer aktiv sub som en sub som har aktivt delefilter, men den allmenne oppfatningen og det de fleste produsenter holder seg til er ihvertfall at aktiv betyr at den har forsterker innebygd. Hva slags merke er din aktive sub uten forsterker av?

Konklusjonen må vel bli at det ikke fins noe definitivt "riktig" svar, men at folk tydeligvis har forskjellige definisjoner på hva en aktiv sub er.

Hva mener dere andre på forumet her?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Du tar feil.
    En aktiv sub heter det fordi den har aktivt filter.
    Den definisjonen på aktiv sub har aldri jeg hørt før. Jeg søkte litt rundt på nettet og fant ikke mindre enn 5 ordforklaringslister som skulle tilsi at DU tar feil:

http://hometechav.com/glossary.htm
    http://www.galelectronics.com/links.htm
    http://www.customaudioandvideo.com/glossary.html
    http://www.technissimo.com/site/eng/...y.asp?letter=A
    http://www.justkenwood.co.uk/editorial/glos_sub.asp
    Jeg beklager sterkt, men jeg HAR rett. Om disse folkene har valgt å holde det enkelt, eller rett og slett ikke vet bedre får være deres sak.
    Jeg klarte ikke å finne én eneste henvisning noe sted til at ordet aktiv i aktiv sub har noe med delefilteret å gjøre.

Det er mulig at det fins produsenter som definerer aktiv sub som en sub som har aktivt delefilter, men den allmenne oppfatningen og det de fleste produsenter holder seg til er ihvertfall at aktiv betyr at den har forsterker innebygd.

Konklusjonen må vel bli at det ikke fins noe definitivt "riktig" svar, men at folk tydeligvis har forskjellige definisjoner på hva en aktiv sub er.
    Så hvor tror du ordet aktivt kommer fra? Aktiv forsterker? NEI. Aktivt delefilter? JA.
    Jeg har aldri sett at en produsent som har definert aktiv sub som: "sub med forsterker i."
    Det finnes et definitivt "riktig" svar. Det har jeg allerde oppgitt. Alle andre definisjoner er enten feil eller en forenkling.

Det finnes forøvrig mange aktive høyttalere ute på markedet. Det er mange av de som ikke har innebygde/egne forsterkere. Feks B&W Nautilus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HER er en brukbar forklaring. Denne er også endel forenklet, men ikke totalt på jordet, slik som forklaringene du fant.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass Cheese: Nå får du gi deg :!:

I 99,9% av alle tilfeller man snakker om aktive subwoofere er det inneforstått at den har egen forsterker og dermed aktivt filter.

I si noe annet er villedende i beste fall :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg med hva?
    Les tråden engang til.
    Se hva jeg svarte i mitt første innlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    I 99,9% av alle tilfeller man snakker om aktive subwoofere er det inneforstått at den har egen forsterker og dermed aktivt filter.
    Ja, det er riktig. Men det heter aktiv subwoofer/høyttaler fordi det er brukt aktivt filter. IKKE fordi det sitter en forsterker i høyttaleren/subben. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være så vansklig å forstå??

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har alltid oppfattet aktiv som integrert forsterker, men ser ikke bort fra at den egentlige betydning er noe helt annet! Jeg tror nok den jevne mann forbinder aktiv med integrert forsterker, men...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra forklaringen du linket til, Whoppass Cheese:

A passive subwoofer is just a woofer or woofers in an enclosure that must be driven by an external amplifier.
    Du hadde hørt om passiv subwoofer med forsterker innebygd? Da passer jo ikke den definisjonen her...

Adding a line-level crossover and power amp turns the passive subwoofer into an active subwoofer, and also makes the system bi-amplified.
    Greit nok, en passiv sub + en ekstern forsterker med delefilter vil jo fungere som en aktiv sub. Men selve subben er jo fremdeles passiv!!!

A self-contained active subwoofer combines a subwoofer with a line-level crossover and power amp in one cabinet, eliminating the need for separate boxes and amplifiers.
    Dette er hva 99,9% legger i en aktiv sub.

Artikkelen du viser til sier ikke at ordene aktiv og passiv henviser til delefilteret, selv om en aktiv sub så å si alltid vil ha et delefilter. Til og med bildet viser klart og tydelig at en aktiv sub er en sub med forsterker. Ordet aktiv kan hentes fra "actively powered".

Hvordan får du til at en sub kan ha aktivt delefilter innebygd og ingen forsterker? Et aktivt delefilter må jo sitte FØR forsterkeren i signalgangen, så da må jo i så fall linjekabelen kobles inn i subben, så ut fra subben inn i subforsterkeren og så tilbake i subben igjen! En slik sub har aldri jeg hørt om, da må den i så fall ha et eksternt delefilter. Har din "aktive" sub det? Et delefilter som sitter mellom forsterker og høyttaler er pr. definisjon et passivt delefilter.

I denne artikkelen står forskjellen mellom et passivt og et aktivt delefilter tydelig forklart (under Passive Benefits):

http://www.termpro.com/articles/xover2.html

Når B&W snakker om aktivt designede høyttalere, betyr det at delefilteret til høyttalerne sitter før effektforsterkerne, og man må ha en forsterker pr. frekvensinndeling (til Nautilus trenger man 4 stereoforsterkere eller 8 monoblokker). Den typen design er vanligvis forbeholdt ekstremt dyre høyttalersystemer og refererer til at høyttalerne sammen med effektforsterkere og delefilter inngår i et aktivt høyttalersystem, ikke at høyttalerne i seg selv er aktive. Merk at B&W Nautilus ikke er "aktive høyttalere" men inngår i et aktivt høyttalersystem bestående av høyttalerne, effektforsterkerne og det medfølgende eksterne delefilteret som kobles mellom for- og effektforsterkere. Derfor bruker B&W ordene aktivt design, ikke aktiv høyttaler.

Hvorvidt ordet aktiv henviser til delefilteret eller forsterkeren er ikke så viktig (det vil uansett alltid bli et definisjonsspørsmål, dessuten ville en sub uten delefilter i det hele tatt da heller ikke kunne kalles en passiv sub ), siden en sub MÅ nødvendigvis ha en forsterker innebygd hvis den skal ha et aktivt delefilter innebygd. Dermed blir det første svaret du ga FEIL og OleM har RETT.

Og til slutt: Svaret på spørsmålet til mg_martin er at receiveren ikke forsterker signalet. Utgang til aktiv sub betyr at man må ha en egen forsterker til å drive subben. Den trenger derimot ikke noe aktivt delefilter, faktisk ikke noe delefilter i det hele tatt, i og med at det er innebygd i receiveren.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk svar på spørsmålet!
    Tråd avsluttet :?

IKKE STAR TREDJE VERDENSKRIG PÅ GRUNN AV ET TEIT SPØRSMÅL! :x

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra forklaringen du linket til, Whoppass Cheese:

A passive subwoofer is just a woofer or woofers in an enclosure that must be driven by an external amplifier.
    Du hadde hørt om passiv subwoofer med forsterker innebygd? Da passer jo ikke den definisjonen her...
    Som sagt så er også denne siden noe forenklet.
    Adding a line-level crossover and power amp turns the passive subwoofer into an active subwoofer, and also makes the system bi-amplified.
    Greit nok, en passiv sub + en ekstern forsterker med delefilter vil jo fungere som en aktiv sub. Men selve subben er jo fremdeles passiv!!!
    Jeg tror du bommer på definisjonen på passiv sub. Passiv sub er en sub med passive delefilterkomponenter. Men det er ikke så nøye her. Du innrømmer ovenfor at en ekstern forsterker med delefilter blir en aktiv sub. Dette kan man kjøpe. Derfor skrev jeg: "aktive subber har (nesten) alltid innebygd forsterker. Dermed tar også OleM FEIL når han sier at ALLE aktive subber har innebygd forsterker.
    A self-contained active subwoofer combines a subwoofer with a line-level crossover and power amp in one cabinet, eliminating the need for separate boxes and amplifiers.
    Dette er hva 99,9% legger i en aktiv sub.
    Ja. Men som sagt før, en aktiv sub som ikke er "self-contained" er også en aktiv sub!
    Artikkelen du viser til sier ikke at ordene aktiv og passiv henviser til delefilteret, selv om en aktiv sub så å si alltid vil ha et delefilter. Til og med bildet viser klart og tydelig at en aktiv sub er en sub med forsterker. Ordet aktiv kan hentes fra "actively powered".
    Har jeg hevdet at artikkelen skulle gjør det? Denne artikkelen er ment for mennesker som ikke har noen særlige forkunnskaper og da er det veldig upedagogisk å fortelle alt på engang. Siden du mener at aktiv hentes fra "activly powered" så må da passive høyttalere være "passivly powered". Men jeg har nå tilgode å se en passiv forsterker.
    Hvordan får du til at en sub kan ha aktivt delefilter innebygd og ingen forsterker? Et aktivt delefilter må jo sitte FØR forsterkeren i signalgangen, så da må jo i så fall linjekabelen kobles inn i subben, så ut fra subben inn i subforsterkeren og så tilbake i subben igjen! En slik sub har aldri jeg hørt om, da må den i så fall ha et eksternt delefilter. Har din "aktive" sub det? Et delefilter som sitter mellom forsterker og høyttaler er pr. definisjon et passivt delefilter.
    Bingo! Eksternt filter, nå begynner du å skjønne dette. Alt trenger faktisk ikke å sitte i samme boksen! Definisjonen på passivt filter er også korrekt.
    I denne artikkelen står forskjellen mellom et passivt og et aktivt delefilter tydelig forklart (under Passive Benefits):

http://www.termpro.com/articles/xover2.html
    Greit nok. Jeg kan MYE mer om delefiltre enn det som står her. Det virker som om du tror jeg ikke kan noe om emnet, men jeg har faktisk lest og studert og praktisert mer enn de aller fleste på dette området.
    Når B&W snakker om aktivt designede høyttalere, betyr det at delefilteret til høyttalerne sitter før effektforsterkerne, og man må ha en forsterker pr. frekvensinndeling (til Nautilus trenger man 4 stereoforsterkere eller 8 monoblokker). Den typen design er vanligvis forbeholdt ekstremt dyre høyttalersystemer og refererer til at høyttalerne sammen med effektforsterkere og delefilter inngår i et aktivt høyttalersystem, ikke at høyttalerne i seg selv er aktive. Merk at B&W Nautilus ikke er "aktive høyttalere" men inngår i et aktivt høyttalersystem bestående av høyttalerne, effektforsterkerne og det medfølgende eksterne delefilteret som kobles mellom for- og effektforsterkere. Derfor bruker B&W ordene aktivt design, ikke aktiv høyttaler.
    Greit nok. Jeg kan alt dette fra før av så du kunne spart deg bryet å skrive det. At B&W Nautilus ikke er aktive i seg selv er korrekt. Men de blir aktive når man kobler på delefilteret og forsterkerne. Jeg må si at jeg er imponert over kildene dine siden du her hevder at du vet årsaken til at B&W bruker ordet design og ikke høyttaler.
    Hvorvidt ordet aktiv henviser til delefilteret eller forsterkeren er ikke så viktig (det vil uansett alltid bli et definisjonsspørsmål, dessuten ville en sub uten delefilter i det hele tatt da heller ikke kunne kalles en passiv sub ), siden en sub MÅ nødvendigvis ha en forsterker innebygd hvis den skal ha et aktivt delefilter innebygd. Dermed blir det første svaret du ga FEIL og OleM har RETT.
    Men den trenger jo ikke å ha verken delefilter eller forsterker innebygd. Det er ikke noe problem å ha de ved siden av. Du må feks ikke ha et internt lydkort i dataen din. Du kan faktisk ha et eksternt. Det finnes aktive subwoofere tilsalgs som har eksternt delefilter og forsterker. Dermed har jeg har rett. Du og OleM tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    Jeg fikk svar på spørsmålet!
    Tråd avsluttet :?

IKKE STAR TREDJE VERDENSKRIG PÅ GRUNN AV ET TEIT SPØRSMÅL! :x
    Ingen tredje verdenskrig her. Bare litt meningsutveksling og generell barnehage-mentalitet. Men det er slik jeg liker det....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dere har sikkert litt rett alle sammen, dere er så flinke så! Bare prøv å ikke provosere hverandre, og holde dere til sak, så kan dere gjerne diskutere til morgenkvisten for min del! :wink: Det er hva vi har forumet til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nehei, så! Jeg har mest rett! :wink:
    :lol:
    Noen gode grunner til at jeg har rett:
    Pcen min er raskere enn de andre sine.
    Statistisk sett så er det stor sannsynlighet for at jeg har høyere IQ.
    Statistisk sett så er det stor sannsynlighet for at jeg er høyest.
    Radiotuneren min er eldst.
    Faren min er sterkere enn faren til de andre.
    Mora mi er sterkerere enn mora til de andre.
    Jeg har kortest avstand til nærmeste ku.
    Jeg har flere høyttalerelementer enn de andre.
    Jeg har de største hybelkaninene.
    Internettoppkoblingen min er treigest.
    Jeg har roser på soveromstapeten
    Jeg har spist sammen med Tande-P (hvem spiste mest mon tro?)
    Jeg har 11 svarte bokser på soverommet.
    Jeg har fake korktavle.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du bommer på definisjonen på passiv sub. Passiv sub er en sub med passive delefilterkomponenter.
    Hva med et passivt linjefilter foran forsterkeren? Et filter av denne typen har bare passive komponenter. Er det da en passiv eller aktiv høyttaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har også tenkt litt på det der. Mange subforsterkere har faktisk passivt linjefilter på høypassdelen til satelittene.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •