teit spørsmål:har aktive subwoofere int. forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mora mi er sterkerere enn mora til de andre
    ikke mora mi..

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt et passivt linjefilter til bassen, ikke til satelittene. Litt av poenget med aktive høyttaler er vel at det er en egen forsterker til hvert element. Dette gjelder vel uansett om det er filteret eller forsterkeren som gir den betegnelsen "aktiv". Det er ikke noe problem å bruke passive linjefilter foran forsterkeren(e), men hva kalles da høyttaleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kunne nesten definert aktivt som alle systemer som drives direkte av forsterkeren uten noen komponenter i mellom. Men det blir vel feil da alle aktive høyttalere jeg vet om har en kondis i serie med diskanten for å beskytte mot dc.
    Bruker man passivt linjefilterså får man vel kalle det for nettopp det er. Kan ikke finne noen annen fornuftig løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hva kalles høyttaleren?"
    I følge audunth og OleMs tenkning så kommer dette ann på om forsterkeren(e) sitter i høyttalerkassa eller ikke. Uansett hva slags filtre man bruker så blir høyttaleren passiv straks forsterkeren(e) er ute. Dette er bare sludder og vås spør du meg. Resultatet om man har forsterkeren i kassa eller ei, er akkurat det samme.

Årsaken til at man bruker aktivt filter er for å forhindre det tapet som skjer i alle passive delefilterkomponenter. Dette gjelder også på linjenivå, selv om tapet her er mye mindre. En annen fordel er biamping og de fordelene det medfører, men alle høyttalersystemer som kan biampes får jo disse fordelene i større eller mindre grad. Om systemet er aktivt eller passivt har mindre å si i den sammenhengen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    "Hva kalles høyttaleren?"
    I følge audunth og OleMs tenkning så kommer dette ann på om forsterkeren(e) sitter i høyttalerkassa eller ikke. Uansett hva slags filtre man bruker så blir høyttaleren passiv straks forsterkeren(e) er ute. Dette er bare sludder og vås spør du meg. Resultatet om man har forsterkeren i kassa eller ei, er akkurat det samme.
    Selve høyttaleren er vel passive, men med tilbehør blir den aktiv. Jeg er enig i at forsterker/filter kan være eksternt. Slik jeg ser det har man vel en aktiv løsning når hvert element drives av en egen forsterker og deling skjer foran denne i signalveien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint det er noen som forstår!
    Et element kan selvfølgelig ikke drive seg selv, og er selvfølgelig passiv helt til man kobler den til en forsterker og et signal.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass Cheese skrev:
    Et element kan selvfølgelig ikke drive seg selv, og er selvfølgelig passiv helt til man kobler den til en forsterker og et signal.
    Ergo er en sub uten forsterker passiv.
    Her sier du det jo selv.
    Kobler man til en forsterker, får man et aktivt system (sub'en er fortsatt passiv). Alle komplette systemer er selvfølgelig aktive. Men vi snakker om en isolert sub.
    Putter man forsterkeren inn i sub'en, KAN den faktisk drive seg selv og den trenger kun å mates med et linjesignal. Det er en aktiv sub.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putter man forsterkeren inn i sub'en, KAN den faktisk drive seg selv og den trenger kun å mates med et linjesignal. Det er en aktiv sub.
    En sub kan vel kalles aktiv så lenge den selges komplett med filter og forsterker, jeg kan ikke skjønne at forsterkeren må stå i samme kasse som elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ergo er en sub uten forsterker passiv.
    Her sier du det jo selv.
    Kobler man til en forsterker, får man et aktivt system (sub'en er fortsatt passiv). Alle komplette systemer er selvfølgelig aktive. Men vi snakker om en isolert sub.
    Teskje modus:
    Subwoofer i ordets rette forstand er et element som skal avlaste det vanlige basselementet i de laveste frekvensene. En subwoofer er altså bare et element! Ikke noe mer. Og et element kan ikke drive seg selv. Og man kan ikke putte en forsterker inni et element.

Alle elementer er passive når de ikke er tilkoblet noen forsterker eller linjesignal. Kombinerer man elementet med en kasse, et aktivt filter og forsterker så får man en aktiv sub. Men alle delene trenger ikke sitte i samme kassa! Hvor vanskelig er dette å forstå???????

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes overhodet aktive subber for salg, med forsterkeren utenfor kassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg har ikke sett noen de siste årene, men da aktive subwoofere begynte å komme på markedet var det endel. Det nærmeste man kommer nå er subwoofere i kasse med eksternt delefilter. Da er det opptil den enkelte å velge kvalitet og pris på forsterkeren.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Selve høyttaleren er vel passive, men med tilbehør blir den aktiv. Jeg er enig i at forsterker/filter kan være eksternt. Slik jeg ser det har man vel en aktiv løsning når hvert element drives av en egen forsterker og deling skjer foran denne i signalveien.
    La meg se om jeg har skjønt dette rett:
    Hvis jeg bygger en passivt filtrert toveis høyttaler og bygger inn en fullfrekvens effektforsterker i samme kasse, så er altså denne høyttaleren definert som passiv?
    For at den skal være definert som aktiv må altså filtreringen skje før effektforsterkningen, noe som medfører en separat effektforsterkerkrets for hvert frekvensområde etter filtrering?

Dette høres pussig ut, synes jeg, men det er godt mulig at dette stemmer. Jeg har alltid referert til aktive høyttalere som "høyttalere med innebygget effektforsterker", men skal ikke stå på krava.
    Tror likevel at dette er en utbredt oppfatning. Spørsmålet er vel heller:
    - Er dette vesentlig i daglig bruk?
    - Er det opprinnelig definisjon eller den daglige bruken av et ord som definerer hva ordet betyr?

Dette stiller vel ikke helt i samme klasse som at "vanlige mennesker" refererer til datamaskinens skjerm som "datamaskin",datamaskinkabinettet som "harddisken" og edb og datamaskiner generelt som "data". (Data er jo egentlig noe som gjennom tolkning kan bli til informasjon.)

Likevel er man av og til nødt til å bruke ord i den feilaktige betydningen for å gjøre seg forstått. Det skal ikke være lett... :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub kan vel kalles aktiv så lenge den selges komplett med filter og forsterker, jeg kan ikke skjønne at forsterkeren må stå i samme kasse som elementet.
    Selvsagt, men det blir jo lite relevant siden slike aktive subber omtrent ikke fins på markedet!

Vi snakker bare litt forbi hverandre her, for når jeg snakker om sub så mener jeg selve subkassa, mens Whoppass Cheese snakker om hele systemet. Da vil jo selvsagt en sub være aktiv så lenge den har en egen dedikert forsterker og et delefilter foran forsterkeren. Uansett om alt er i samme kasse eller ikke.

Jeg er ganske sikker på at om en hjemmekinoreceiver har innebygd forsterker til subben vil det stå i bruksanvisningen at man kan koble til en passiv sub. Men den vil jo også "bli aktiv" når den er koblet til.

Og: Man sier jo aldri at man har 2 passive og 3 aktive høyttalere i et hjemmekinosystem hvor 3 av høyttalerne er definert som små og derfor har et high-pass-filter koblet inn... High-pass-filteret for små høyttalere i en receiver er vel også aktivt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Selvsagt, men det blir jo lite relevant siden slike aktive subber omtrent ikke fins på markedet!
    Da er vi jo enige! Flott.

Går du tilbake til starten av tråden så skjer du hva som startet denne diskusjonen.
    Jeg skrev: "Ja, aktive subber har (nesten) alltid innebygd forsterker." Det er vi nå enige om ser jeg.
    OleM svarte: "En aktiv sub har ALLTID innebygget forsterker. Det er akkurat det som gjør at den er aktiv." Det første her er vi da enige om at er feil.
    Og det var det jeg mente da jeg svarte: "Du tar feil." Den andre setningen OleM skriver er verken feil eller riktig. Det er riktig at det er forsterkeren som gjør subben aktiv, men det er på grunn av at det sitter et aktivt delefilter på inngangen. Ikke pga at forsterkeren sitter i kassa.

Mitt svar var beklagligvis dårlig formulert. Det er mulig at dere tolket det slik som at jeg mente det var feil at det var forsterkeren som gjorde subwooferen aktiv. Det er forsterkeren (og dens aktive filter) som gjør subwooferen aktiv, helt riktig, men det er ikke noe krav at forsterkeren skal sitte i subwooferkassa.
    Vi snakker bare litt forbi hverandre her, for når jeg snakker om sub så mener jeg selve subkassa, mens Whoppass Cheese snakker om hele systemet. Da vil jo selvsagt en sub være aktiv så lenge den har en egen dedikert forsterker og et delefilter foran forsterkeren. Uansett om alt er i samme kasse eller ikke.
    Ok. For å oppsummere: En subwoofer er et høyttalerelement. Den kan sitte i et aktivt subwoofer system eller et passivt subwoofer system. Det er vanlig å forkorte definisjonen, nemlig å fjerne ordet system. Det er dumt, siden folk da tydeligvis oppfatter subwoofer som alt som er inne i kassa. Slikt blir det lett misforståelse av.
    Jeg er ganske sikker på at om en hjemmekinoreceiver har innebygd forsterker til subben vil det stå i bruksanvisningen at man kan koble til en passiv sub. Men den vil jo også "bli aktiv" når den er koblet til.
    Finnes det hjemmekinoforsterkere med egen forsterkerkanal til passiv sub? Det er uansett ikke sikkert at det hadde blitt et aktivt system, den passive subwoferen kunne hatt et påkoblet passivt delefilter. Men hvis subwooferen ikke hadde hatt et påkoblet passivt delefilter så ville det blitt aktivt, ja.
    Og: Man sier jo aldri at man har 2 passive og 3 aktive høyttalere i et hjemmekinosystem hvor 3 av høyttalerne er definert som små og derfor har et high-pass-filter koblet inn... High-pass-filteret for små høyttalere i en receiver er vel også aktivt?
    Ja det er et aktivt filter ja. Men det kalles ikke for aktiv høyttaler fordi høyttalerne har innebygget passivt delefilter. Men det finnes en korrekt uttrykk på høyttalere med både passivt og aktivt delefilter: Semi-aktivt system.
    Det er riktignok et dårlig/ufullstendig semi-aktivt system, siden den aktive delen bare er ett element som skal spille bassen fra 3 kanaler + LFE.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel, selvbygget effektforsterker liggende. Den skal jeg bruke for å drive en subwoofer (CC-sub). Signalet til effektforsterkeren er sub-signalet fra en surroundreceiver. Er CC-sub da aktiv, og er den det fordi den er en del av et aktivt subwoofer system? Alene defineres jo CC-sub som en passiv subwoofer...
    Er det egentlig misvisende å bruke uttrykkene "aktiv subwoofer" eller "aktiv høyttaler" siden det ikke gir mening uten å være en del av et "system"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har en gammel, selvbygget effektforsterker liggende. Den skal jeg bruke for å drive en subwoofer (CC-sub). Signalet til effektforsterkeren er sub-signalet fra en surroundreceiver. Er CC-sub da aktiv, og er den det fordi den er en del av et aktivt subwoofer system? Alene defineres jo CC-sub som en passiv subwoofer...
    Er det egentlig misvisende å bruke uttrykkene "aktiv subwoofer" eller "aktiv høyttaler" siden det ikke gir mening uten å være en del av et "system"?
    Ja, da vil jeg kalle aktivt subwoofer system. Den innehar da de samme lydmessige fordelene som alle andre aktive systemer. Jeg synes det er upresist å bruke uttrykkende "aktiv subwoofer" og "aktiv høyttaler". Og det har vel også denne tråden bevist. Slenger man "system" tilslutt så skulle ytterligere misforståelser bli unngått.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Ja bl.a NHT og Revel Ultima har det

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Proson Blackbird Subwoofer 8.1 100w

Fikk nettopp en Proson Blackbird Aktiv Subwoofer 8.1" 100w å sliter litt her.
    Er helt tom i hue når det kommer til kobling av ledninger osv.
    Noen som kan hjelpe meg?
    Har en gammel, mindre fin, forsterker, å på baksiden finnes det DVD/5.1, CD, AUX, osv.
    problemet mitt er at jeg finner bare en subwoofer output, å sub'en har jo to low-level inputs.. Hva må jeg gjøre? hvilke kabler og hvor

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke subwoofer output - hvilket er vanlig i hjemmekinoen - bruker du én subwooferkabel som du kobler til hvilken som helst av de to low-level-inputs du har bakpå på suben din. Signalet fra disse to blir uansett lagt sammen inni suben. Du bruker begge dersom du bruker suben sammen med en stereoforsterker - hvor man vanligvis kabler fra pre-out høyre OG pre-out venstre - for ikke å miste noe bass - inn på BEGGE de nevnte low-level inngangene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

= D

ok, takk : D
    Skal se hva jeg klarer å finne ut av ang. de to ledningene, vist ikke kjører jeg bare en ; D
    Vil bruk av kun en ledning minske lydkvaliteten på sub'en i noen stor grad?
    Om jeg skal kjøpe en skikkelig stereo-forsterker, hvilken bør jeg sikte etter?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •