Please HELP!! Bygge sub(er) til 2 stk 12" element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Please HELP!! Bygge sub(er) til 2 stk 12" element

Da jeg var ung og dum(3 år siden) kjøpte jeg meg 2 stk av dette elementet:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet187.htm

Og jeg bygde meg 2 latterlig store 100liters kasser på 40x50x50 cm.

Noen som kan fortelle meg om jeg kan bygge en mindre kasse for mine elementer?

Kan jeg ha én sub med 2 elementer?

Hva vil være det aller beste for lydens skyld?
    Jeg vil gjerne gjøre det beste ut av dette.

Finnes det tegninger på nett jeg kan følge?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan feks bygge en isobaric type sub. da blir det ei kasse på 50 litr istadenefor 2 på 100.. det går ut på at elementa står imot kvarandre, med det ene elementet på utsiden av kassen festet utenpå det andre. evt på hver side av kabinettet, men da må kassen være helt tett og ikkje bassreflex. det MÅ være lufttett imellom membranane. og husk å vende fasen på det eine elementet..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av romperisterknut
    du kan feks bygge en isobaric type sub. da blir det ei kasse på 50 litr istadenefor 2 på 100.. det går ut på at elementa står imot kvarandre, med det ene elementet på utsiden av kassen festet utenpå det andre. evt på hver side av kabinettet, men da må kassen være helt tett og ikkje bassreflex. det MÅ være lufttett imellom membranane. og husk å vende fasen på det eine elementet..

Att slik kasse MÅ ha lukka kasse er det største tullet jeg noen sinne har hørt.
    Jeg har bygd nesten 30 subwoofere av slike kasser med port, og får mye bedre trøkk.
    og ene ellementett må stå inne i kassa, ikke på vær side, siden da vil du få utligning. Altså dårlig trøkk.

Men til tråd starter

du gjør slik om du lager 1 sub kasse: Du bygger en boks på ca 55L + en liten boks inni der hvor du monterer ellementene etter hverandre altså en i bak kant av den innvendige kassa og en i forkant. Denne innvendig kassa må være akkurat så stor at du får plass. denne plasseres i baffelen på selve sub kassa.
    under den innvendige kassa plasserer du porten som da er Ø10cm og lengde 30cm. lengden må du nok justere i etter kant for å fin justere etter din musikk og lyd smak. Antagli noe kortere, siden det vil gi litt mer punch.

Ønsker du sikkelig dypbass, så blir det banpass isobaric kasse.
    Men dette blir voldsomt avansert å forklare, men kan lage tegninger å sende på mail.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg heller tegningene ut her!
    Vi kunne godt tenke oss å se hvordan det ser ut.

banpass isobaric kasse høres usedvanlig nysjerrighetsvekkende ut..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.diysubwoofers.org/ står endel om basskasse mekking her da.

http://www.diysubwoofers.org/projects/uglito.htm ISOBARIC??

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    winISD må nevnes. Enkelt og greit program for enkel og grei simulering for kassebygging.

På den andre siden så ser det ut som om bassene kan ha det ganske greit i 100l kassene dine. Er det virkelig verdt å bygge nye? Hvis det er størrelsen det står på så er nok isobaric en grei vei å gå. Er jo grei følsomhet på elementet. Men skal du gå for Iso-b ville jeg ikke gått under 70l volum.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett de opp isobaric(et element inni, et på utsia, med front mot hverandre) i en 100 liters kasse, ventilert, tuna til 37,2hz (10cm diameter, 9.6cm langt rør), da får du -3dB ved 37hz, og tilnærmet lineær frekvensgang fra 50hz og opp. (0dB -0.3dB)

Dette er fra winisd, med utgangspunkt i Thiele/Small parametrene fra linken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Legg heller tegningene ut her!
    Vi kunne godt tenke oss å se hvordan det ser ut.

banpass isobaric kasse høres usedvanlig nysjerrighetsvekkende ut..

Ø11Cm port

Ellementene kan settes både fra og mot værandre, så lenge dem spiller med værandre.

Denne kassa spiller: 42hz - 129hz -3db.

men slike løsninger gir en følelse av å spille en del dypere en hva utregninger sier.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det jeg oppga, så kan han bruke en av kassene han har nå, og bare stappe i en port, og sette opp i isobaric.. litt mindre stress

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Med det jeg oppga, så kan han bruke en av kassene han har nå, og bare stappe i en port, og sette opp i isobaric.. litt mindre stress

Men fikk inntrykk av at 100L var tullete stort.

Så da må han bygge nye uansett..

Dessuten så liker ikke de subene for lav avrulling, siden dem da mister friskheten fort. Bere med avrulling rundt 45Hz en 37Hz på disse. Bandpass kasse kan avrullingen gå noe dypere men ikke så veldig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei Toffy, sa ikkje at det må være tett kasse, men at det må være lufttett mellom elementa. akkurat slik som du har tegna opp sjøl. sa at kassa må være heilt tett om man går før løsning med element i hver ende av kassa. ingen god løsning nei.. det e sant. en båndpass konstruksjon vil dessuten ha et meget begrenset frekvensområde siden bassen vil være konsentrert rundt porttuningsfrekvensen. vil meine at en løsning med elementa plassert på hverandre e best. gjerne en bassrefleks kasse altettersom ka elementa trives best med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av romperisterknut
    nei Toffy, sa ikkje at det må være tett kasse, men at det må være lufttett mellom elementa. akkurat slik som du har tegna opp sjøl. sa at kassa må være heilt tett om man går før løsning med element i hver ende av kassa. ingen god løsning nei.. det e sant. en båndpass konstruksjon vil dessuten ha et meget begrenset frekvensområde siden bassen vil være konsentrert rundt porttuningsfrekvensen. vil meine at en løsning med elementa plassert på hverandre e best. gjerne en bassrefleks kasse altettersom ka elementa trives best med.

Ok, du slrev ikke bassrefleks, men forstår att du mente ved ellement på værside av kassa, Men det betyr open air faktisk, etter som kassa vill ha død sone.
    Da er det bedre med lukka kasse og begge ellementer i fronten.

Bandpass ville fungere meget fint, men begrenset frekvensomerådet.

Den kassa jeg la fram gir så dyp bass som en kan få med disse subene, uten vannvittge kasser. Men vill ikke kunne spiller høyere en 90Hz. Det betyr at Satelittene må spille kraftig og godt ned mot 70Hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •