Nytt fammiliemedlem - Hvordan koble opp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt fammiliemedlem - Hvordan koble opp?

Heisann, da har jeg vært en tur borte hos tonart og hentet mitt nyeste fammiliemedlem, hans navn er Tannoy Mercury mXSUB-10 :-)

Så nå skal jeg koble opp denne lille saken, og bak på suben er det en linje ingang (L og R) På forsterkern min har jeg en Pre-out utgang merket Subwoofer.

Så kjøpte jeg meg i tilleg en Monster Interlink 201 subwoofer-kabel.

Og her kommer spørsmålet: I kabel-pakken følger det med et y-ledd og en liten kabelstump, i tillegg til den lange kabelen. Kobler jeg L og R sammen med y-leddet og den lille kabelen? Og så den lange mellom forsterker og sub? Hva er forskjellen på om jeg kobler direkte fra forsterker til sub via en ingang på suben, eller om jeg kobler en kabel til begge inngangene med y-leddet og den lile stumpen? Ble så usikker her, ganske flaut i grunn

Noen som skjønte hva jeg prøvde å spør om her? hehe

Mvh.

Andreas

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir det samme hvordan du kobler. Eneste forskjellen er at du får et høyre inngangsnivå til subben om du velger å benytte y-leddet. Ergo trenger du ikke skru opp så mye på volumkontrollen på subben om du bruker y-leddet.

Noen har også en teori om at hvis man "plomberer" den ubrukte rca-inngangen på subben (ved bruk av y-ledd f.eks) så eliminerer man at den skal kunne ta opp støy. Om dette har noe for seg er vel heller uvisst, men det skader jo ikke...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ååå, for en nytelse, selv etter bare å ha hørt på den i ti minutter kan jeg si meg knallfornøyd med kjøpet. Og at jeg har levd så lenge uten sub i hjemmekinoen min er jo en skandale.

Andreas

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da vet jeg svaret på det, men jeg har flere spørsmål jeg. Jeg har satt delefrekvens i forsterkeren, knappen for delefrekvens på subben blir den koblet ut den da? eller? Den brukes bare når du bruker high-level in?

Og hva er denne fase saken? 0 eller 180?

Mvh
    Den splitter nye sub-eieren Andreas :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du delefrekvens på forsterkeren skal du koble ut filteret på subben ja, det gjør du vanligvis med en bryter på subforsterkeren. Delefilteret skal, som du sier, brukes når high-level inn benyttes (F.eks. om du har en stereoforsterker uten subutgang).

Fasen brukes for å "synkronisere" gangen på subelementet med fronthøyttalerene dine. Hvis man måler frekvensgangen, og finner ut at den ikke er optimal kan man leke seg med fasen for å utbedre dette, selv om det ikke alltid gir noen forbedringer.

Teoretisk sett kan man vel bruke fase 0 når subben står i front, og 180 om det står motsatt vei bak i rommet, selv om det ikke er noen fasit på dette. Akkurat det er noe man må prøve ut selv. Å plassere en sub optimalt er utrolig mye jobb, mer enn de fleste aner. Selv har jeg fått veldig god hjelp av andre veldig flinke brukere her inn til å plassere/stille inn subben min. Ingenting er som god hjemmehjelp

Edit: gratulerer med ny sub forresten

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger ut et par bilder av herligheten.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med familieforøkelsen. Husk å oppdatere signaturen din nå da... ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    Gratulerer med familieforøkelsen. Husk å oppdatere signaturen din nå da... ;-)

Å dæven, det var det også!

Andreas

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Sammenlignet du men noen andre subber før du handlet? Gøy å høre erfaringer.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke du som var nede på tonart i går, rundt halv seks eller noe sånt?
    Sammen med en jente (dama?)? Jeg var nemlig der i går for ø høre på psaudio effektforsterker.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Gratulerer! Sammenlignet du men noen andre subber før du handlet? Gøy å høre erfaringer.

Jeg har i jakten på sub, sammenlignet hørt på diverse, bla. Klipsch RW8, B&W ASW300, Dali Concept SUB, og en Audio Pro som jeg ikke husker navnet på.

Av alle disse så synes jeg nok tannoyen låt best. og når man sammenligner prisen, så var ikke valget så vanskelig. En annen fordel er jo at den er veldig liten, så den er passer fint inn i min integrerte stuekino.

Disse ligger vel i prisområdet 3-4000 kroner. Så nå tonart hadde Tilbud på tannoy subben til 2400 (normalt 3990) så slo jeg til. Så langt er iallefall jeg fornøyd. Tror jeg har fått mye for pengene. Så vist noen vil ha en rimelig god sub, så har nok tonart noen igjen (litt reklame må dem da få)

Mvh.

Andreas

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Det var ikke du som var nede på tonart i går, rundt halv seks eller noe sånt?
    Sammen med en jente (dama?)? Jeg var nemlig der i går for ø høre på psaudio effektforsterker.
    heh, jo.. jeg satt i sofaen med mitt halvlange svarte hår var det du som stakk inn nesen?

Mvh.

Andreas

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    heh, jo.. jeg satt i sofaen med mitt halvlange svarte hår var det du som stakk inn nesen?

Mvh.

Andreas
    JUP!
    Du har gjort et kjempekjøp, forresten!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    JUP!
    Du har gjort et kjempekjøp, forresten!
    Heh, liten verden gitt. Så lang er jeg veldig fornøyd, glder meg til jeg får spilt den skikkelig inn.

Mvh.

Andreas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •