hva er galt med 2x15" på jazz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva er galt med 2x15" på jazz?

Fortsettelse fra http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6704176
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Litt OT, men hva er galt med 2x15" på jazz?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-) Når har ikke jeg hørt alt av 15", men de jeg har hørt gi som oftes for mye volum og er ikke raske nok. Det er nok mulig å få både 15" og 18" som greier dette med rett forsterker. Minus blir da prisen.

Om vi ser på det gjennomsnitte av oss har. Er nok noen som har 15" og 18" hjemme, men hvordan spiller disse med en deling på 100Hz?
    For dem som ikke har noen beist av noen front høyttalere er det mye som til sier at til fim bør deling for sub være 80-100Hz og musikk 40-50Hz.

Det er ikke problem å skaffe eller bygge en sub med 15" eller 18" element som fungerer supert til film. Skal man ha en sub til musikk er det mye lettere å få godt resultat med f eks å velge 2x10" eller 12" fremfor en 1x15" eller 18".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    :-) Når har ikke jeg hørt alt av 15", men de jeg har hørt gi som oftes for mye volum og er ikke raske nok. Det er nok mulig å få både 15" og 18" som greier dette med rett forsterker. Minus blir da prisen.

Det er ikke problem å skaffe eller bygge en sub med 15" eller 18" element som fungerer supert til film. Skal man ha en sub til musikk er det mye lettere å få godt resultat med f eks å velge 2x10" eller 12" fremfor en 1x15" eller 18".
    Man kan jo stille inn volumet vet du. :wink: Men, stikkordet er nok penger, ja. Det er klart at en sub med 2x10" vil være bedre enn sub med 1x15" når budsjettet er likt. Det koster å kunne holde kontroll på et element med høy membranvekt. Så man må punge ut hvis man vil ha en god sub med 15". En dårlig sub med 10" er like treig og ubruklelig som en dårlig sub med 15"!

Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Om vi ser på det gjennomsnitte av oss har. Er nok noen som har 15" og 18" hjemme, men hvordan spiller disse med en deling på 100Hz?
    For dem som ikke har noen beist av noen front høyttalere er det mye som til sier at til fim bør deling for sub være 80-100Hz og musikk 40-50Hz.
    Dette kan jeg ikke helt skjønne. Folk som har noen beist av noen høyttalere, skal de dele høyere eller lavere? :?
    Ellers så er jeg enig i at man ikke skal dele særlig høyere enn 100hz på større elementer. Over 100hz blir de fort ulineære.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som har virkelig store fronthøyttalere trenger ikke alltid å ha så mye "trøkk" i suben for å få trøkk i lyden da fronthøyttalerene drar bra i hele frekvens registeret og er gjerne utstyrt med forsterker som har kvalitet og krefter til å spille høyt.

Da jeg som har noen middels høyttalere i front 6000,- pr par. Trenger hjelp i området under 80Hz for å få "trøkk" i lyden til film bruk. Jeg får mest utbytte ved å gi suben området under 80Hz til film, men til musikk er det alt formye og bassen kan virke dominerende i lydbilde. Det hjelper ikke spesielt å dempe ned 10db heller. Det beste er å skifte delefrekvens til 40-50hz å beholde volum nivået.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at valg kassetype/størrelse og elementtype har mye mer å si for lyden enn størrelsen på elementet. Et subelement er et subelement uansett om det er 10" eller 15". Jeg er heller ikke sikker på om en god 15" er så mye dyrere enn en god 2x10". Adire Audio sin 15" Tempest koster det samme som Peerless sin 10" XLS. Minuset med Tempesten er selvsagt behovet for en stor kasse. En god sub koster mer uansett størrelse på elemetet.
    Når det gjelder sub og musikk, tror jeg at plassering og intagrasjon med hovedhøyttalerene/rom har mye å si. Det er vel mye lettere å høre feil i bassen på en melodi enn i en film med masse eksplosjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at jo flere elementer, jo mere "søl" og problemer med å kontrollere bølger i rommet?

Som temaet sa "jazz og 15" elementer"... hva er en på jakt etter? Bass eller musikk? Hi-Fi og Musikk er etter min mening også systemets evne til å korrekt avlese og plassere instrumenter og vokalister i et "rom".

For Jazz (som jeg kanskje har bortimot 1000 plater av) er ikke dypeste frekvens mye lavere enn 45 Hz! Hva utgjør da kapasiteten til en 15" i et slikt system? Og hvordan må rommet (og naboene) være konstruert for å ha et lydanlegg som har en frekvensrespons fra 20-20kHz? Spesielt mht at en gjerne vil "Kose" seg med ~100db end-to-end av og til?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Min erfaring er at jo flere elementer, jo mere "søl" og problemer med å kontrollere bølger i rommet?
    Dette er jeg enig i, men det har ikke noe med elementstørrelsen å gjøre. En toveis høyttaler lager vel ikke mere "søl" med en 15" i bunnen enn med en 5". Uansett har du bare en delefrekvens. Problemer i rommet oppstår ved enkelte frekvenser. To 10" som spiller til 30Hz vil lage like mye krøll som en 15" som spiller til 30Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adire Audio Tempest koster forøvrig 250kr mer enn Peerless XLS 10". Dessuten er nok 2xXLS 10" litt bedre enn Tempest når vi snakker om lydkvalitet. Det sier ihvertfall de jeg kjenner som har testet begge. Og ser man på parameterne så er det nok mye som tyder på det.
    Jeg har forøvrig XLS 12" og snart også Tempest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    For Jazz (som jeg kanskje har bortimot 1000 plater av) er ikke dypeste frekvens mye lavere enn 45 Hz! Hva utgjør da kapasiteten til en 15" i et slikt system? Og hvordan må rommet (og naboene) være konstruert for å ha et lydanlegg som har en frekvensrespons fra 20-20kHz? Spesielt mht at en gjerne vil "Kose" seg med ~100db end-to-end av og til?
    Den dypeste tonen som instrumentene kan lage er nok ikke lavere enn 45hz. Men allikevel så er det "lyd" som er lavere enn det på opptakene. Hvis man setter på et highpassfilter ved rundt 40hz så synes jeg at man mister mye av "dybden". Nå er jeg ikke så glad i jazz, så jeg har ikke testet på så mange opptak. Det varierer sikkert endel.

Det er et problem at de fleste rom farger dypbassen. Men det meste av forskning på området konkluderer med at lydgjengivelsen oppfattes som mest naturtro når høyttalerne er i stand til å gjengi hele frekvensområdet.

Fordelen med å bruke en 15" i et slikt system er at nesten ikke trenger å røre på seg for å gi et godt lydtrykk. Det resulterer i vesentlig lavere forvrengning.

Naboer er kanskje ett problem for mange, men ikke for meg. Nærmeste hus er 80 meter unna.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg har forøvrig XLS 12".
    Hvordan vurderer du lyden i dette elementet?
    Har du designet kasse selv eller bruker du noe fra Eltek?
    Hvilken forsterker?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at MT har justert prisene sine på Adire, men 2xXLS koster allikevel 1250,- mer enn en Tempest. Dette med informasjon under 40Hz stemmer nok, jeg har aldri prøvd høypass på 40Hz. En annen fordel med en 15", er dynamikken. Det greit at en 5" når ned til 40Hz, men det blir en helt annen ting med en 15" som spiller ned til 40Hz. Mindre element klarer ikke gjengi et realistisk lydtrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS elementene er veldig greie. De har en del lumskheter men bare man er klar over de så er alt bra.

Jeg har 2xXLS 12". De er en del av selvbyggprosjektet mitt og skal sitte i fronthøyttalerne. I mellomtiden så bruker jeg en som sub. Jeg har prøvd mange ulike kasser, og hørt Eltek sine. Jeg har tilslutt bestemt meg for 35 liter lukket kasse. Som forsterker bruker jeg Rotel RB-980. I tillegg kommer selvbygd aktivt filter. Det høyeste man bør dele XLS er ved 150hz med 24dB/oktav. Helst skal man dele under 100 hz. Det tar også veldig lang tid før elementet er ordentlig innspilt. (3-400 timer)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke tvil om at Peerless har gjort det svært bra med XLS serien. Synd at de ikke laget en 15" også! Hvilken kasse/forsterker har du tenkt på til Tempest'en?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er vel ikke tvil om at Peerless har gjort det svært bra med XLS serien. Synd at de ikke laget en 15" også! Hvilken kasse/forsterker har du tenkt på til Tempest'en?
    Tempesten? Jeg har bestilt 4. Regner egentlig bare med å bruke 2 stk. De skal brukes i push-push konfigurasjon med Linkwitz transform i en 160 liters kasse. Fores med 1000watt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker skal du bruke? Jeg lurer også på en god subforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvilken forsterker skal du bruke? Jeg lurer også på en god subforsterker.
    Jeg skal ikke ha subforsterker. Subben blir for tung med forsterker i. De innebygde filterne i subforsterkere passer ikke mitt behov. Og det er altfor dyrt med den effekten jeg trenger. Istedenfor skal jeg bygge Zappulse. Et modul per element. Linkwitz transform og delefilter bygger jeg også selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er Hypex og Thommessen bra subforsterkere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å bruke ZAP jeg også, men vi får se.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •