Dipol bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Dipol bass

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipol bass

Jeg har tenkt litt på en dipol basskonstruksjon i det siste. Har en Dynabel Brontes med Peerless XLS 12" element som forsåvidt spiller godt, men så var det alle disse stående bølgene, da.

For å ta det største problemet med en gang - jeg kan ikke ha en en høyttaler langt fra veggen. Etter hva jeg har lest hist og pist krever en slik konstruksjon avstand til bakvegg for å få nok lydtrykk ved lave frekvenser. Det anbefales også en plassering nær sidevegg.

Heldigvis er ikke alt trøbbel:
    1) Jeg trenger ikke kjellerdyp bass, ned til 40Hz er greit.
    2) Jeg kan uansett ikke spille veldig høyt av hensyn til naboene.
    3) Kostnad er ikke veldig viktig, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser.

Jeg tenker brute force - flere elementer, mye effekt, aktiv EQ. Problemet som skal løses er rommets påvirkning.

Hvis man ser på spredningen fra en dipol - er det noen grunn til at en subwoofer ikke kan plasseres i senter foran? Den første tanken min er opptil 4 Peerless XLS'er plassert i midten foran mellom vanlige bokshøyttalere. Rett og slett en plate (180cm bred, 60cm høy) som står/ligger vertikalt på gulvet. Kanskje noen "vinger" bakover - vil også hjelpe til at den står stabilt. Peerless'ene montert så langt til sidene som mulig (mot hovedhøyttalerne) siden jeg ønsker å dele relativt høyt. Men altså - maksimalt 50cm fra bakvegg, helst ikke mer enn 40cm.

Noen som foreta noen initielle beregninger for å se om prosjektet er dødfødt? Jeg tenkte i utganspunktet å "låne" element og forsterker fra Brontes og montere på en gammel dør jeg har liggende på loftet og foreta noen målinger for å se hvor mye membranareal og bevegelse som trengs....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å fordele basskildene i høyden?

Bygg deg eksempelvis 4 eller 6 prøvekasser. For eksempel til 6,5" med bassrefleks (Tangband har en morsom 6,5" som kan egne seg til dette). Så setter du to på gulvet og de resterende fordelt oppover. De øverste bør stå på minst 120 eller høyere. Dette gjør at utfasinger i romets høyde blir langt mindre fremtredende. Og siden alt er et mønster av utfasinger både vertikalt og horisontalt vil de øverste generere et helt annet mønster enn de nederste. Det er verdt å prøve.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltids en mulighet, men hvem har lyst til å bygge 4-6 kasser? Dessuten tror jeg det ikke er bra for hjernen å ha så mange plasseringsmuligheter for alle disse boksene.

Fant et regneark (http://www.exdreamnet.de/download/Xlbaffle.xls) laget av Thorsten Loesch. Det navnet husker jeg igjen fra tidligere. Dessverre viser det ikke spredningskarakteristikk. Regnearket viser at plata mi godt kan stå inntil bakvegg (18cm fra). Jeg trenger +12db ved 40Hz for å opprettholde nivå. Spørsmålet er om jeg får en uniform spredning i lytterommet, det tviler jeg egentlig litt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg har tenkt litt på en dipol basskonstruksjon i det siste. Har en Dynabel Brontes med Peerless XLS 12" element som forsåvidt spiller godt, men så var det alle disse stående bølgene, da.

For å ta det største problemet med en gang - jeg kan ikke ha en en høyttaler langt fra veggen. Etter hva jeg har lest hist og pist krever en slik konstruksjon avstand til bakvegg for å få nok lydtrykk ved lave frekvenser. Det anbefales også en plassering nær sidevegg.

Heldigvis er ikke alt trøbbel:
    1) Jeg trenger ikke kjellerdyp bass, ned til 40Hz er greit.
    2) Jeg kan uansett ikke spille veldig høyt av hensyn til naboene.
    3) Kostnad er ikke veldig viktig, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser.

Jeg tenker brute force - flere elementer, mye effekt, aktiv EQ. Problemet som skal løses er rommets påvirkning.

Hvis man ser på spredningen fra en dipol - er det noen grunn til at en subwoofer ikke kan plasseres i senter foran? Den første tanken min er opptil 4 Peerless XLS'er plassert i midten foran mellom vanlige bokshøyttalere. Rett og slett en plate (180cm bred, 60cm høy) som står/ligger vertikalt på gulvet. Kanskje noen "vinger" bakover - vil også hjelpe til at den står stabilt. Peerless'ene montert så langt til sidene som mulig (mot hovedhøyttalerne) siden jeg ønsker å dele relativt høyt. Men altså - maksimalt 50cm fra bakvegg, helst ikke mer enn 40cm.

Noen som foreta noen initielle beregninger for å se om prosjektet er dødfødt? Jeg tenkte i utganspunktet å "låne" element og forsterker fra Brontes og montere på en gammel dør jeg har liggende på loftet og foreta noen målinger for å se hvor mye membranareal og bevegelse som trengs....

Ikke noe i veien å ha sub i senter av hovedhøyttalera. har det selv, min mening er at dette gir best lyd, og minst på virkning av vegger men det gjelder i min stue, kanskje ikke i din..

Er ikke Brontes lukka kasse? Har ofte inntrykk av at lukka kasse får mindre farving når vegger kommer nære.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •