bare et spørsmål om impedans vs. resistans i høyttalere..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bare et spørsmål om impedans vs. resistans i høyttalere..

1. Jeg har et 10" høyttalerelement fra sikkert 70/80-tallet, B&O. har ingen data på det, men måler resistans til ca. 5ohm. Har jeg rett i å anta at impedansen aldri kan gå under 5 ohm da?
    2. Ser på impedanskurven til subelementene til eltek, og ser da at de fleste har minste impedans rundt 100-400Hz. Da kan man vel anta at impedansen blir en del høyere enn resistansen fra 80Hz og nedover...? Eller tenker jeg helt feil her nå?
    Jeg trodde nemlig at jo nærmere du kommer likespenning jo mer nærmer imp. seg resistansen? Stemmer ikke det?

eksempel på eltek imp-kurve: http://www.mamut.com/dynabel/subdet329.htm

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z er vel lik r+2*pi*f*l og da vil jo z øke ved høyere frekvens og gå mot 0 når du nærmer deg likespenning.... hvorfor ser det da ut som om impedans øker rundt 20Hz?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet vil du aldri komme under DCR på et element. Impedansforløpet er DCR+alle reaktive komponenter. I praksis betyr det at alle resonanskretser vil medføre brå endringer i impedansforløpet, mens spolens induksjon vil medføre en generell økning som i kombinasjon med DCR vil danne et RC-ledd med et gitt knekkpunkt.

En resonanskrets som er veldig fremtredende er elementets dynamiske egenresonans. Denne medfører en kraftig impedanstopp og alt som eventuellt påvirker elementets Fs vil også påvirke denne toppen.

Settes elementet i en liten kasse vil resonansfrekvensen flyttes oppover og ofte få høy Q. Dette synes ved at impedanstoppen flyttes oppover i frekvens, flankene blir brattere og toppen stikker noen ganger også høyere.

Elementets kantresonans kan også ofte synes på impedanskurven. Jo tydeligere jo verre vil mange hevde, og dette er en problemfrekvens som både er vanskelig å tune riktig i nivå, samt medfører fasedreining.

Om man sette elementet inn i en bassreflekskasse vil det hele se litt annerledes ut. Den markante resonanstoppen vil dele seg i to og dette kan betraktes på to ulike måter:
    1: Elementets bevegelse påvirker impedansforløpet. Den vil være relativt stor rett over og rett under resonansfrekvensen. På resonansen vil elementet bevege seg svært lite, noe som gjør at impedansen dropper nesten til Z-min akkurat her.
    2: Elementet påvirkes av mekaniske reaktive komponenter som gjør at elementet i kassa går fra kapasitiv til induktiv til kapasitiv til induktiv igjen i to omganger på vei mot lavere frekvenser. Om jeg har forstått det hele riktig skal den øverste av toppene være kassens kapasistans og portens reaktans, mens den nederste er elementets resonans eller rester av denne som dominerer så snart bassreflekssystemet ikke lenger dominerer men gir akkustisk kortslutning. Dette gjør altså at ved lav Q til den øverste toppen delvis forsvinne mens ved lav Fb vil den laveste toppen delvis forsvinne.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thanx. dette hjalp, det var det jeg mente + litt til.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mente du med "+litt til"?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xene
    1. Jeg har et 10" høyttalerelement fra sikkert 70/80-tallet, B&O. har ingen data på det, men måler resistans til ca. 5ohm. Har jeg rett i å anta at impedansen aldri kan gå under 5 ohm da?
    2. Ser på impedanskurven til subelementene til eltek, og ser da at de fleste har minste impedans rundt 100-400Hz. Da kan man vel anta at impedansen blir en del høyere enn resistansen fra 80Hz og nedover...? Eller tenker jeg helt feil her nå?
    Jeg trodde nemlig at jo nærmere du kommer likespenning jo mer nærmer imp. seg resistansen? Stemmer ikke det?

eksempel på eltek imp-kurve: http://www.mamut.com/dynabel/subdet329.htm
    Synes forøvrig at Snickers-is forklarer det på en glimrende måte, men det blir kanskje litt for ++ i vanskelighets grad.

Tror det generelt kan sies at spolen og magneten i en høyttaler er som en elektromotor/generator. Beveger man en spole i et magnetfelt, produseres det en spenning og har man en lukket krets, vil det gå en strøm av elektroner.

Produseres spenningen med samme polaritet som den påtrykkte spenningen, vil motstanden øke, snues polariteten, vil motstanden reduseres.

Impedansen vil derfor bestå både av den rene ohmske motstanden i materialet i talespolen, men vil samtidig bli påvirket av hvordan spolen som spole reagerer på forandring av spenning og strøm, samt hvordan det beveges og produserer spenning og strøm på egenhånd i magnetgapet.

Dette sammen med energien i lydbølgene som virker i kabinettet mot membranet for det gjeldende elementet, er med på å forandre impedansen i de forskjellige frekvensene i et virkelig system, sammen med påvirkningen fra komponentene i delefiltrene, gjør for at man gjerne må generere og måle seg frem til impedansen for enkelte frekvenser i et virkelig system, eventuelt kan man få mer eller mindre riktige svar med bruk av ligninger som har med de nødvendige parametrene for elementet, delefilteret og kasse volum osv.

Det blir derfor fort litt feil å si at impedansen ikke kan gå under den ohmske motstanden man måler med likestrøm over talespolen, men det blir fort veldig komplisert dersom man skal beregne de virkelige forholdene som skjer i et musikk signal osv.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med ++ så mente jeg at du svarte på det ene spørsmålet + en del ekstra. Men jeg savner et "absolutt" svar på det med : "2. Ser på impedanskurven til subelementene til eltek, og ser da at de fleste har minste impedans rundt 100-400Hz. Da kan man vel anta at impedansen blir en del høyere enn resistansen fra 80Hz og nedover...? Eller tenker jeg helt feil her nå?
    Jeg trodde nemlig at jo nærmere du kommer likespenning jo mer nærmer imp. seg resistansen? Stemmer ikke det?"

Det jeg mener er at på kurven ser det ut som om impedansen øker ettersom man går fra rundt 200Hz og nedover mot 20Hz og under. Det skulle jo ut fra formelen r+2pifl føre til at jo lenger ned i frekvens man kommer, jo høyere motstand og derfor mindre musikkeffekt. det stemmer jo med frekvenskurven da, men det stemmer ikke for formler for spoler. Men da antar jeg at det er membranopphenget, luftmotstand, magnet etc. som hindrer impedansen å gå mot 0 når man nærmer seg likespenning og følgelig får man mindre musikkeffekt ved veldig lave frekvenser. Har jeg skjønt det riktig da?
    ¨
    Det jeg ikke helt skjønner er at, med utgangspunkt i eltek-skjemaet, ser jeg at fs er 25Hz. Og der ser det ut som om impedansen er nærmere 64 ohm, men du sier at ved resonans er z~zmin... Det stemmer ikke helt med det jeg ser... Leser jeg noe feil eller....?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •