skjer det mye utvikling på høytalersiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dvd og receiver markedet er jo i voldsom utvikling, priser stuper og man får enormt mye mer for pengene ved å vente på neste generasjon. men er utviklingen tilsvarende rask på høytalersiden?
    er det f.eks bedre å vente på b&w 603-s4 som vel etterhvert skal ta over for s3, enn å kjøpe nye høytalere idag, eller er det kun små forbedringer fra generasjon til generasjon, sammenlignet med dvd spillere og recievere?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de små forandringene som gjør den STORE forskjellen!

Og det skjer også store ting i høyttaler leiet. B&W har jo kommet med diamant diskant og rochell membran til bassen.. De største forskjellene skjer i toppmodellene, som senere blir arvet ned til billigre serier. Nautilus er et eksempel.

Også JM lab har kommet med "ny" diskant.. Og vi har jo Bånddiskant som er på vei for fullt inn i billighøyttalere. Og ringradiator diskanter (eller hva de heter..).

Mye snax som skjer på høyttalerfronten, men det skjer nok ikke like fort som på "digital" siden som på f.eks. surround recivere, dvdspillere(snart HD?), skjermer og prosjektorer... Men dette er ganske "nye" ting i forhold, og de finner opp nye ting nesten daglig her.

Edit: En siste ting: Ta BW 600s2 serien opp til s3 serien, forkjellen er ENORM mellom disse. Spessielt 604s2 er skikkelig dårlig, mens s3 verisonen er enormt bra! Dette er "kun" 5 år siden!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for innspillet. skal på hifiklubben og høre litt på B&W 603-s3 vs. dali ikon 6, sistnevnte er jo splitter ny med bånddiskant, så det blir jo spennende.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    takker for innspillet. skal på hifiklubben og høre litt på B&W 603-s3 vs. dali ikon 6, sistnevnte er jo splitter ny med bånddiskant, så det blir jo spennende.
    Iflg han jeg snakket med på hifiklubben var Ikon 6 strået vassere. Har hørt Ikon 6, og jeg likte den veldig godt. Har ennå ikke hørt B&W 604 S3, men slik jeg forstår det trenger en et kraftverk for å drive dem, og da blir det litt dyrt.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-spillere, surroundreceivere og høyttalere i voldsom utvikling? Tillat meg å være uenig.

Forbedringene på lydsiden har flatet ut for lenge siden. Dolby Digital var en forbedring, det samme var Pro Logic II. DPLIIx var med sine 2 ekstra høyttalere, tja, helt greit.

Hvis vi ser på tekniske data så har forvrengningskomponenter etc på elektronikken forlengst kommet på et teoretisk nivå. Høyttalerne kan fortsatt forfines med bruk av nye sterkere/lettere materialer, men en revolusjon skjer neppe med det første så lenge vi bruker de samme gamle prinsipper for høyttalere.

Når du overstiger et visst kvalitetsnivå på alle ledd i kjeden er det ikke stort mer å gå på før man gyver ordentlig løs på selve lytterommet. Og det gjør de færreste.

Til sammenligning - ta en titt på bildesiden og se hva som skjer der om dagen. Første prosjektører med full HDTV er på vei ut på markedet. Først nå begynner kontrast å bli akseptabel fra disse. Flatskjermene er i en rivende utvikling. Neste generasjons DVD-format kommer neste år. Videoprosessorer som er tilnærmet lik de som brukes i proffsammenheng er det nå snart mulig å kjøpe for Ola.

Jeg vet hvor jeg ville lagt pengene mine, ihvertfall.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DTS? SACD? DVD-Audio?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel egentlig skjedd fint lite på høytalersiden de siste 20 årene. Forbedringer og litt endring i materialvalg har det vært, men lagt fra noen stooore oppdagelser. Bånddiskanter er urgammelt. Sitter hjemme med QUAD ESL63 (elektrostater) som jeg har hatt i ca 10 år. Sammen med Gradient dipol subwoofere (oppdradert med delefilter fra MT Audio) og du har høytalere som spiller bedre enn det meste som kan kjøpes for penger i dag - nesten uansett pris (påstand fra div. amerikanse hifi-magasiner)!!!

ELS 63 ble designet i 1963 og kom i salg tidlig på 80-tallet. Hva har egentlig skjedd de siste 20åra? Litt titan her og diamant der, men noen revolusjon snakker vi neppe om - enda?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom

ELS 63 ble designet i 1963 og kom i salg tidlig på 80-tallet. Hva har egentlig skjedd de siste 20åra? Litt titan her og diamant der, men noen revolusjon snakker vi neppe om - enda?
    Mye enig med deg, Quad ESL 57 blir vel i enkelte miljøer foretrukket foran ESL 63 også ;-) . 63 modellen med sine forsinkelses soner på mebranen og overbelastnings kortsluttnings kretsløp , var vel forholds vis langt fremme da de ble utviklet, men har etter min mening ikke mulighet til å gjengi samme troverdiege mellomtone som man finner i 57 modellen....

Det er en høytaler jeg har lyst til å nevne, når man snakker om dagens utvikling, og det er B&O sin Beolab 5, som kombinerer romkorreksjon og innebyggde aktive digital forsterkere osv, noe som er en litt spennende utvikling. det noe av det samme ser man på enkelte sub woofer også, men selve den primære fungsjone der man har et membran som flytter seg og overfører trykk bølger til luft på den måten, er det vel testet så mye forskjellig på allerede, så de store teknologiske overaskelsene fysisk på høytaler siden tror jeg desverre lar vente på seg...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett har det vel skjedd lite på høyttalere på ca 100 år, eller når det var dynamiske elementer kom. Det har vært en stadig forfiningsprosess, men denne er inkrementell, og ganske liten.

De siste par ti-åra går det vel mer på god prosess-kontroll og material-bruk slik at god lyd kommer også fra rimeligere elementer og variasjonen er mindre.

Mye av høyttalerindustrien bærer da også preg av dette : stadig nye og "edlere" ingredienser for å bevise hvorfor akkurat deres produkt er bedre enn det ved siden av når lyden egentlig er ganske lik.

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    DVD-spillere, surroundreceivere og høyttalere i voldsom utvikling? Tillat meg å være uenig.
    høytalere veit jeg som sagt ikke så mye om, men at det er en voldsom utvikling på receivere og dvd spillere er det vel lite tvil om?
    idag får du spillere med faroudja og hdmi for et par tusen kroner, og receivere med romkorreksjon for fire tusen, noe som var "highend" for et år siden. dvd spillere er vel ved veis ende når det gjelder potensiale, men på receiverfronten vil det nok fortsette en stund til.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytalere veit jeg som sagt ikke så mye om, men at det er en voldsom utvikling på receivere og dvd spillere er det vel lite tvil om?
    idag får du spillere med faroudja og hdmi for et par tusen kroner, og receivere med romkorreksjon for fire tusen, noe som var "highend" for et år siden. dvd spillere er vel ved veis ende når det gjelder potensiale, men på receiverfronten vil det nok fortsette en stund til.
    Jeg vil ikke si at jeg synes receivere med bildebehandling er en viktig forbedring. Jeg vil først og fremst ha lyd ut av den.

Enig med deg om romkorreksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg vil ikke si at jeg synes receivere med bildebehandling er en viktig forbedring. Jeg vil først og fremst ha lyd ut av den.

Enig med deg om romkorreksjon.
    nei, mener ikke at receivere med f.eks hdmi switching er noe stort poeng, det er jo kun en praktisk sak. det jeg mente var at man får solid mye mer dvd spiller for 3000 idag, enn man gjorde for 2 år siden, og det gjelder surround receivere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •