Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 96
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen

Med fare for å trekke bastante konklusjoner, kommer her noen av de observasjonene jeg har gjort i flere tråder rundt anvendelse av subwoofere for gjengivelse av LFE-kanalen i et hjemmekinooppsett.
    NB: Målet er å fordele lyden jevnt over flere lytteposisjoner, ikke å maksimere lydtrykk.

Først noen tommelfingerregler:
    1. Bruk alltid like subwoofere.
    2. Plasser subwooferne symmetrisk om rommets midtakse (se stiplet linje i nedenstående figur).
    3. Alternativene er å bruke en, to eller fire subwoofere. Tre subwoofere gir ingen forbedring i forhold til to. Flere enn fire gir ikke forbedring i forhold til to eller fire.

Etter å ha lest litt om dette, er det fire ulike plasseringsmønstre som skiller seg ut som svært bra. Her er en figur med de beste posisjonene:

Beskrivelse av de fire mønstrene:
    1 - en subwoofer: Her er det ganske enkelt. Plasser subwooferen helst i midten i front. Alternativt et sted langs rommets midtakse (stiplet linje). Dette gjør at det ikke gjør så mye om du klarer å retningsbestemme lyden fra den. MEN en subwoofer er enklere å plassere i forhold til optimal lytteposisjon hvis man bruker lyttemetoden: Plasser subwooferen i lytteposisjon og krabb rundt på gulvet til du finner ut hvor det lyder best. DER plasserer du subwooferen.
    2 - to subwoofere: Når man er vant til å tenke subwoofere for stereo vil man gjerne plassere de to subbene sammen med venstre og høyre fronthøyttaler. Tester viser at dette ikke gir noen forbedring i forhold til en subwoofer. Det som faktisk blir bedre (og nesten like bra som det beste alternativet med fire subwoofere) er en subwoofer i front og en subwoofer bakerst, slik som vist.
    4a - fire subwoofere midt på veggen, beste oppsett(!): I helhold til tester er dette det beste oppsettet. Det gir en friere plassering av lytteposisjonene i forhold til 4b. Vær likevel oppmerksom på at oppsett 2 gir nesten like bra forhold. Det totale lydtrykket vil også være lavere per subwoofer enn ved oppsettene 2 og 4b.
    4b - fire subwoofere i hjørnene: Dette er en noe dårligere posisjonering enn 4a. Likevel vil mange foretrekke dette oppsettet av møbleringshensyn. Og oppsettet er slett ikke dårlig, noe som kanskje overrasker, siden hjørneplassering generelt har vært betraktet som en dårlig løsning. Men symmetrien i dette oppsettet gjør at mange av problemene med f.eks en eller to subwoofere i hjørnene kanselleres ut. Selv om lydfordelingen ikke er like jevn som for 4a vil hjørneplasseringen gi et totalt høyere lydtrykk i rommet. Hoveproblemet med dette oppsettet er at lyden blir dårligere med lytteposisjonene nær bakveggen enn både oppsett 2 og 4a.

Så hva blir min konklusjon? Jeg har tidligere vært av den oppfatning at en subwoofer holder, fordi det er vanskelig å plassere flere optimalt. Nå har noen gjort grovjobben, og med så få valg blir det enklere. Basert på hva man har råd til vil jeg si:

Har du råd til fire subwoofere, gå for oppsett 4a.
    Har du litt mindre penger, gå for oppsett 2.
    Med bare en subwoofer kommer du klart dårligere ut enn med to eller fire, men har du bare en, så plasser den ikke innerst i hjørnet. Ha den heller midt på frontveggen eller subsidiært midt på bakveggen. Dessuten vil du med bare en subwoofer kunne finne avvikende plasseringer fra dette som også fungerer godt hvis du lytter deg fram.

Lykke til! Kommentarer er velkomne (det er derfor jeg starter denne tråden).

PS. Ovenstående observasjoner gjelder vanlige rektangulære rom. Andre former på rommet vil bli mer komplisert. Dessuten er optimaliseringen basert på at det skal være flere lytteplasser istedenfor bare en.

Håper denne tråden kan bidra med opplysthet rundt plassering av subwoofere.
    Takk til Whoppass Cheese for nyttige meningsutvekslinger og dette referansedokumentet.

EDIT: Endret lenke til referansedokumentet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe skrev:
    2 - to subwoofere: Når man er vant til å tenke subwoofere for stereo vil man gjerne plassere de to subbene sammen med venstre og høyre fronthøyttaler. Tester viser at dette ikke gir noen forbedring i forhold til en subwoofer

Jeg har to subwoofere plassert i høyre og venstre hjørne foran. Dette gir en dramatisk økning av bassen. Det er faktisk skjeldent jeg har hørt så stor forskjell på noe som å gå fra en sub til to. Om det er optimalt å plassere dem i hjørnene foran blir jo en smakssak, men mengden/lydstyrken på bassen øker voldsomt. Om lydstyrken ikke er prioritert så vil det "avlaste" den ene sub'en med en til. Dette vil igjen føre til mindre forvrengning slik at du vil få en mer kontrollert bass.

Hva slags tester snakker du om her ?

Prøvde en gang med tre subber men dette ga veldig liten forbedring. Derimot så vil jeg tro at å gå fra to til fire ville utgjøre stor forskjell. Skisse 4b er mitt drømmeoppsett

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg har to subwoofere plassert i høyre og venstre hjørne foran. Dette gir en dramatisk økning av bassen. Det er faktisk skjeldent jeg har hørt så stor forskjell på noe som å gå fra en sub til to.

Hva slags tester snakker du om her ?
    Tester ligger i dette referansedokumentet. Ganske omfattende, men les til øyet er stort og vått.
    Det er viktig å merke seg at et av målene var å optimalisere lyden for FLERE lytteposisjoner. Bedre lyd i en lytteposisjon kan forverre lyden i en annen lytteposisjon. For dem med en recliner som eneste møbel i hjemmekinoen gjelder egne regler.

Når det gjelder lydtrykk er det ikke tvil om at man får dobbelt så stort trykk i optimal lytteposisjon med to subwoofere i forhold til en, så lenge det dreier seg om samme subwoofer. Jeg ser på det som mindre relevant. Poenget er å produsere KORREKT lyd i flere lytteposisjoner. Har du bare en subwoofer og den gir for lite trykk, har du for liten subwoofer.

Det er altså snakk om å fordele korrekt lyd i rommet, ikke hva som gir mest lyd. :shock:

Så din observasjon er helt sikkert korrekt! Du får mer bass med flere subwoofere. Hjørneposisjonering øker selvfølgelig bassen (faktisk er ditt oppsett det som gir mest lydtrykk per subwoofer av alle to- og fire-subwoofers oppsett som er testet). Spørsmålet er hvordan lyden fordeler seg i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en sub så var det største problemet å få en jevn bassfordeling i rommet. Da jeg økte til to så ble også bassfordelingen i rommet dramatisk mye bedre. Jeg har en sofa i mitt lytterom så det er snakk om flere lytteposisjoner som fikk bedre og mer bass. Om det hadde blitt bedre med plassering midt på veggene (2a) kan godt hende, men det har jeg ikke praktiske muligheter til å få testet

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to indentiske subber ( JBL PB12 ).

Jeg hadde mer enn nok bass med 1, men fikk en jevnere "tightere" bass med 2. Jeg senket nivået på hver enkelt sub med 5 db til det totale nivået var likt til det jeg hadde med 1. Dvs, 89 db på LFE med 85 db på resten ved - 18 db referanse signal.

Har lest flere steder og personlig erfart, at å ha en sub fremme og bak ikke er noen fordel.

Jeg fikk bedre lyd ved å ha en sub på hver side av senterkanalen.

Dette er i hvertfall min konklusjon, men lytterom og slike ting spiller en STOR rolle.

2 er bedre enn 1, det er ihvetfall helt sikkert :!:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg har to indentiske subber ( JBL PB12 ).
    [...]
    Har lest flere steder og personlig erfart, at å ha en sub fremme og bak ikke er noen fordel.
    Jeg fikk bedre lyd ved å ha en sub på hver side av senterkanalen.
    Dette er i hvertfall min konklusjon, men lytterom og slike ting spiller en STOR rolle.
    2 er bedre enn 1, det er ihvertfall helt sikkert :!:
    Med respekt å melde, så er vel ditt hjemmekinorom neppe noe standard rom, selv om gulvflaten er rektangulær.
    Ikke bare har du skrå takflater, men også en (akustisk sett) semi-transparent vegg mellom subbene og lytteposisjon. Så jeg vil tro at resultatene jeg referer overhode ikke gjelder for ditt oppsett, som ikke var inkludert i testen.

Når det gjelder 1 vs 2 subwoofere stemmer det at man KAN oppnå bedre resultater med 2 subwoofere enn med 1. Men dersom man plasserer subwooferne ukritisk vil man kun slumpvis få signifikant bedre lyd.
    På den annen side: Ingen av de testede tilfellene med 2 subber er signifikant dårligere enn det beste tilfellet med bare 1 subwoofer, så påstanden din stemmer i den forstand at to subber alltid vil være minst like bra eller bedre enn et hvilket som helst oppsett med bare en subwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mye som kan sies om dette emnet, men roffes innlegg er en grei introduksjon. Jeg har lyst til å legge til et par ting.

Å simulere effekten av stående bølger er komplisert. I dette tilfellet er det snakk om subbassområdet som er noe enklere, men fremdeles ikke enkelt. Mange ser ut til å være av den oppfatningen at et asymetrisk rom vil fjerne stående bølger. Det er feil. Man ender bare opp med et resultat som er mye vanskeligere å beregne.

For å få bukt med stående bølger bør man ha et rektangulert rom der de 6 flatene består av nogenlunde like materialer. Det gjør beregningene mye enklere. Typen høyttaler i subbassområdet bør være lukket kasse eller dipol. Dipolen igangsetter svært lite stående bølger. Dessverre er den lite egnet til subbass da den må flytte ekstreme mengder luft for å komme ned mot 20hz med et fornuftig lydtrykk. En lukket kasse igangsetter flere stående bølger, men det er forholdsvis enkelt å beregne resultatet.

Dessuten er det slik at stående bølger ikke kan igangsettes når halve bølgelengden til en frekvens overstiger rommets lengste dimensjon. Så der har de med små rom noe å være glade for.

For mer informasjon om stående bølger og andre ting som vedrører romakustikk anbefaler jeg å lese DETTE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mange ser ut til å være av den oppfatningen at et asymetrisk rom vil fjerne stående bølger. Det er feil. Man ender bare opp med et resultat som er mye vanskeligere å beregne."

Ikke helt riktig. Et asymetrisk rom er mer ideelt med tanke på stående bølger fordi det fordeler nodene - som det heter - bedre.

Var i kontakt med en professor i akustikk ved NTNU angående dette. Ble anbefalt skråvinkling av vegger og tak mellom 10-12grader.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med respekt å melde, så er vel ditt hjemmekinorom neppe noe standard rom, selv om gulvflaten er rektangulær.
    Ikke bare har du skrå takflater, men også en (akustisk sett) semi-transparent vegg mellom subbene og lytteposisjon. Så jeg vil tro at resultatene jeg referer overhode ikke gjelder for ditt oppsett, som ikke var inkludert i testen.
    Du har rett i at det er ikke mye som er standard med det rommet :roll:

Men, jeg har prøvd det samme i stua og leiligheten jeg bodde i før.

Jeg fikk alltid best resultat et godt sykke ut fra hjørnene, og subbene ca 1-2 meter fra hverandre.

Jeg lagde 2 like subber i ekstremt lave kasser en gang, som jeg plasserte under sofaen.

For å si det slik, det var kanske ikke så riktig lyd, men det var ikke ett sete som var tørt etter en runde med Jurassic park :wink:

Å plassere subbene helt inntil, eller oppå hverandre ga høyere lydtrykk men da mistet man litt av "lydgulvet".

Men, det er som kjent mange veier som fører til Rom(Akkustikk)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Davidlyd. Kan du utdype litt nærmere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nei, det kan jeg ikke. Jeg ble nærmest foreskrevet en "oppskrift" på hvordan jeg kunne bekjempe de stående bølgene - til en viss grad, det hjelper ikke fullt ut. For å bli kvitt problemet må man dempe. Og selvfølgelig aller helst bygge rommet etter riktige mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ikke kan utdype dette nærmere, så tror jeg at jeg fortsetter å stole på Linkwitz og de andre gutta. Bedre å ta hensyn til rommet, når man bygger høyttalere, enn å ta hensyn til høyttalerne, når man bygger et rom. Anbefaler deg sterkt å lese siden jeg linket til. Vis den gjerne til professoren også. Linkwitz endrer med glede siden sin hvis noen kan bevise at han har feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke kan utdype dette nærmere så avfeier du teoriene til Asbjørn Krokstad ved NTNU. Ok. Jeg ville hørt med han først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ro deg ned litt, hva? Jeg har ikke avfeid noen som helst. Men intelligensen min hindrer meg i tro på en teori jeg ikke har hørt/lest.
    Professoren din er sikkert flink han. Men jeg svelger ikke ting bare på grunn av at det er noe en professor som har sagt. Hadde alle elever trodd blindt på professorene sine, så hadde utviklingen gått sakte. Sov du under forberedende? Men ok, jeg jeg skal studere saken nærmere. Mener faktisk at jeg har hørt om denne Krokstad fyren også. Medlem av NAS kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og hører Bob Dylan og nyter et glass vin, så jeg kan ikke bli roligere :P Virker jeg sur så får jeg bare beklage, det var ikke meningen.
    - Jeg prøvde bare å utdype at du ikke burde avfeie denne professorens teorier på bakgrunn av min inkompetanse. Derav fet tekst på ordet "jeg".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg avfeier selvføgelig ikke noe før jeg har studert det svært grundig.
    Skål!

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret gutter: http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Jeg har desverre bare en subwoofer selv, blir litt dyrt dyrt med 4 Velodyne HGS18 :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Her er svaret gutter: http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Jeg har desverre bare en subwoofer selv, blir litt dyrt dyrt med 4 Velodyne HGS18 :roll:
    Hvis du leser litt nærmere så ser du at dette dokumentet faktisk er grunnlaget for diskusjonen. Det har allerede blitt linket til i starten av denne tråden og i en annen tråd.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OOPS. Beklager, jeg så ikke den linken.
    Har hatt denne diskusjonen før og på et engelsk forum. Jo flere subber jo bedre. Men de må være av en viss kvalitet, THX Ultra 2 er jo et godt utgangspunkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer lesestoff for de som liker det: