Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 96 av 96
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å dra dette litt on-topic igjen:

Jeg synes at jonias problemer med å få Audio Pro FX-10 (fullrange semi-aktiv høyttaler, med innebygget subforsterker) viser at det kan være gode grunner for å ha bassen delt ut i egne subwooferkasser. Det gir en større plasseringsfleksibilitet, og gjør at man kan adressere plasseringsutfordringer i bassområdet separat fra mellomtone/diskant. Det gir riktignok noen utfordringer med fasemessig integrasjon i delefrekvensområdet, men fleksibiliteten er større enn begrensningene på den måten.

LFE-kanalen er et spesielt tilfelle, siden den ikke trenger å integrere fasemessig med de andre høyttalerne, noe som gir full plasseringsfleksibilitet.

Jeg synes kanske det aller mest spennende er å kjøre separate subwoofere for fronthøyttalere og LFE-kanalen. Dyrt, men jeg synes kanalseparasjon faktisk er et poeng... Har du vurdert separate subwoofere for LFE-kanalen, jonia? To 8-tommere er uansett ikke så fryktelig mye...

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egen subwoofer til LFE-kanalen, en Bravo Sub med 400 watt forsterker, 10" element. Det funker bra! Det er til musikk at problemene blir åpenbare! Har forsøkt å få sub'en til å spille med på musikk også for å få litt mer trøkk... men det blir boomy og fasen er problematisk. Det kan faktisk virke som om fasen er annerledes ved 50 Hz sammenlignet ved 100 Hz (er det i det hele tatt mulig?) Opplever nemlig følgende:

Dersom jeg deler subwooferen ved 100 Hz (dvs. høyeste innstilling) så må jeg kjøre 180 grader fase for å få mest lyd. Dersom jeg kjører deling ved 50 Hz (som er laveste på sub'en), så får jeg heftigst lyd ved 0 grader fase... ????? Rart..? :shock:

Føler egentlig at noe av grunnen til boomy bass er en kombinasjon av bass-gain i rommet ved 49-75 Hz OG det faktum at fasen ikke er 100% korrekt......

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eksprimentert med "stereo SUB" og følte ikke at det ga meg noe ekstra i forhold til "mono SUB".

Faktisk så blir det jo bare vanskeligere å få den tette trøkken all den tid at det da blir stor avstand mellom subbene.

Når jeg deler så lavt som 80Hz og har en SUB som ikke støyer, klarer ikke jeg å høre noe særlig forskjell.

Bassen i busikken er jo mikset likt i begge kanalene likevel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Bassen i busikken er jo mikset likt i begge kanalene likevel.
    Er dette fortsatt korrekt? Trodde dette var forlatt med produksjoner som ikke skulle gis ut på LP, jeg. CD-formatet har jo ingen begrensninger der.

Uansett er jo LFE-sporet separat med helt egen informasjon.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når var sist gang du hørte at noen hadde mikset lyden i bassen forskjellig i høyre og venstre kanal?

Jeg kan ikke huske noen utgivelser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi lyden spres ganske uniformt i et rom kan det være ganske vanskelig å høre. Med hodetelefoner (Koss Porta Pro), EQ i Winamp satt til å kun spille bass (60Hz i topp, alle andre i bunn) og leken hånd på balansekontrollen mener jeg å høre ganske tydelig forskjeller på blant annet Jean Michel Jarres AERO-utgivelse på Magnetiv Fields 1-sporet. (Det er ikke tilfeldig valgt, siden Jarre lager rent elektronisk designede lydbilder).

Men må ærlig innrømme at det var vanskelig selv med headsett å detektere at bassen beveget seg i lydbildet. Det var først ved justering på balansekontrollen at man kunne høre relativt tydelig at deler av bassen tidvis fadet ut når den ikke gjorde det med begge kanaler koblet inn, noe som indikerte diskrete basspor i de to kanalene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Da er det vel på tide å slippe til de som tråden er "myntet" på :wink:

Selvfølgelig er det MANGE som trenger hjelp til SUB-integrering pga. plassering, romakustikk, antall osv. Noen vil ha 20-40Hz på en slik måte som det faktisk går an å kalle det en OPPLEVELSE, mens andre "ødelegger" for denne muligheten med sine omvendte prioriteringer :wink:

jonia: "kurvene" dine viser at systemet ditt virkelig trenger hjelp. Det kan være bitene i puslespillet ditt som "overhodet" ikke passer i det rommet, og det kan være at en Behringer DSP1124P kan hjelpe deg, slik den har hjulpet meg.........billig og perfekt!!! Uten diskusjon!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er i utgangspunktet myntet på dem som vil bygge opp et hjemmekinorom med flere sitteplasser og en jevn fordeling av bassen i LFE-kanalen over hele rommet. LFE-kanalen dekker i henhold til standardene frekvensområdet 20-120Hz. Bare så det er klarlagt.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.

Men jeg får jo ikke lov til å gå til anskaffelse av en slik en... dessuten er sub en ting, men frontene noe annet. Jeg burde egentlig ha en 2496 til frontene, og en 1124 til sub'en, da burde jeg være godt skodd.... ?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger jo bare en Behringer mellom receiver og LFE inngangen på høyttalerene.

Hvis du i utgangspunktet kalibrer lyden slik du vil ha den for musikk og så en setting for film ved hjelp av LFE utgangen på receiveren, er ikke det mulig på dine høyttalere?

Det gjorde jeg på mine B&W 605 som er relativt like til Audio Pro Bravo FX-10.

Jeg justerte først lyden sånn jeg ville ha den på musikk, altså uten sub aktivert på receiver.
    Så justerte jeg nivået på LFE utgangen slik at jeg fikk det som jeg ville på film også.

Ellers så kan du forsøke å tune "subbene" med å tette portene, og se om det hjelper.

Hvis ikke får du kjøpe deg nytt utstyr :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonia
    Du har selvsagt helt rett i at løsningen ikke ligger i ekstern DAC. Grunnen til at jeg nevnte dette, var pga. et utsagn fra MELLE som er skeptisk til bruk av Behringer til frontene. Jeg tror at den bakenforliggende årsaken til denne skepsisen er at DAC'en i slike equalizere er for dårlig slik at lyden kan oppfattes å være mindre detaljert, rett og slett dårligere enn å benytte DVD spilleren's DAC. Det at frekvensen jevnes ut er ikke tilstrekkelig for å heve den totale kvalitetsopplevelsen. (Korriger meg om jeg har misforstått MELLE!)
    Det jeg mente var at jeg var skeptisk til bruk av Behringer 1124 til frontsignalet.DEQ2496 ville nok vært et bedre valg her siden du kan kjøre digitalt hele veien til receiver som du nevnte.Med en 1124 til LFE/Bravosuben er du i mål :wink: Gjør som andre har foreslått og ha de bak racket.Jeg har mine Behringer produkter montert vertikalt i bakkant.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom som er 3,5m i bredde og 5m i lengde. Jeg har plassert 2 stk SVS PC-13 bak et akkustisk lerret i front. Jeg har store problemer med lydkanselleringer i front. Fremme ved lerretet er det svært lite bass og og problemet fortsetter bakover i rommet og det er fortsatt lite bass ved første sitterad. 1 meter mot bakvegg ved bakerste rad på et podie, er bassen ganske bra. Først sto subbene i front i hjørnene, så har jeg plassert de 50 cm inn fra hjørnene, uten at det gjorde noen forskjell. Det utgjør heller ingen forskjell om jeg åpner døra på midten av sideveggen mht til bassgjengivelsen.

Så til mitt spørsmål:
    Hva skjer om jeg plasserer 2 stk PC-13 Ultra bak i rommet i tillegg til de som står i front? Hva vil det i teorien skje? Har prøvd å kalibrere men klarer ikke å oppnå bedre resultat med mine begrensede evner på området. Har planer om å dempe rommet betydelig med Rockwool akustikkplater etterhvert når jeg får råd. Det er i dag nakne gipsvegger.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke oppnå noe med bassresponsen ved å dempe med akustikkplater, men du vil normalt sett forbedre impulsresponsen fra høyttalerne dine om platene er korrekt plassert.

Jeg antar at du har lekt deg med fasekontrollen på subbene?

Har du prøvd å kun kalibrere inn én av subbene?

Har du prøvd de to du har nå bak i rommet?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er vel mest ment for de øvrige kanalene ja. Hadde håpet på en viss effekt på bassfrekvensene også. Skal plassere mange plater med 10 cm tykkelse rundt på alle veggene bortsett fra fronten hvor jeg ikke har mulighet. Platene vil henge 10 cm ut fra veggen.

Har prøvd å leke med fasene og en sub uten å lykkes spesielt med det. Lerretet må skrus ned for å flytte subbene og det er en svært kronglete affære pga svært små marginer hos meg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du kan oppleve at du får noe mer bass ved å sette opp akustikkplater, men det er fordi du fjerner en del av refleksjonene som ofte oppstår høyere opp i frekvens. Frekvensresponsen i bassområdet gjør du derimot lite med.

Anbefaler deg å måle opp hvor platene skal henge, enten ved hjelp av speil, eller ved å måle impulsresponsen, og deretter regne ut hvor de skal henge. Første alternativ er det enkleste å starte med.

Hva gjelder lerretet ditt, er det ikke verdt å jobbe litt for å få bassen til å sitte? Om du ikke får de to subbene du allerede har til å spille på lag med rommet ditt tror jeg du vil slite enda mer ved å dra inn to til...

Edit: Har du en frekvenskurve og/eller waterfall-diagram å vise til

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0