Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 96
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Fasefeolen oppstår ikke i forsterkeren, men i den elektroakkustiske delen av høyttalerne, og ikke minst i selve rommet.
    Men mest av alt, forskjellen i avstand mellom lytter og de forskjellige høyttalerene!!!!!!
    Nei det har ikke jeg skrevet. Du må være forsiktig når du quoter andre slik at det blir riktig. Det var Snickers-is som skrev dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasefeolen oppstår ikke i forsterkeren, men i den elektroakkustiske delen av høyttalerne, og ikke minst i selve rommet.
    Men mest av alt, forskjellen i avstand mellom lytter og de forskjellige høyttalerene!!!!!!
    Nei det har ikke jeg skrevet. Du må være forsiktig når du quoter andre slik at det blir riktig. Det var Snickers-is som skrev dette.
    Sorry, ble kluss når jeg tok bort tekst siden han hadde quotet deg.. rettet opp...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår det er det mest volumet/lydtrykket som imponerer voldsomt. Og klart dette er genialt for hjemmekino, men hva med musikk i to kanaler? Brukes bare to av subwooferne da? og blir dette like presist lydbilde som ved bruk av en 10 eller 20 000 kroners sub??
    Når det gjelder stereo-gjengivelse er det vel ingen tvil om at to subber plassert symmetrisk nær (under?) henholdsvis venstre og høyre fronthøyttaler er overlegent i forhold til en subwoofer. Det har med detaljeringen av stereobildet å gjøre.

Jeg vil til og med påstå at de aller ypperste high-end anleggene ofte har hovedhøyttalere som ikke går så dypt i bassen (jf f.eks. "Arne" i programmet "HiFi Delirium"), og som da supplerer med en subwoofer per kanal for å gå helt ned i dypet. Dette gjelder også gjerne konstruksjoner med båndelementer.

Det er vel også stereo-oppsett med bare en subwoofer i bassen som har gitt subwooferne sitt dårlige rykte, nettopp fordi de som regel fjerner noe fra stereoperspektivet, samt at de passive utgavene ofte blir dårlige på grunn av dårlige delefiltre (gode passive delefiltre under 100Hz er DYRT!)

Å supplere to gode stereohøyttalere med to godt tunede aktive subwoofere i et stereo-oppsett går som regel utenpå alt som kan klares av fullregister-høyttalere når det gjelder bassgjengivelse.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Å supplere to gode stereohøyttalere med to godt tunede aktive subwoofere i et stereo-oppsett går som regel utenpå alt som kan klares av fullregister-høyttalere når det gjelder bassgjengivelse.
    Så jeg bør med andre ord koble hver av mine subber på hhv høyre og venstre pre out? Samt endre innstillingene på recieveren til "ingen sub"?

Hva med mitt tidligere forslag om å koble slik, men i tillegg koble til LFE-kanalen?

Desverre har jeg ikke plass til å sette subbene ved fronthøyttalerene, de står på hver sin side bak i rommet, og vil muligens få "problemer" med tidsforsinkelsen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så jeg bør med andre ord koble hver av mine subber på hhv høyre og venstre pre out? Samt endre innstillingene på recieveren til "ingen sub"?

Hva med mitt tidligere forslag om å koble slik, men i tillegg koble til LFE-kanalen?

Desverre har jeg ikke plass til å sette subbene ved fronthøyttalerene, de står på hver sin side bak i rommet, og vil muligens få "problemer" med tidsforsinkelsen...
    Samlokaliseringen av subwoofer/satelitt for hver kanal er hele vitsen med en subwoofer per kanal. Vil gjerne presisere at ovennevnte uttalelse gjelder stereo-oppsett, ikke nødvendigvis for et surround-oppsett. Hva du bør gjøre med to subber i et surround-oppsett er ikke så klart. LFE-kanalen gjør jo krav på minst en sub. Å rute bassen fra fronthøyttalerne til subbene er ingen god ide hvis fronthøyttalerne har relativt god bassgjengivelse i seg selv eller subwooferne er plassert langt unna disse. Problemet er at for LFE-kanalen er frontplassering av begge subbene langt fra ideelt hvis målet er en uniform utbredelse av bass til flere lytteposisjoner.

I bunn og grunn er det ingen god ide å blande lyden fra flere kanaler i samme høyttaler, selv om det bare dreier seg om bassen. Det ødelegger detaljering og plassering av lydbildet. (Men det er tross alt bedre enn ikke få gjengitt bassen i det hele tatt... )

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun de siste årene vi har vært så heldige og ha muligheten til å justere fase i forbindelse med subwoofere. Det er sterkt medvirkende til at subwoofere har dårlig rykte/rykte for å ha dårlig transientgjengivelse i midbassen.

Dersom du blander signalet fra pre-out til fronkanalene og LFE-signalet er det viktig å stille inn forsterkeren slik at disse 2 signalene er i fase. Ellers vil bassen bli dempet når det kommer bass fra begge kildene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss..........minst 18 måneder har gått siden jeg endte på 8 subwoofere i hjemmekinoen. Antallet er det samme fortsatt, men konfigurasjonen har endret seg etterhvert som tilpasning og kalibrering, og ikke minst "ville" ideer som bare "må prøves".

SVS har også dukket opp som "et lyn fra klar himmel". Den er selve "alteret", der den er plassert "oppå" senterhøytalerne, men bak lerretet.

Da artikkelen dreier seg om teorien 1, 2, eller 4 SUB? og plassering av disse er det vel på tide å dra i gang SUB, antall SUB og plassering som et "hot" tema nå som det er mange som VIRKELIG har fått litt erfaring på dette området.

Selv har jeg kommet til en SUB-løsning som jeg spiller i en 1-3-5-8 konfigurasjon.(Behringer DSP1124P benyttes kun i 3-5-8 oppsett)

Hva er din erfaring?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av 18 måneder burde du ha passert 16 subber flageborg hvis du skulle fulgt uviklingen
    Jeg kommer snart på besøk for å høre de siste justeringene :wink:

Jeg for min del har jo gått den andre veien fra 2 til en.
    Og det var en klar forbedring for min del.

Nå har jeg jo gått fra 2 "helt OK" til 1 "svært god" SUB, så det er noe i det også.

Hvis man skal eksprimentere med mer en 1 subwoofer er det viktig at de har trinnløs justering av fasen og helst bør man ha en Behringer eller liknende for å ha muligheten til å rette opp eventuelle problemer.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er "godt" å høre at flere enn bare meg har litt vanskeligheter med sub... lenge var jeg veldig fornøyd med lyden, men i det siste har jeg funnet ut at lyden er litt for "boomy". Jeg har noen stygge stående bølger som er med på å forkludre det hele. Jeg synes lyden blir kvalitetsmessig best kun med å kjøre fronthøyttalerne for seg. Disse har tilstrekkelig dypbassgjengivelse, men mangler litt mellombass. Dette har jeg forsøkt å bøte på ved å benytte subwooferen sammen med frontene i bassområdet. Dette er kult på noen typer musikk, og direkte tragisk på andre typer som bare blir "grøt". Hvordan i svarte skal jeg klare å få detta til å spille ideelt? Jeg kan ikke flytte sub'en, jeg kan ikke flytte høyttalerne, og jeg får ikke lov til å kjøpe en Behringer så lenge anlegget skal stå i stua. Jeg kan ikke sette anlegget noe annet sted....

vanskelig?

Jepp....

Så da blir det miksing frem og tilbake avhengig av musikktypen da, noen ganger med sub (blir fryktelig mye bass til tider, men kan være moro), og andre ganger kun frontene, men da mangler litt av trykket, bassgjengivelsen er derimot mye strammere.

Har forsøkt å leke med fase og delefrekvenser, sette ulike delefrekvenser i receiveren (kan velge mellom 80, 100 og 120 Hz), og velge frontene som small osv.... uansett så blir jeg ikke helt fornøyd... noen som har noen gode tips?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får du ikke kjøpe Behringer, er det fordi den er stygg? I så fall er det vel klart for en lett modifikasjon av møbelet med deksel i sotet pleksi eller noe foran de "stygge" komponentene...

Ellers kan jo en oppgradering av receiver til noe romkorreksjonsaktig være en ide?

Ser jo forresten at du trenger nytt møbel. Parasounden er jo helt "hjemløs" der den står...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Behringer trenger ikke å stå fremme eller være synlig.

Når du er ferdig med justeringene kan du gjemme den bort, hvis du har anledning til det.

Har du målt lyden og laget kurver, slik at du ser problemfrekvensene, eller har du bare lyttet deg frem?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har målt og stått i verre. Og problemene begynner ved 49 Hz... har litt for dårlig oppløsning på sinussignalene, så jeg vet ikke annet enn at jeg har for mye trøkk i området fra 49 Hz og opp til ca 75 Hz. Fra 75 Hz og opp til 300 Hz er det altfor lavt nivå i forhold til nivået fra 300 Hz og opp til 15 kHz....

Så, jeg må altså trekke området fra 49 Hz til 75 Hz ned (eller i allfall identifisere de stående bølgene i dette området og fjerne de værste kanskje? Hvis jeg fjerner (feedback destroyer) problemfrekevnsene og finner en ideell bredde på båndet skulle jeg vel kunne klare å få ned dette området med en Behringer?), og så må jeg heve området fra 75 Hz til 300 Hz med ca. 6 dB. Det kan jeg vel også gjøre med en Behringer? Senker så totalnivået ut med 3 dB, så blir det ikke så fryktelig galt med hensyn på forsterkereffekten som trengs? I og for seg har jeg jo krefter i massevis til frontene!

Hva tror dere, må jeg overtale min kommende frue om at jeg MÅ ha en Behringer, eller vil jeg ikke få det til med en slik likevel?
    Hvordan kan jeg klare å regulere sub'en med Behringeren? Det kan jeg vel ikke da det kun er 2 kanaler og de må jeg bruke til frontene...

Snittet på figuren under skulle ligge på ca. 85 dB....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lav takhøyde, jonia?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke spesielt...

Tror jeg har rundt 2,40 meter...

Er det noen forslag til hvordan jeg kan løse problemene mine? Og vil Behringer virke, eller er problemene for store? Jeg har lite lyst til å bytte receiver, for den er jeg veldig godt fornøyd med...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt i en annen tråd du hadde angående problemene dine.Kjøp ny receiver(jaja vet du liker den godt :wink: )og bruk evt Behringeren på Bravo sub'en.Skal du fikse det du beskriver måtte du hatt 2 stk 1124.En til fronter og en til sub.Er også skeptisk til bruk av denne til frontsignalet.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vet ikke jeg.

Tror en Behringer 2496 ville gjort jobben bra, kjører coaxial inn og gjør korrigeringene i det digitale domenet. Sender signalet ut igjen digitalt inn til receiveren og lar A/D konverterne her gjøre jobben. Det tror jeg ville gi svært lite kvalitetstap i forhold til dvd spillerens innebygde D/A konverter. Og det eventuelle kvalitetstapet ville mer enn kompenseres mot en jevn frekvenskurve takket være Behringer'n, så alt i alt ville jeg nok vinne på dette. MEN, vil Behringeren klare oppgaven i det hele tatt, det lurer jeg på....

En annen mulighet ville vært å kjøpe en god ekstern dac da.... da hadde nok lyden blitt bedre rent kvalitetsmessig også, sammenlignet med lyden rett fra dvd spilleren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jonia:
    Ekstern DAC er vel et foreløpig blindspor. Tror du skal ta en ting av gangen, og variasjonene mellom DACer er mikroskopiske sammenlignet med de variasjonene du sliter med i bassområdet her. Jeg stusser ved at du har en topp såpass langt ned i frekvens. Den samsvarer ikke med stående bølger i rommet, tror jeg, så det må være en egenskap ved den innebygde subwooferen eller noe, muligens sammen med generell romforsterkning i bassen.

Har du mulighet til å trekke høyttalerne lenger ut fra veggen bak (f.eks. 40-50 cm ekstra)?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe:

Du har selvsagt helt rett i at løsningen ikke ligger i ekstern DAC. Grunnen til at jeg nevnte dette, var pga. et utsagn fra MELLE som er skeptisk til bruk av Behringer til frontene. Jeg tror at den bakenforliggende årsaken til denne skepsisen er at DAC'en i slike equalizere er for dårlig slik at lyden kan oppfattes å være mindre detaljert, rett og slett dårligere enn å benytte DVD spilleren's DAC. Det at frekvensen jevnes ut er ikke tilstrekkelig for å heve den totale kvalitetsopplevelsen. (Korriger meg om jeg har misforstått MELLE!)

Mitt poeng i denne sammenhengen er da at jeg omgår problemene en slik DAC innebærer ved at jeg gjør alle korrigeringene av frekvenskurven i det digitale domenet og benytter en ekstern DAC fremfor den som sitter i Behringer'en, da vinner jeg i begge ledd. Både bedre frekvenskurve OG en DAC som er bedre enn den som sitter i spilleren. Da blir det Behringerens evne til å korrigere frekvensresponsen uten å ødelegge kvaliteten i signalet og eventuelt tap i overgangene mellom rca og xlr som er kildene til eventuelle kvalitetstap, og de er forholdsvis beskjedne skal vi tro tester som er gjort av både gode overgangsplugger og Behringer'n.

Men, til å begynne med ville receiverens DAC'er være mer enn gode nok.

Det jeg egentlig lurer på, er om Behringeren faktisk vil klare å hanskes med dette vanskelige rommet, eller om den ikke er tilstrekkelig til å klare oppgaven?

Eventuelt om det er andre forslag til å løse problemet..

Jeg har flyttet høyttalerne ut fra bakveggen. Har hatt de halvannen meter ut i rommet. Bassen blir da mye bedre, toppene minsker (men de er der fortsatt, i størrelsesorden er de derimot redusert med 6 dB)... så det blir altså mye bedre. Men jeg får ikke lov til å flytte høyttalerne ut fra bakveggen av min tilkommende... :roll:

Når det gjelder stående bølger, så er nok toppen ved 49 Hz en typisk stående bølge mellom front og bakvegg. Avstanden mellom veggene er ca. 7 meter. Da blir den stående bølgen ved å benytte denne formelen:
    f=c/(2L)=343 m/s / (2*7) = 24,5 Hz (laveste stående bølge) og da blir vel de neste stående bølgene 49 Hz og 73,5 og 98 osv. Ikke helt usannsynlig det...?

Hadde jeg blitt kvitt 49 Hz og 73,5 Hz og generelt fått hevet området fra 80 Hz og oppover til 300 Hz, så hadde jeg vært i mål tror jeg....

Men dette kan jo ikke løses på annen måte enn å kjøpe en EQ... eller?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du flyttet høyttalerne lenger ut fra veggen, fikk du ikke noen heving i området 100-250 Hz, målt i lytteposisjon? Jeg regnet med at toppen ved rundt 55Hz ville bli noe dempet (6dB høres faktisk fornuftig ut), samt at det også ville bli jevnere fra 100Hz og et stykke oppover.

Tror ytterligere demping av toppen ved 55Hz kan gjøres med en EQ, siden det virker som om det er romforsterkning som ikke kommer fra stående bølger (som er verre å hanskes med). Er mer usikker på om du får rettet ut området 100-200Hz med EQ uten at dynamikken blir lidende.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler faktisk at jeg får en forsterkning av frekvensene i området rundt 200 Hz når jeg drar høyttalerne ut fra bakveggen, men har ikke målt dette. Det eneste jeg ikke liker med lyden når jeg drar ut høyttalerne er at jeg får en sånn topp i et område som er meget hørbart på mye musikk og som kan gjøre at det låter litt resonansaktig...

Ikke så greit å få god lyd i stua mi..

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •