Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Og noen kommentarer til bla den øverste artikkelen:
    http://www.diysubwoofers.org/cgi-bin...&msg_num=34233
    Jeg synes det er en ting som i denne artikkelen kommer dårlig fram, og det er forskjellen på subwooferen som gjengiver av en diskret kanal og som utfyller av bassområdet i en eller flere kanaler.

Når en person med 23 års erfaring innen subwoofer-bygging uttaler seg, må man være klar over at mye av erfaringen er basert på stereo-systemer. En subwoofer for stereo skal gjengi den bassen som befinner seg i stereo-kanalene. Det gjør at det blir en selvfølge at denne bassen skal høres ut som om den kommer fra hovedhøyttalerne.

Når vi snakker om en LFE-subwoofer for hjemmekino, blir situasjonen en litt annen. Det perfekte hjemmekinooppsett har hovedhøyttalere som gjengir sin egen bass. LFE-kanalen har ingen definert posisjon i lydbildet, slik bass fra hovedhøyttalerne har. Det er med det utgangspunktet man fordøker å definere et oppsett av to eller fire subwoofere for å gi et uniformt lydfelt over alle lytteposisjonene.

Så selv om jeg respekterer 23 års erfaring, tror jeg man må tenke forskjellig for subwooferplassering for henholdsvis stereo og surround.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig.
    Satt og tenkte på det samme da jeg leste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har dere en link hvor det bl.a står om plassering av subwoofere. Mannen bak nettsiden er Russ Herschelmann, en velkjent fyr i USA som har drevet med hjemmekino i nærmere 30 år. Han har også egen spalte i Stereophile Guide To Home Theater.

Merk at han anbefaler å plassere subwooferne slik som i figur 4a som Roffe viste i det første innlegget i denne tråden. Subwooferen som skal stå på langsiden skal også helst være mitt oppe på veggen.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite apropos bare...

Er ikke de fleste enige om at man får bedre lyd, ved å investere i en sub til f.eks. 12000,- enn å kjøpe fire subber til 3000,-/stykket.

Jeg bare spør...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Et lite apropos bare...

Er ikke de fleste enige om at man får bedre lyd, ved å investere i en sub til f.eks. 12000,- enn å kjøpe fire subber til 3000,-/stykket.

Jeg bare spør...
    Ikke nødvendigvis. En sub til 12000 som er dårlig plassert vil låte dårligere enn 4 sub'er til 3000 som er optimalt plassert og innstilt. Greit nok, den til 12000 går sikkert dypere ned i frekvens, men bassen blir nok ikke like jevn og balansert som med 4 billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite apropos bare...

Jeg bare spør...
    Nei, det er slettes ikke sikkert. Med flere subwoofere så blir utslaget pr element vesentlig mindre, og forvrengningen avtar proposjonelt med utslaget. Kort sagt mindre utslag, mindre forvrengning.

3000kr stk er muligens litt "billig". En god sub koster som regel fra 4-5000kr og oppover. Men jeg tror nok jeg hadde valgt feks 4xDali SWA-12 enn en B&W ASW800.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke meningen å vri diskusjonen bort fra tema, men jeg mener at med et begrenset budsjett, er det bedre å kjøpe en bra sub. Synes det blir for dumt å lkøpe 4 subber i stedet for å bruke pengene på bedre kvalitet i alle ledd, først og fremst gode fornt høyttalere og forsterker, samt god sub.

Det var som forskjell på natt og dag da jeg kjøpte ny sub.
    Min gamle var en 3000kr-sub mens den nye kostet 10000 ny.

Jeg tenker ikke så mye på forvrengning, men rett og slett evnen til å spille bra. Det vil si kjapt, presist, og evt høyt. Rimelige subber er som regel dårligere, men det vil ikke si at de forvrenger.

Husk også på at flere subber i teorien kan skape forferdelige interferensproblemer.

En sub til 12000 som er dårlig plassert vil låte dårligere enn 4 sub'er til 3000 som er optimalt plassert og innstilt. Greit nok, den til 12000 går sikkert dypere ned i frekvens, men bassen blir nok ikke like jevn og balansert som med 4 billigere.
    -Her er jeg ikke enig (selv om jeg ikke har testet). For det første så splasserer man vel og stiller inn en dyr sub. For det andre så spiller en dyr sub som nevnt mer kontrollert, presist, definert, tørt, ja rett og slett mye bedre. Både på høye og lave nivåer. Da hjelper det ikke om man har 4 stykker. Mulig at lydnivået i rommet blir jevnere, men jeg lyden blir nok ikke bedre. Det blir jo begrenset av hvor god den enkelte sub er. I tillegg tror jeg man lett kan få grøtete lyd bla.a. pga. uønsket interferens, som følge av forskjellig tidsforsinkelse til lytter fra de forskjellige plasseringene.
    Må legge til at jeg ikke har hørt/testet flere subber, og at det jeg skriver er ting jeg tror. Men det kan godt være at sannheten er en annen. Poenget er i hvert fall at jeg tror de førreste har råd/plass til 4 gode subber. Og at jeg tror de fleste vil bli mer fornøyd med en skikkelig god sub enn med flere middels gode..
    Men jeg tviler ikke på at flere subber vil gi en jevnere fordelt lyd i rommet, og kanskje en heftigere lytteopplevelse, kanskje spesielt i hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du ikke har lest tråden godt nok. Hvis du da i det hele tatt har lest noe særlig.

Lydkvaliteten (først og fremst lineæriteten) fra en enkelt subwoofer vil bli kraftig redusert på grunn av stående bølger. Du kan oppnå et godt resultat på enkelte steder i lytterommet, men ser man på responsen i hele rommet så vil det være dårlig. Hvis man er flere enn en person som lytter blir resultet langt fra optimalt. Les tråden nærmere og du vil få svar. Også på spørsmålet om interferens.

Forøvrig så forvrenger alle subber, og det ganske kraftig. Forvrengning er den enkeltfaktoren som har mest å si for vår oppfattelse av lydkvaliteten, bortsett fra lineæriteten. Mange av de tingene du ramser opp som viktig for lydkvaliteten er direkte relatert til forvrengningen.

Det er en ting jeg kan være enig med deg i. De færreste har verken råd eller plass til 4 gode subwoofere.

Tilslutt: Rommet er det svakeste leddet når det gjelder innendørs lydgjengivelse. For å få optimal lydkvalitet må man ta problemet seriøst!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass Cheese:
    Helt enig i det meste du skriver der...

Poenget mitt var at lyden kan ikke bli bedre enn det svakeste leddet, og jeg tviler ikke på at lydoppfattelsen jevnt fordelt i rommet blir bedre med mange subber. Men siden de fleste har et begrenset budsjett, så er det kanskje bedre å kjøpe EN skikkelig god sub... Nå orker jeg ikke diskutere detta mer. Men jeg tror vi egentlig er ganske enige!

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette kan diskuteres i ganske mange timer. Det er utrolig mange ukjente faktorer til å kune si at en bestemt løsning er det beste for alle.

Det er absolutt fordeler ved å spre LFE signalet over flere elementer med ulik plassering. Det er også mulig å bruke en sub til hver kanal inkl LFE.

Jeg kunne godt tenkt meg en sub under hver fronthøyttaler og 2-3 stykker til surround høyttalerene.

Er det noen som disponerer 4-5 bra subwoofere som har testet ulike konfigurasjoner? Med f eks 4 stk til 6000, 2 stk til 12000 eller 1 stk til 24000.

Fordelen er nok at isolertsett spiller de og den til henholdsvis 12000 og 24000 bedre en de til 6000. Til film tror jeg det er mye å tjene på å ha lyden fordelt på f eks 4x12". En 4x12" løsning går nok ikke så dypt som de andre, men gir nok større trykk i registeret over 30Hz, med noen forbehold da.
    Til musikk er det mulig de to/ene dyrere spiller bedre.

Jeg med mitt beskjedne utstyr opplever at det som låter fint og bra til film ikke holder mål til musikk. (konserter, CD osv.) Det er også ofte forskjell på teori og praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt kan det være svært ulikt fra rom til rom. Men rektangulere rom er enkle å beregne og det finnes mye testing på området.

Hvis jeg hadde hatt 24000kr og skulle velge mellom 4, 2 eller 1 sub, så hadde jeg valgt 2. Resultatet fra 2 subber er ikke så mye dårligere enn fra 4. Og 2 subber er klart lettere å få plass til en 4!

En gang før jul kunne jeg fått mulighet til å teste 4 gode subber, desverre har jeg ikke noe rektangulert rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det optimale rommet bør ikke være helt rektangulært etter min mening. Jeg hadde gjortr det smalere i front (lerret enden) om jeg hadde mulighet til det.

Ang sub for 24000, en mulighet er 3 stk til en pris på ca 8000 pr stk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite apropos bare...

Jeg bare spør...
    Spørsmålet er vel besvart allerede, men jeg synes kanskje at pris er et like uinteressant mål på kvalitet som antall Watt.

Og uansett så er ikke prisøkningen lineær med kvalitetsøkningen. Men jeg skjønner jo at målet er best mulig lyd for pengene.

Poenget mitt er at det er ikke sikkert at det å måle om en subwoofer til 12000,- kroner er bedre enn to til 6000,- kroner eller fire til 3000,- kroner sier noe om en subwoofer til 24000,- kroner er bedre enn to til 12000,- kroner eller fire til 6000,- kroner.
    Dessuten er det jo forskjell på subwoofere innen samme prisklasse. Går du for et DIY prosjekt kan man fort få samme kvalitet til halve prisen.

Jeg vil nok heller si at spørsmålet om en eller flere subwoofere må avgjøres av hvorvidt man ønsker å prioritere god lyd flere steder i rommet mot god lyd bare ett sted i rommet.

Testingen av lydspredningskarakteristikkene er gjort. Det er egentlig bare for den enkelte hjemmekinoeier å gjøre prioriteringen: Best mulig lyd i en lytteposisjon eller god lyd i flest mulig lytteposisjoner. Deretter tar du pengepotten og fordeler på det antallet subwoofere du vil ha...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Det optimale rommet bør ikke være helt rektangulært etter min mening. Jeg hadde gjortr det smalere i front (lerret enden) om jeg hadde mulighet til det.

Nei, la oss alle bygge trekantede rom som følger prosjektorens lyskjegle.
    Alvorlig talt: Har du mulighet til å bygge rommet slik du vil fra bunnen av, tror jeg at du er i en svært priviligert situasjon, og da er ikke spørsmålet 3 til 8000,- kontra 4 til 6000,-. Har du lyst på subwooferne til 8000,- da, så legger du de pengene i potten hvis det er 4 subwoofere som er optimalt...

Grunnen til at man har testet for et rektangulært rom, er at det er det de fleste disponerer. Har du andre former på rommet er du priviligert, men trenger spesialtilpasset subwooferoppsett. Når rommet er bygget, tror jeg på å velge antall subwoofere først, og så se på hva slags subwoofere som kan fylle det behovet. Får du ikke kvaliteten du ønsker må du revurdere og ofre god spredningskarakteristikk for bedre lyd i optimal lytteposisjon.

Det aller beste er jo å kunne planlegge fra grunnen. Da har man mange timer og dager med morsomme beregninger for optimal form med hensyn på lyd, lys, høyttalerplassering, lerretsplassering, stolplassering, farger etc. foran seg (se signatur )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy

Hvorfor vil du ha det smalere i front?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å litt bedre plass der hvor du sitter i front er det stort sett bare lerret og høyttalere. Tanken er helt generel og det er ikke tatt høyde for utformings problemer pga husets størrelse eller form. Tanken er da å ha ingang i bakkant eller på en av sidene. Det er også tenkt en vis størrelse på rommet.

Taket kan gjerne være fall i også gjerne i kombinasjon med inbygging av projektor om man ikke har bakprojektor løsning da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har lite penger å rutte med får man jo flere DIY-subber som spiller like bra som ferdig bygde subber som koster over det dobbelte. Bare et tips.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestillt meg en sub til, maken til den jeg har.
    Håper det blir bedre og jevnere nivå i hele rommet.

Kommer sannsynligvis til å plassere subbene i hvert sitt hjørne bak i rommet. (ved lytterene). Nå har jeg den ene subben bak i hjørnet mellom sofane, og er fornøyd med den plasseringen i forhold til å ha den bak TV-en.

Noen som har tips til plassering og innstillinger ved bruk av to subber?

Må vel også kjøpe et par Y-ledd til også da...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestillt meg en sub til, maken til den jeg har.
    Håper det blir bedre og jevnere nivå i hele rommet.

Kommer sannsynligvis til å plassere subbene i hvert sitt hjørne bak i rommet. (ved lytterene). Nå har jeg den ene subben bak i hjørnet mellom sofane, og er fornøyd med den plasseringen i forhold til å ha den bak TV-en.

Noen som har tips til plassering og innstillinger ved bruk av to subber?

Må vel også kjøpe et par Y-ledd til også da...
    Pr. i dag har jeg plassert 8 subber i hjemmekinoen....., men jeg husker ikke hvordan det var med kun 2? Det kan ikke ha vært greit nok?!! Eller var det at kona ble med på galskapen: Mer,mer,mer......! som tok helt av?!!!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en tanke når det gjelder tilkobling av 2 subwoofer (forsåvidt 4 også), hvis disse plasseres på høyre og venstre side av rommet.

Hva om man kobler signalene slik:
    På hver sub kobles "sub ut"(LFE) fra forsterkeren via et Y-ledd til KUN den ene linjeinngangen på hver subwoofer (f.eks. left).

I tillegg tar man pre out (front) fra forsterkeren, og kobler til hver av de to andre inngangene på subwooferne. Det vil si at høyre front pre out, kobles til subben som står på høyre side av rommet (til f.eks. right inngang).

Dermed vil man få en stereo-effekt i bassen også, samtidig som man også får LFE-signalet til begge. (Noen hevder jo å at det kan være fordel å ha stereo, også i bassen).

Skjønner?

Tror dere dette kan gi interressante resultater?
    (Både til musikk og hjemmekino)

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •