lurer på noe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: lurer på noe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lurer på noe

POWER HANDLING:
    125 watts maximum continuous (500 watts peak)

Hva betyr dette ops: er ny i gamet så jeg kan ikke tolke alle informasjonen som en får ved produktene.

så lurte jeg på en ting til. hvordan er det med høyttalere fra USA kan di brukes her i norge, for andre komponenter som tv o.l har jo en annen type volt. ops: ops:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg heller noen spesialist, men det betyr vel at høyttaleren tåler 125 w belastning kontinuerlig, og 500 w i korte perioder. Noen andre kan garantert gi en bedre forklaring

Og høyttalere fra USA (eller en annen plass) kan fint brukes i Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er dette noe bra eller er det sånn midt på tre når det gjelder høyttalere i prisklassen til 12 000.... ops:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: lurer på noe

Sitat Opprinnelig postet av Tommy220
    så lurte jeg på en ting til. hvordan er det med høyttalere fra USA kan di brukes her i norge, for andre komponenter som tv o.l har jo en annen type volt. ops: ops:
    Det er bare komponenter som skal plugges i strømuttak (i veggen) som har forskjellig spenning fra land til land. Dersom høyttalerne er aktive (har innebygget forsterker) kan det hende at de ikke kan brukes. Passive høyttalere tar ikke strøm fra veggen, og kan brukes overalt (som tidligere nevnt).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er dette noe bra eller er det sånn midt på tre når det gjelder høyttalere i prisklassen til 12 000.... ops:

Jeg er av den oppfatning at hvor mange Watt en høyttaler tåler er en av de minst interessante opplysningene for å slå fast kvaliteten på høyttaleren.

For å vurdere en høyttaler må du lytte til den eller lese tester av den. Hvis du vil ha andres mening om en høyttaler her på forumet bør du poste produsent- og typebetegnelse, gjerne med en link til detaljerte spesifikasjoner.

Lykke til!

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler som har effektbelastning på 125W RMS og 500W RMS peak skal den tåle 24t med 125W input, og i korte perioder (mikrosekunder) tåler den 500W.

Dette er helt greie spes for en høyttaler.

Problemet er med hvilken volt styrke og hvor mye forverning (THD) det er i signalet. Har signalet lav THD kan høyttaleren tåle høyere effekt en det den er spesifisert for. Det er grunne til at det er greit å ha en forsterker som gir noe høyere effekt en det høyttaleren er spesifisert for. Denne høyttaleren bør utstyres med en forsterker som leverer 150-180W RMS i samme impedans. Min filosofi er å ha en forsterker som leverer ca 30% høyere effekt ved 1% THD en det høyttaleren er spesifisert for.

Problemet her blir varmgang i kobber spolen som fungerer som stempel i en høyttaler. Spolen beveger seg in eller ut etter som om det er en negativ eller positiv sinuskurve på frekvensen. Når elementer får til ført effekt oppstår det varme utvikling som fører til fare for kortsluttning ved høy effekt. Isoleringen rundt kobber tråden smelter å du får en kortsluttning mellom viklingene. Dette er en fare ved lang belastning med høy effekt, høyere den det høyttaleren er spesifisert for.

Kontinuerlig effekt og topp effekt er kun veiledede.
    Med rett forsterker kan høyttaleren tåle noe høyere effekt.
    Effekten sier litt om hvor høyt en høyttaler kan spille, men her har også følsomheten db/m en avgjørende faktor.

*Total Harmonic Distortion

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power Handling 25W - 200W into 8 ohms on unclipped programme.

hvordan er dette i forhold til

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power Handling 25W - 200W into 8 ohms on unclipped programme.
    hvordan er dette i forhold til
    Du gir oss ikke mange detaljer for å si noe om det du spør om, men jeg tolker spørsmålet ditt som en av to:

Tolkning 1:
    Passer en forsterker med spesifikasjon "Power Handling 25W - 200W into 8 ohms on unclipped programme" sammen med en høyttaler med spesifikasjon "125 watts maximum continuous (500 watts peak)"?

Svaret blir: Ja, en slik forsterker passer godt til den nevnte høyttaleren så lenge forutsetningene i forsterkerspesifikasjonen er oppfylt, nemlig at høyttaleren har en 8 Ohms nominell impedans og at du ikke skrur opp volumet så høyt at signalet klipper (forvrengning).

Generell allmengyldig regel: Bruk ørene! Hvis du hører forvrengning i lyden har du skrudd volumet for høyt, og risikerer skade på høyttalerne. Man skal ALDRI spille så høyt at man får forvrengning!

Tolkning 2
    Hvis du forsøker å sammenligne to høyttaler-spesifikasjoner, er det klart at den første tåler mindre effekt enn den andre. Det er dermed IKKE sagt at du får mindre lydtrykk, selv om det er sannsynlig. Lydtrykket har mer med høyttalerens følsomhet å gjøre...
    I høyttalersammenheng tolker jeg "Power Handling 25W - 200W into 8 ohms on unclipped programme" som at denne høyttaleren trives best med forsterkere på mellom 25 og 200 Watt.
    Høyttaleren med "125 watts maximum continuous (500 watts peak)" tåler noe kraftigere forsterkere enn det.

Husk likevel på at hvis du dobler effekten (Watt), får du bare 3 dB høyere lydtrykk, gitt at alle andre spesifikasjoner er like. Du må finne ut hva som er høyt nok for deg.
    Siden jeg har relativt små rom (10 - 30 kvm), har jeg så langt i livet klart meg med forsterkere med kontinuerlig effekt på 50 Watt i hver kanal...

Et vennlig råd: Gi mest mulig presis informasjon når du stiller spørsmål, da kommer du raskest fram til de beste svarene. Er spørsmålet for uklart er det kanskje ingen som gidder svare fordi de ikke kan gjette seg til hva du mener... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    [Generell allmengyldig regel: Bruk ørene! Hvis du hører noen form for forvrengning i lyden har du skrudd volumet for høyt, og risikerer skade på høyttalerne. Man skal ALDRI spille så høyt at man får forvrengning!
    Det er alltid forvrengning på lyden. Men å bruke ørene er et godt tips. Du hører fort når det blir mye forvrengning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er alltid forvrengning på lyden. Men å bruke ørene er et godt tips. Du hører fort når det blir mye forvrengning.
    Vet jo det, men det gjelder å holde det enkelt når vi er på innføringsnivå. Med forvrengning i denne forbindelsen mener jeg uharmonisk forvrengning som for eksempel skurring, knitring, susing, skraping etc.

Hvis noen kan forklare bedre for nybegynnere hvordan det høres ut når enten:

a. Forsterkeren klipper, eller:
    b. Høyttaleren bunner

så håper jeg de legger ut en beskrivelse i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jo det, men det gjelder å holde det enkelt når vi er på innføringsnivå. Med forvrengning i denne forbindelsen mener jeg uharmonisk forvrengning som for eksempel skurring, knitring, susing, skraping etc.

Hvis noen kan forklare bedre for nybegynnere hvordan det høres ut når enten:

a. Forsterkeren klipper, eller:
    b. Høyttaleren bunner

så håper jeg de legger ut en beskrivelse i denne tråden.
    Finnes det harmonisk forvrengning? :wink:

En forsterker som klipper kan høres litt ut som en cd som ikke leses helt ordentlig. Korte "klipp" i lyden og lyden, spesielt diskanten høres "hard" ut. Når et element "bunner" så høres det ut som et "klikk". Bortsett fra hvis du har altfor høyt volum, da låter det "klonk, skraaap".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åjada. THD står for "Total Harmonic Distortion" og er en viktig kvalitetsparameter blant annet i forsterkere.
    Når det gjelder "uharmonisk forvrengning" er det mitt påfunn og er således et unøyaktig uttrykk. Lover på tro og ære å aldri bruke det mer...

Tror jeg faktisk vil bruke det mer brukte ordet "støy"...

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: lurer på noe

POWER HANDLING:

Hva betyr dette ops: er ny i gamet så jeg kan ikke tolke alle informasjonen som en får ved produktene.

Er det Klipsch RF-35 du har muligens tenkt å kjøpe? Isåfall fungerer den flott hjemme i Norge.. De aktive høytalerne til Klipsch fungerer også i Norge, pga de har en variabel 110/220 Volt dingseboms.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åjada. THD står for "Total Harmonic Distortion" og er en viktig kvalitetsparameter blant annet i forsterkere.
    Når det gjelder "uharmonisk forvrengning" er det mitt påfunn og er således et unøyaktig uttrykk. Lover på tro å ære å aldri bruke det mer...

Tror jeg faktisk vil bruke det mer brukte ordet "støy"...
    oops. Gikk litt fort dette. Mente selvfølgelig å si at uharmonisk forvrengning var litt "smør på flesk". Men forvrengningen fra forsterkeren blir jo faktisk forvrengt i høytalerelementet. Forvrengt forvrengning kan kanskje kalles uharmonisk forvrengning?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •