Har jeg gjort noe dumt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg gjort noe dumt?

Jeg har Dali 450 og spilte av en DVD-film som jeg hadde lånt av en kammerat.
    Vel godt over halveise i filmen, begynte den å hakke. Det kom en rar lyd ut av høytalerne (siden filmen hakket) Jeg fortsatte å så på filmen i ti minnutter til, men da var hakkingen så enorm at jeg stoppet å se mer. Kan det skade høytalerne? Eller har det bare noe å si hvor HØY lyden er. Lydvolumet var ikke skrudd høyt opp.

Sniker inn et lite spørsmål til:
    Jeg koblet min bærbare pc til forsterken min og så på en divx film. Når jeg skrudde volumet litt opp, hørte jeg en mekanisk tikkelyd. Kom med gjentatte mellomrom. Lurer på om denne lyden kommer ettersom jeg bruker Minijack utgangen til forsterkeren? (Disponerer en ledning som kan koble minijack til stereo rød og svart) Er det noe jeg kan gjøre for å få bort tikkelyden alt annet enn å skru ned? (Vil det funke med SPDIF?)

Newcomer Kooyo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå lenge lyd volumet ikke var skrudd høyt opp er det ikke skadelig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital støy, som kan komme av feil på avlest kilde osv, kan nok by på store utfordringer for høytalerene, og utstyret ellers, fordi man kan få litt andre watt forhold i bass, mellomtone og diskant, enn det som et vanlig audio lydsignal gir, og de forskjellige høytaler elemetene er gjerne dimensjonert for typiske musikk fordeling av frekvensene. Hvor høyt volumkontrollen står når disse feilene kommer, har selfølgelig veldig mye å si for om hvor skadelig det er for høytalerene, men det er jo ikke så lett å unngå å spille normalt for film fremvisning, og plutselig få dropouts som blir for kraftig kost for høytalerene.

Vil anbefale at du tar en visuell kontroll av DVD plata før du setter i gang å se film, så kan du kanskje stille ned volum kontrollen litt på forhånd og unngå å få sprengte trommehinner og ødelagte høytalerer, dersom det skulle være fare for at man får slike "dropouts" i avlesningen igjen.

Den tikkelyden du beskriver, kan f.eks være kraftig lavfrekvens som ikke er hørbar , men som får bass elementene til å bunne, men kan også ha kommet når filmen ble overført til divx. Er jack pluggen for slapp i kontakten, vil man selfølgelig kunne få støy pga dårlig kontakt, men vil tro denne vil virke med bortfall og andre typiske dårlig kontakt lyder også, dersom det er en analog overføring til receiveren. Dårlig kontakt på S/PDIF vil ofte føre til at det enten er lyd, eller ingen lyd, så det er kanskje noe å vurdere, vile også vurdert å bruke optisk digital kabel hvis mulig, mellom receiver og bærbar PC , da det isolerer systemet elektrisk, på en god måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •