Hvordan supplere BeoVox RL45.2 med ekstra bass og senter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan supplere BeoVox RL45.2 med ekstra bass og senter

Jeg fant akkurat mine foreldres gamle BeoVox RL45.2 høyttalere på loftet. Husker dem som ganske detaljerte og fine i lyden, men uten det helt store bassfundamentet. Som dere ser av spesifikasjonene, tåler de heller ikke så mye effektmessig. Derfor tenkte jeg at jeg for å avlaste basselementet (som jeg regner med er det elementet som er kritisk i forhold til effektbegrensningen) å filtrere passivt bassen over i rene basshøyttalere (fra omtrent 200 Hz og nedover).

:?: Problem: BeoVox-høyttalerne har et innebygget toveis delefilter av ukjent design. Er det noen måte jeg kan lage et passivt (høypass) delefilter som ikke virker inn på det interne delefilteret i BeoVoxene (og som ikke påvirkes av delefilteret i BeoVoxene heller). Det blir jo en seriekobling av delefiltre... Er dette et ikke-problem (bare å designe et høypass delefilter mellom forsterker og høyttaler som om høyttalerne ikke inneholdt noe delefilter fra før), eller blir dette komplisert?

Vedlegger en skisse over hvordan jeg har tenkt dette. Ikke tenk for mye på lavpass-filtreringen mot basshøyttaleren, den blir jo ganske ukomplisert. Det er høypass-delen mot BeoVox-høyttaleren jeg lurer på.

Link: BeoWorld

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke bry deg om delefilteret som sitter i BeoVox. Bare lag et vanlig delefilter. Har du en ekstra forsterker så vil det lønne seg å bruke passivt linjefilter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man setter et høypassfilter i serie med et lavpassfilter, får man et båndpassfilter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opps, var visst litt kjapp i tankegangen her. Lavpassdelen til båndpassfilteret skal egentlig være først. Det vil si at du egentlig må modifisere det eksisterende delefilteret. Eller bruke passivt linjefilter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Opps, var visst litt kjapp i tankegangen her. Lavpassdelen til båndpassfilteret skal egentlig være først. Det vil si at du egentlig må modifisere det eksisterende delefilteret. Eller bruke passivt linjefilter.
    Ingen av delene er aktuelt. :?
    Jeg akter ikke å åpne BeoVoxene for å modde noe der (boksen er alt for sofistikert sammensatt til det). Dette er dessuten et budsjett-oppsett, så noe linjefilter med bi-amping (som vel er det du foreslår) er heller ikke noe alternativ.

Men hvordan konstruerte man passive subwoofere for stereoanlegg i gamle dager? Det var vel ikke alltid man kjente til design-detaljene i satelittene da heller? :?: Det jeg forsøker å gjøre er jo nettopp et tradisjonelt subwwofer-oppsett, bare at jeg filtrerer ved en noe høyere frekvens (for å avlaste, som sagt...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig kan jeg ikke se at det skulle gjøre så veldig mye galt om du kobler høypassdelen først. Men jeg er ikke 100% sikker, har aldri prøvd. Du kunne jo også la være med å lage noen høypassdel til BeoVoxene. Da blir det en 2 1/2 veis høyttaler. Hvis du har to basselementer da. Hva slags basselement(er) er det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig kan jeg ikke se at det skulle gjøre så veldig mye galt om du kobler høypassdelen først. Men jeg er ikke 100% sikker, har aldri prøvd. Du kunne jo også la være med å lage noen høypassdel til BeoVoxene. Da blir det en 2 1/2 veis høyttaler. Hvis du har to basselementer da. Hva slags basselement(er) er det?
    Vet ikke ennå. BeoVoxene har visstnok noen ganske lav-spesifiserte no-name elementer fra Japan. Har ikke bestemt meg for basshøytalere ennå. Har satt priskravet mitt relativt lavt. Muligens noe slikt som Peerless WF210-831510.

Selvfølgelig trenger jeg to stykker. Med en tilsiktet delefrekvens rundt 200Hz blir det en basskasse per BeoVox. Liker ikke tanken på en 2 1/2-veis høyttaler så lenge de to basselementene er ulike og dermed sikkert har ulik faselinearitet. Dessuten får jeg ikke avlastet BeoVoxene da...

Morsomt at du skulle nevne 2 1/2-veis systemer. Hvis jeg ikke går for BeoVox-alternativet, er kombinasjonen av dynaBel Nut og Set fra Eltek et interessant alternativ i front. Nut er jo en 2 1/2-veis høyttaler...

En annen utfordring er jo å matche BeoVoxene med en senterhøyttaler... 8)

:?: Nytt problem:
    Hvordan går man fram for å finne en god senterhøyttaler til et par fronthøyttalere som ikke produseres lengre?
    Kan man oppnå noe ved å sette opp et stereo-oppsett med senter-kandidaten i en kanal og en av høyttalerne i den andre kanalen og kjøre identisk lyd i de to kanalene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Liker ikke tanken på en 2 1/2-veis høyttaler så lenge de to basselementene er ulike og dermed sikkert har ulik faselinearitet. Dessuten får jeg ikke avlastet BeoVoxene da...
    Hvorfor skal du på død og liv avlaste BeoVoxene? De er jo laget for å spille slik som de er! Ulik faselineæritet hørtes ut som et paradoks. Er de lineære så er de like. Er de ulike kan de ikke være lineære.

Det er enkelt å få til et bra resultat på dette. Bare plugg igjen bassrefleksporten, så får BeoVoxene forholdsvis jevn fase. Det vil også Peerless basserne siden de skal sitte i lukket kasse. Tenk på at veldig mange av kommersielle 2 1/2 veis høyttalere bruker forskjellig elementer. Hvis du er redd for fasedreining, så kan du ihvertfall glemme å lage noe høypassfilter til BeoVoxene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    :?: Nytt problem:
    Hvordan går man fram for å finne en god senterhøyttaler til et par fronthøyttalere som ikke produseres lengre?
    Kan man oppnå noe ved å sette opp et stereo-oppsett med senter-kandidaten i en kanal og en av høyttalerne i den andre kanalen og kjøre identisk lyd i de to kanalene?
    Ja hvis du har mulighet til å sammenligne en masse høyttalere så.
    Ellers kan det jo hende at noen skal selge/gi bort tilsvarende høyttalere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du på død og liv avlaste BeoVoxene? De er jo laget for å spille slik som de er!
    Fordi jeg sikter mot et samlet lydtrykk som ligger noe høyere enn det BeoVoxene er laget for. Siden jeg antar at det er bassen som bunner først, vil jeg avlaste denne. Forøvrig er jeg enig. I mellomtone og diskant yter BeoVoxene godt, og skal få spille slik de er.
    Ulik faselineæritet hørtes ut som et paradoks. Er de lineære så er de like. Er de ulike kan de ikke være lineære.
    Det er sikkert korrekt. Det jeg mener er at ulike elementer har ulik fase-kurve. Det gjør at dersom to høyttalere med ulik fasekurve forsøker å gjengi samme frekvens, vil de på grunn av interferens kunne få et lavere lydtrykk ved den gitte frekvensen enn om de var i fase ved den gitte frekvensen. Det gir en langt fra lineær frekvensgang i det samlede systemet.
    Det er enkelt å få til et bra resultat på dette. Bare plugg igjen bassrefleksporten, så får BeoVoxene forholdsvis jevn fase. Det vil også Peerless basserne siden de skal sitte i lukket kasse. Tenk på at veldig mange av kommersielle 2 1/2 veis høyttalere bruker forskjellig elementer. Hvis du er redd for fasedreining, så kan du ihvertfall glemme å lage noe høypassfilter til BeoVoxene.
    Siden jeg vil ha BeoVoxene som de er, kommer jeg ikke til å plugge igjen noen bassrefleksport. Jeg er ikke redd for fasedreining, så lenge basshøyttaleren ikke forsøker å gjengi samme signal som BeoVoxene. Er klar over at dette er et problem ved delefrekvensen, men her kan man jo flytte basshøyttaleren noe, samt eventuelt bytte fase på inngangen for å finne beste kombinasjon mellom BeoVox og basshøyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger jo bare å putte en madrassbit eller en ullsokk i bassrefleksporten. Kan ikke se at det skulle kunne skade høyttaleren!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er redd for utslukking av frekvenser, så bør du virkelig holde deg milevis unna dynaBel Set!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er redd for utslukking av frekvenser, så bør du virkelig holde deg milevis unna dynaBel Set!
    Hvorfor det? Den skal jo kun gjengi sin egen diskrete kanal. Er enig i at problemet kan oppstå for lydspor der samme lydsignal er kodet inn i både sidekanalene og senterkanalen. Likevel satser jeg på at det ikke skaper problemer så lenge høyttalerne er voice-matched.

Er også usikker på hva din uttalelse om Set er basert på. Den er jo relativt ny, og jeg har ikke sett noen fasediagrammer over den. Eltek oppgir jo -40 graders fasevridning som vanskeligste punkt, noe som ikke er avskrekkende for meg. Men for all del: Jeg har IKKE bestemt meg for noe i forhold til hvordan den ville yte sammen med BeoVoxene. I kombinasjon med Nut vil den jo være voice-matched, og da er jeg ikke betenkt i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke med fase å gjøre, men med spredning. Liggende MTM er forferdelig off-axis. Jeg kan linke til noen målinger når jeg kommer hjem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SE HER
    Blå er on-axis
    Rød er 15 grader off-axis
    Grønn er 30 grader off-axis
    Gul er 45 grader off-axis

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SE HER
    Blå er on-axis
    Rød er 15 grader off-axis
    Grønn er 30 grader off-axis
    Gul er 45 grader off-axis
    Huffda. Er det virkelig så ille? Men hvorfor er det da så vanlig med nettopp en MTM-konfigurasjon i senter-høyttalerne? Da er det ikke bare Set-senteren dette gjelder, men omtrent 90% av alle senterhøyttalere der ute.

Når alt det er sagt har jeg jo hørt at det er bedre med en stående MTM i stedet for en liggende. Det er jo fullt mulig å bruke Set-senteren på den måten. Fordelen er vel da at off-axis vinkelen i MTM-planet blir langt mindre til alle lytteposisjonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har også alltid lurt på hvorfor så mange senterhøyttalere er bygd slik. Det skal sies at mange har diskanten litt opp på baffelen og det hjelper en god del. Velger man å sette senterhøyttaleren stående, så blir resultatet helt flott.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •