Høytalerforslag til stue-oppsettet mitt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalerforslag til stue-oppsettet mitt?

Når våren kommer og nytt hus skal overtaes, skal det bli et dedikert stereo-oppsett i finstua. Må jo ha musikk der og...;-) Audiovector og Arcam følger meg i kinoen. Og da er på tide å ta den et steg videre. Jeg har alltid hatt et lite ønske om å forsøke rør, og nå er jo muligheten der. Jeg har foreløpig landet på Meixing MingDa MC805-AA:

http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/products/mc805-aa.htm

sammen med min Jungson Moon Harbour Lux

Men det må jo bli lyd også, og ingen lyd uten høytalere. Men hvilke? Jeg skal ha dette som stueanlegg og det er visse kriterier som må taes hensyn til:

- Musikken som det lyttes til er mye jazz, og annen melodiøs musikk. (Ikke rock, heavy o.l.)
    - Høytalerne må være "nette", dvs stativhøytalere eller smale gulvstående.
    - Prisklasse mellom 5 og 10k, både brukt og nytt er av interesse.

Har hatt B&W 705, 805 og Audiovector Mi1 i tankene. Liker lyden i disse, men vil de bli en god match med denne elektronikken?

(Har hatt denne tråden på HFS også, men er spent på hva AVforums HIFI-folk mener om dette.)

Tips mottaes med takk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt SA?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du hørt SA?
    Ohh yes, men har aldri fallt helt for SA-lyden. Men nette er de...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse?
    https://www.nysound.com/exec/servlet...01008&formID=0

Aurum cantus har jo høstet mange lovord.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet om en som tidligere hadde AV M3 Signature og som valgte stativhøyttalere fra ProAc. Vedkommende vekslet på å benytte både Hegel og rørforsterker. Kanskje det indikerer noe om retningen du liker og at ProAc bør sjekkes ut nærmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sonus faber skal vel være en ypperlig kandidat?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=12&mypage=4

En smak av hi-end, spør du meg!

De spiller omtrent med samme autoritet som et par Audiovector M3/Mi3(heretter forkortet AV), men er etter mitt syn bedre enn modellene t.o.m. Signature, på følgende områder:
    - flatere (les:bedre) bassrespons: ikke den lille pukkelen som AV har i mellombassen
    - mer åpen og oppløst mellomtone: hårfint mer nivå i øvre del, som gjør at stemmer, instrumenter kommer utrolig godt/tydelig frem
    - diskanten "bare er der" - stikker seg aldri frem, men er utrolig godt integrert med resten av lydbildet og er der når det kreves (litt mer forsiktig enn enn diskanten på AV)

Jeg lytter alt fra Metallica til Pink Floyd, Molvær, Diana Krall, mm. De er ikke de mest brutale kjempene du får tak i, men stemmer og instrumenter gjengis med utrolig presisjon. Hørte på Roger Waters/Amused to death i går kveld, for første gang på disse høytalerne, og ble helt 'blown away'..!

Jeg har brukt dem på Densen B-100 (integrert, 2*60W) og en T+A SR1510 (monster surr-receiver) - begge med godt resultat. Det hevdes at de trenger stor forsterker for å våkne til liv, men jeg har fått veldig mye ut av dem selv med den lille danske integrerte (Densen) Dessuten er de relativt lettplasserte (bassport under/spalte fremover) og har et meget pent utseende.

Pris kan diskuteres, så hvis du kan strekke deg til litt over 10' kan vi kanskje få til en deal?

Ta evt kontakt på mob 917 51 767 (hverdager e.16)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder en knapp på BW 805S.. Makan til "trøkk" ifra liten høyttaler skal du lete lenge etter. Men har aldri testet sammen med den elektroniken da.

EDIT: siden du har rør amp, hva med Klipsch RB-75?! de låter iallefall nydelig på "små" røramper.. og krever svært lite effekt. du finner de på www.klipsch.com pris: 14000kr nye.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er uaktuelt. Liker ikke den lydsignaturen i det hele tatt.

Audio Physics'ene har jeg sett på, vittula. Ser du skryter fælt av dem, og siden det er du som selger så stemmer nok mesteparten av det du sier.

Var et par 805 til salgs på bruktmarkedet, men gikk glipp av dem. Flotte høytalere, både utseendemessig og lydmessig.

The search goes on...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skryt synes jeg de fortjener, pga det presise og ærlige lydbildet de leverer.. Men lyd er jo subjektivt, og er det morofaktor du er ute etter (kanskje på bekostning av nøytralitet..?) finnes det nok bedre til prisen. Du sa du ikke likte Klipch, og da tenker jeg umiddelbart at dette kanskje kunne være noe for deg.
    Du må gjerne utdype, hvis du har synspunkter på Audio Physic, vet ikke om jeg fikk helt tak på hva du mente om dem... På en annen side; det kan være at du ikke sa noe mer om dem, rett og slett fordi det var uinteressant.. :?

Har desverre ikke hørt B&W 805, men har et inntrykk av at det 800-serien er mer balansert enn 600 og 700-serien til B&W. Ryktene skal hvertfall ha det til at de er noe av det beste som kan oppdrives til prisen. Stod det en test av disse i forrige Fidelity, eller husker jeg helt feil? Her er det sikkert mange andre som har mer erfaring enn meg.

600 og 700 serien har jeg hørt flere eksempler på, og det er utvilsomt masse lyd for pengene, det gnistrer nærmest når du fyrer dem opp. Jeg synes de er opplagt gode valg for hjemmekinoen, men samtidig sitter jeg med følelsen av at de kan bli litt boomy i et renspekket hi-fi anlegg (eller i ditt tilfelle, grenser til hi-end).

Valgets kval

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde få Meixing`en i hus før du bestemmer deg for høyttalere.
    De ulike rørtopologiene har forskjellige "krav" til matching av høyttalere, og det er ikke bare bare å finne ut hva som passer og hva som ikke gjør det, basert kun på produktets fabrikantspesifikasjoner.

Vent til Meixing`en ankommer, ta den med til forskjellig butikker, koble til anlegget, skru på, og gå ut å ta deg en kopp kaffe eller no i en times tid, før du går tilbake og lytter. Rør trenger litt oppvarmingstid, så en kald rørforsterker låter ikke alltid slik den gjør når den er varm.

Før du tester kan det være greit å la rørene "sette seg" (kommer ikke på noe bedre ord). 30 timers spilling burde holde. Korriger meg hvis jeg husker feil på timeantallet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vittula: Glemte vel et ";-)" bak det jeg skrev. Var humoristisk ment siden selgere ikke alltid er like objektive når de skal beskrive sitt eget produkt. Har ikke selv hørt Audio Physics, men ut i fra det du skriver kan de være aktuelle kandidater.

Når det gjelder 600-serien til B&W er jeg helt enig med deg, de duger ikke for meg som seriøse musikkhøytalere. Det nærmeste jeg har kommet er da 700-serien og da 703 som jeg likte godt. 705 er et mindre og billigere alternativ, og kona (som er "designsjef" i stua) synes at stativhøytalere er noe smekrere. Så var det dette med kompromisser da.;-)

Zyon: Helt klart et alternativ. Nå har jeg ikke tenkt å kjøpe den Meixingen riktig enda, venter til det nærmer seg husovertagelse litt mer. Men frem til da er det viktig å bruke tiden på å samle inn synspunkter på temaet, siden rør er såpass upløyd mark som det er.

Alternativet mitt er jo å bruke Arcam FMJ A32 i stua, og kjøpe nye effektblokker til kinoen. Vil jo ikke koste noe mindre, men A32 vet jeg jo hva står for. Men nysgjerrigheten ovenfor rør blir jo ikke noe mindre av den grunn......;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt A32 i stua, og kjøpt noen dedikerte monoblokker/effektforsterker til kinoen. Da får du utnyttet det meste A32en har å by på også. Det er jo en skam å la den gode forforsterkerdelen i A32en stå ubrukt slik den gjør nå

A32 vil jeg tro passer estetisk bra inn i et stuemiljø hos dere også ut fra hva jeg har forstått.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Point taken! ;-)

Det kan forresten være en idé å snakke med gutta på OHC når det gjelder paring av AP. Arcam har de også kjenskap til, men jeg tror jeg holder en knapp på rør-forsterkere, fremfor Arcam i det her tilfellet: AP'ene kan bli i overkant analytiske med "kaldt" eller litt spinkelt lydende transistorforsterkere.. -Just a thought.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått noen henvendelser om å teste/sjekke ut KEF's nye IQ-serie som er rett rundt hjørnet (hvis den ikke har kommet enda). Har leste endel på nettet og de ser jo unektelig lekre ut. Vistnok en ny patent med diskanten plassert i midten av mellomtonen for bedre lydspredning.

Noen som har noe informasjon og lytteinntrykk av disse?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslag om Sonus Faber, Domus Concertino er helt knall og forholdsvis rimelige. Ville iallefall valgt dem foran 705, (gamle) 805, JMlab Electra 906, og tilsvarende priset ProAc. Men selvsagt, smak og behag.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett/hørt på Audio Physic Spark. En knall høyttaler som OHFC har hatt på tilbud flere ganger, og som av og til dukker opp brukt. Det eneste er at du mister dypbassen, men ellers spiller den flott. Bør sjekkes ut.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield:
    Hvorfor ikke satse på noe du vet er din greie ? Audiovector Mi1 Signature ?! De låter da ganske nydelig. Koster en god slant penger men gode er de! Selv hadde jeg nok valgt BW 705/805S om jeg skulle valgt .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Anfield:
    Hvorfor ikke satse på noe du vet er din greie ? Audiovector Mi1 Signature ?! De låter da ganske nydelig. Koster en god slant penger men gode er de! Selv hadde jeg nok valgt BW 705/805S om jeg skulle valgt .
    Audiovector er helt klart med i beregningen, skorob ;-) Men jeg synes det er viktig å sjekke litt mer rundt i markedet, og ikke bare henge seg opp i ett merke, selv om jeg synes lyden i disse er utmerket. Viktig å få samlet endel inntrykk fra andre, ta en lytterund, sjekke litt priser og holde øye med bruktmarkedet. Jeg skal tross alt egentlig ikke handle før over nyåret, men slår til dersom noe knall dukker opp på bruktmarkedet før den tid....

Akkurat for øyeblikket er "kandidatlisten" forholdsvis innholdsrik, men regner med at den blir kortet ned endel etter diverse lytteinntrykk m.m.

Edit: Ingen med noe å si om KEF?

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har fått noen henvendelser om å teste/sjekke ut KEF's nye IQ-serie som er rett rundt hjørnet (hvis den ikke har kommet enda). Har leste endel på nettet og de ser jo unektelig lekre ut. Vistnok en ny patent med diskanten plassert i midten av mellomtonen for bedre lydspredning.

Noen som har noe informasjon og lytteinntrykk av disse?

Jeg har også sett på disse. 4 iQ9 og en matchende senter ville sett pent ut. Høy WAF skader ikke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •