Spikes vs. matter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes vs. matter

Halloen!

Må kjøpe meg noe som kan bedre lyden til høyttalerne mine, og ikke minst skjerme mest mulig lyld til naboene i blokka mi. Hva er best av spikes (m/underlag - har parkett!!) eller matter som de f.eks selger på hifi-klubben???

eriksg.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundcare er noe av det bedre du kan få. Eller så har Nordost noe som heter Pulsarpoints som vistnok skl være greit det også. Jeg har selv soundcare superspikes og jeg syntes det funker greit. Men du får bare prøve deg frem med litt forskjellige løsninger.

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes er det beste for å isolere høyttaleren fra gulv.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bare låner denne topicen litt.

jeg har rommet mitt i 2etage og de nede blir ikke blide når jeg spiller med subwooferen min, speseielt ikke når det er en 12" med elementet ned mot gulvet. den står på de medfølgene spikes, men hva kan jeg kjøpe for at de nede ikke skal høre så mye? den matta de selger på hifiklubben?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er endel som legger steinheller under
    Mange tråder om dette

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    jeg bare låner denne topicen litt.

jeg har rommet mitt i 2etage og de nede blir ikke blide når jeg spiller med subwooferen min, speseielt ikke når det er en 12" med elementet ned mot gulvet. den står på de medfølgene spikes, men hva kan jeg kjøpe for at de nede ikke skal høre så mye? den matta de selger på hifiklubben?
    Spikes eller dempe matter, kan vel så vidt jeg vet bare hjelpe til å isolere og dempe overføringene av vibrasjoner fra selve høytaler kabinettet, ned i gulvet. Demping av bass som lydbølger i rommet må vel gjennomføres med mer drastiske tiltak, med lydbøyler i tak vegger, gips plater, eller legge et godt isolert og flytende gulv osv. En mulig løsning kunne kanskje vært å la subwooferen stå på en stor og tung skifer helle eller lignende, som flyter oppå en et tykkt og mykt underlag. Tor dette ville kunne dempe det området der energien i trykkbølgene er høyeste og mest konsentrert, men siden resten av gulvet og veggene i rommet kan overføre de laveste frekvensene, vil det ikke fjerne bass problemet for naboene under helt.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Spikes eller dempe matter, kan vel så vidt jeg vet bare hjelpe til å isolere og dempe overføringene av vibrasjoner fra selve høytaler kabinettet, ned i gulvet. Demping av bass som lydbølger i rommet må vel gjennomføres med mer drastiske tiltak, med lydbøyler i tak vegger, gips plater, eller legge et godt isolert og flytende gulv osv. En mulig løsning kunne kanskje vært å la subwooferen stå på en stor og tung skifer helle eller lignende, som flyter oppå en et tykkt og mykt underlag. Tor dette ville kunne dempe det området der energien i trykkbølgene er høyeste og mest konsentrert, men siden resten av gulvet og veggene i rommet kan overføre de laveste frekvensene, vil det ikke fjerne bass problemet for naboene under helt.
    la meg se om jeg skjønte det riktig, skal jeg sette subwooferen oppe på en stor skifer plate? blir det ikke dårligere lyd da? iogmed at grunnen til at elemtentet er under er jo at det skal spre seg godt i rommet?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forholdsvis stor og tung skiferplate som flyter oppå et mykt underlag ja. Denne løsningen vil absorbere mye av den energien som ellers blir overført til og gjennom gulvet ned til naboen under. Plasseringen av elemetet for subwooferen du beskriver, er slik fordi man ønsker den ekstra forsterkningen en reflekterende flate under gir i de frekvensene subwooferen skal spille. I rommet som subwooferen spiller, vil en slik stein plate løsning ikke redusere lyden eller nivået som høytaleren avgir, snarere tvert i mot, da man ofte slipper de neggative virkningene vibrassjoner som forplantes i gulvet ofte gir, bassen kan ofte oppfattes som mer stram og bedre kontrollert.

Newcomer Obiwannabekenobi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det viktige i bassterke høytalere er å dempe den fysiske kontakten mellom kabinett og gulv,den gir vel oftest nabotrøbbel ;-) i tillegg kan du oppleve att hele anlegget virker kjappere og med litt mere attack(snert) i bassen. fordi du da har fjernet direktevibrasjonene til ditt flytende gulv, som uten demping vibrerer ilag med bassen din. vet att finnes flere forskjellige dempesystemer som går tradisjonelle spikes og matter virkelig i næringen. eller du kan stikke til din nærmeste hvitevaresjappe og kjøpe noen vibrasjonsdempere for vaskemaskiner.ække mer som skal til!

Newcomer auestad sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg spikes mellom høyttalere og skifer og spikes på skifer helle... Fungerer helt toppers.. Blir kvitt mye av ulydene ett dårligt isolert gulv medfører.Har naboen rett under stua mi og der hørte man god forskjell når jeg hadde spikes på skiferhella også..:wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •