BW 703 vs SEAS Odin Mk3 vs Eltek Euforia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb BW 703 vs SEAS Odin Mk3 vs Eltek Euforia

Hei,

har lest en del på nettet angående BW 703, og det ser ut til at de får mye skryt. Var innom Hi-Fi klubben og de hadde ikke inne 703, men fikk høre på Dali Helicon 400, som selgeren mente var så bra. Jeg var ikke særdeles imponert, dog hadde helicon et "imponerende" lydbilde med mye bass og action.

Jeg har EC AW180 monoblokker, Hegel P2A og Arcam CD-Spiller.

Er i grunn ikke ute etter så veldig løs og vimsete bass som forkludrer en god plate, eller som låter veldig imponerende. Kall meg gjerne for konservativ.

Har tidligere hatt EC pre og Eltek Excel høytalere og lyden ble bedre med Hegel pre-ampen. Nå syns jeg bare at Excel høytalerne blir litt slappe og i grenseland uengasjerte. De har ikke det stramme sparket som alikevel ikke blir masende bass som sender deg tilbake på disko i det glade 80 tallet.

Jeg lurte bare på om noen av dere har hørt på Odin Mk3, BW 703 og Euforia?
    er mest intr. i den sammenlikningen. Audiovector er jo noe man kan lukte på det også. Men det er Odin /Euforia/ 703 som for meg blir den aktuelle kampen.

Det som vektlegges er presisjon i lydbilde, nyansert, presis, detaljer, åpenhet og at høytaleren skal være Tight!

Helst ikke no woom woom-boom-boom opplegg her i gården
    bryr meg heller ikke så mye om varme. Og det er også veldig kjedelig når diskanten gnåler....

Musikk ref:

Led Zeppelin, Guns n Roses, Alice in Chains, STP, VR, Dream Theater, Opeth, (noe death metal) og noe ørken-rock.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun hørt B&W 703 av de du nevner her, men drister meg til et innlegg siden du nevner H400.

Smaken er veldig forskjellig, og spesielt på disse to. Jeg er en av de som mener at H400 blir for "basstung", og da er tydeligvis vi to enige...;-)

Personlig foretrekker jeg lyden til Audiovector, men det jeg har hørt av 703 falt så absolutt i smak. Største forskjellen mener jeg er at Audiovector er noe mer fremtredende i diskanten (etter min smak noe mer oppløst), mens mellomtonen i 703 er endel bedre.

Det som vektlegges er presisjon i lydbilde, nyansert, presis, detaljer, åpenhet og at høytaleren skal være Tight!
    Her er det klar fordel for mine ører på 703 og Audiovector Mi3-serie.

det er også veldig kjedelig når diskanten gnåler....
    Er jo dette som kan være noe av ulempen med AV, men min mening er at 703 er mer avslepen helt i toppen der.

Ta en lytterunde, dine ører bestemmer. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke nevne Dynaudio Audience 72 SE? lyd og bilde-reporter anbefaler de istedetfor 703, og cobalt 826.. verdt et forsøk da

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    hvorfor ikke nevne Dynaudio Audience 72 SE? lyd og bilde-reporter anbefaler de istedetfor 703, og cobalt 826.. verdt et forsøk da

takker for svar anfield. you never walk alone.

men de dynaudio greiene har jeg ikke peiling på, hvor får man hørt de?
    var nettopp og hørte på 703 og W400, syns den dali saken bare ble grøtete og masete. upresis og fleskete. Dog så manglet 703 tyngde i nyansene. med så lite den måtte jobbe så burde den ha klart å fremstille et bedre lydbilde.

W400 hadde svakere diskant og slappere og upresis bass i forhold til 703.
    703 hadde bra mellomtone (dog litt beskjeden til tider) og en klar mellomtone som avogtil var litt tynn til tider....

Nå lurer jeg bare på om noen har hørt euforia... =)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddy07x
    takker for svar anfield. you never walk alone.

men de dynaudio greiene har jeg ikke peiling på, hvor får man hørt de?
    var nettopp og hørte på 703 og W400, syns den dali saken bare ble grøtete og masete. upresis og fleskete. Dog så manglet 703 tyngde i nyansene. med så lite den måtte jobbe så burde den ha klart å fremstille et bedre lydbilde.

W400 hadde svakere diskant og slappere og upresis bass i forhold til 703.
    703 hadde bra mellomtone (dog litt beskjeden til tider) og en klar mellomtone som avogtil var litt tynn til tider....

Nå lurer jeg bare på om noen har hørt euforia... =)
    Får høre de hos norsk audio teknikk...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddy07: Du har tydeligvis ikke hørt Helicon 400 under særlig gode forhold? Du får prøve å få deg en skikkelig demo av de hjemme hos noen.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din av disse høyttalerene for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen høyttalere som du kan høre på er KEF IQ9, vannvittig morsom høyttaler!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    teddy07: Du har tydeligvis ikke hørt Helicon 400 under særlig gode forhold? Du får prøve å få deg en skikkelig demo av de hjemme hos noen.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din av disse høyttalerene for å si det slik.
    jo, det var 2x200 watt, og han skrøt nå av forsterkern..
    og Helicon skal visst nok være "lettdrevne"
    syns bare den ble veldig lavoppløst. bassen funka jo og det var fres, rock og alt... men syns ikke den var no særlig...

på Jazz så forsvant den, lydbildet ble "rart" og bassen masete.
    på rock så spilte den bra på høye volum, men var gørr kjedelig på nærmere normalt lyttenivå. dessuten så var det noen irriterende diskant stunder på helicon når man guffa litt. syns lyden ble litt udefinert i forhold til 703.
    703 var superklar og definert, manglet kanskje litt i bass området.

men nå skal jeg basere systemet rundt stereo subber, så tror ikke jeg kommer til å trenge noe middelmådig helicon bass
    it's about perfection, that's why it's called ART!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddy07x
    jo, det var 2x200 watt, og han skrøt nå av forsterkern..
    og Helicon skal visst nok være "lettdrevne"
    At Dali Helicon-serien er spesielt lettdrevet er vel dagens lille understatement.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, teddy. Greit nok at man har forskjellig smak, men utfra din forklaring av lyden i helicon har jeg litt vanskelig med å ta deg alvorlig.

At de skrøt av forsterkeren på HFK skal du ikke henge deg så mye opp i. Ei heller hvor mange "watt" den var på. Hva slags forsterker var det? Åssen var rommet?

Dog kan jeg si at jeg har hørt Helicon i mindre bra settinger på HFK også, og da låter det ikke så bra, men hva gjør vel ikke det da.

Helicon er nok noe mer vanskelige å plassere enn 703 pga at bassportene peker bakover, men når de er plassert bra er det ikke mye grøtete bass som du sier. Pg diskanten irriterende? Jaja, nå har jeg hørt det også..

Nå kan det høres ut som jeg prøver å "forsvare" helicon her pga at jeg har de selv, men det du sier krasjer såpass med mine erfaringer at jeg nesten bare må kommentere det Men liker du de ikke, så gjør du det ikke. Sånn er det bare, og det er greit nok det. Har bare litt på følelsen av at du kanskje ikke har testet de nok til å kunne uttale deg så alt for bastant om de..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Pg diskanten irriterende? Jaja, nå har jeg hørt det også....
    Helicon-diskanten kan godt bli irriterende også den, spesielt dersom en vrir opp volumet endel. Selv opplevd det. Men Helicon er da ikke de eneste høytalerne som det kan oppleves på...;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Helicon-diskanten kan godt bli irriterende også den, spesielt dersom en vrir opp volumet endel. Selv opplevd det. Men Helicon er da ikke de eneste høytalerne som det kan oppleves på...;-)
    Ja, alle diskanter låter vel "irriterende" om man presser de for høyt. Det vet vel de fleste som ikke er totalt tilbakestående.. Snakker nå om volum som det faktisk går ann å høre på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns ikke diskanten var bra... har hørt SEAS sine milleniums diskanter i Excel, Thor og nå Odin. Alle de gjør en bedre jobb. mer høy-oppløst lydbilde. Bassen på de er også rimelig tight. Men Excel blir veldig flat syns nå jeg. Thor har litt mere driv, samma med odin.

På HFK så var det et rimelig sterilt rom, husker ikke merket på forsterkern....
    eller vent... det var....TACT SDAI2175 Integrert forsterker.
    mulig den bare var elendig....

cd-spillern var en Denon 1500 sak. den likte jeg, fikk testa den på et par andre anlegg og den var rimelig bra syns nå jeg.

som sagt, jeg har AW180 blokker, Hegel mk2 preamp og Denon CD spiller.
    burde være driv nok for helicon.... skal ta en lytterunde til....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, må bare si at det irriterer meg at du karakteriserer xact høyttalerne som kjedelige...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    morsomt hvor kjapt eierene er ute med å prøve rette opp meningen til noen som foretrekker noe annet

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TACT SDAI2175 er noe av det værste som har trådd inn i hifiklubben, men det er min mening om den saken.

Hvis du likte hva du hørte av BW 703 (skjønner det godt), så brude du også sjekke ut Audio Vector sine modeller i denne prisklassa. De har noen fordeler og ulemper, men om du merker de det finner du ut vha en demo .

Dine EC forsterkere er nok endel bedre enn Tact'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bug2k
    vel, må bare si at det irriterer meg at du karakteriserer xact høyttalerne som kjedelige...
    HÆHÆ!

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bestemt deg for høyttalere? Jeg har selv 703 og er rimelig godt fornøyd med de. Har også hørt på H400 hos Klubben og synes også det er en veldig god høyttaler. H400 har en veldig fin og godt oppløst diskant,men synes bassen var litt for udefinert..
    Hvis holografi og detaljeringsevne er prioritert så er vel valget egentlig enkelt blandt disse to. Det var også det som jeg var ute etter når jeg skulle handle.. Det eneste minuset som er verdt å trekke frem med 703 er at bassen godt kunne ha strukket seg et par oktaver til nedover,men det kan nok de aller fleste leve med.. Jeg kjøpte en sub som hjelper til litt der nede...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •