2x seas L18RNX/P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2x seas L18RNX/P

Hei
    Jeg er ny på forumet og forholdsvis ny når det gjelder høyttalerbygging. Men nå til saken.. Bygde for et år siden et par gulvstående høyttaler med volum på ca 45 liter med 2 stk seas ca 18 og en vifa xt25. Nå har jeg begynt å lure på om jeg skulle bytte elementene ut med seas L18 og en seas 27 TBFCD/G. Har hentet inspirasjon fra disse sidene:http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html Det jeg lurer på er om jeg skal bygge den som en 2,5 veis og bruke det originale filteret til zaph med mindre demping og bygge et filter som deler den andre bassen lavt med en spole på 8.2 mH og kretsen som tar ned resonanstoppen eller jeg skal bruke en krets til hver bass og en felles spole i serie på kansje 1,2mH? slik at det da blir en vanlig toveis. Hvis noen av dere kan gi meg noen råd hadde det vært fint!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buckpider
    Hei
    Jeg er ny på forumet og forholdsvis ny når det gjelder høyttalerbygging. Men nå til saken.. Bygde for et år siden et par gulvstående høyttaler med volum på ca 45 liter med 2 stk seas ca 18 og en vifa xt25. Nå har jeg begynt å lure på om jeg skulle bytte elementene ut med seas L18 og en seas 27 TBFCD/G. Har hentet inspirasjon fra disse sidene:http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html Det jeg lurer på er om jeg skal bygge den som en 2,5 veis og bruke det originale filteret til zaph med mindre demping og bygge et filter som deler den andre bassen lavt med en spole på 8.2 mH og kretsen som tar ned resonanstoppen eller jeg skal bruke en krets til hver bass og en felles spole i serie på kansje 1,2mH? slik at det da blir en vanlig toveis. Hvis noen av dere kan gi meg noen råd hadde det vært fint!
    Har bygd noen høyttalere for hjemme bruk.
    Og 2,5veis syns jeg blir tull, mye bedre å gå helt til 3veis.

For når du går til 2,5vei fra en 2veis med like mange ellementer, så opptar du kun bass med den ene 18cm og mellomtone/bass på den andre 18cm.
    Altså den sist nevnte får lavere mellomtone gjengivelse, siden den først nevnte mister sin mellomtone gjengivelse.

Og om du har ett kammer til begge 18cm så vil dem spille ulikt, siden den ene også skal ha med mellomtone.

Det jeg vil anbefalle deg er å kjøpe enda en 18cm, som passer mer til mellomtone, å bygge den i boks. Eller ha fortsatt 2veis.
    Event lage boks til mellomtone/bassen, og tune bass ellementett helt i kjelleren, men da senker du også følsomheten på høyttaleren. Men med Seas så gjør ikke det noe, siden dem tåler kraftig forsterker. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rådet men siden jeg skal bruke de kabinettene jeg har blir det ikke plass for en tredje 18cm. Så da tror jeg at det blir toveis, men så var det hvordan jeg skulle konstruere filteret? Går det greit hvis jeg halverer seriespolens verdi fra det opprinnelige filteret og bruker en sugekrets med de originale verdiene til hvert element? :?:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil på det sterkeste bestride det du sier Toffy. Jeg har bygget en god del høyttalere, både 2-veis, 2,5-veis og 3-veis. Jeg kjenner ikke igjen problemstillingen du refererer til. Det at det ene elementet ruller av oppover i mellomtonen er jo en naturlig konsekvens av at man kompenserer for baffelstepfunksjonen. Dersom man lager den som 2 eller 3-veis må man uansett på en eller annen måte kompensere for denne effekten. Jeg vil også påstå at BEL er en vellykket konstruksjon og den er basert på 2,5-veis prinsippet. I MKI har den 6,8mH på den nederste bassen. I MKII har den 10mH på den nederste bassen. Ingen av disse er spesiellt svake i mellomtonen. I forhold til ferdighøyttalere vil jeg heller si det er stikk motsatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil på det sterkeste bestride det du sier Toffy. Jeg har bygget en god del høyttalere, både 2-veis, 2,5-veis og 3-veis. Jeg kjenner ikke igjen problemstillingen du refererer til. Det at det ene elementet ruller av oppover i mellomtonen er jo en naturlig konsekvens av at man kompenserer for baffelstepfunksjonen. Dersom man lager den som 2 eller 3-veis må man uansett på en eller annen måte kompensere for denne effekten. Jeg vil også påstå at BEL er en vellykket konstruksjon og den er basert på 2,5-veis prinsippet. I MKI har den 6,8mH på den nederste bassen. I MKII har den 10mH på den nederste bassen. Ingen av disse er spesiellt svake i mellomtonen. I forhold til ferdighøyttalere vil jeg heller si det er stikk motsatt.
    nå mener jeg at det da er snakk om to kasser inni høyttaleren.

riktig nok har ikke han nevnt noe om dette.
    Og jeg har bygd 2,5 veis med akkurat de ellementene, fikk dette problemet. jeg er ikke verdens mester i delefilter, men klarte ikke å rette det opp der selv ikke med hjelp fra en beskjent fra Seas.

Lagde 2 par, hvor den ene fikk da 2 kammere inni, og beholdt 2,5veis. den øverste 18cm fikk da en lukka kasse med en Q på 0,7, og den nedre tuna en porta kasse til 40Hz -3db.

Det andre paret, fikk 2 veis og ett kammer porta tunet til 40Hz -3db.

Disse begge fungerte meget godt, men 2,5vei og ett kammer blei ikke spessielt bra i mellomtonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det kan nevnes at mine kabinetter bare har et kammer og at det er en MTM konstruksjon. Lurer på å bare rett og slett bygge to identiske filter ett til hver av bassmellomtonene og dempe diskanten ca. 3 db mindre enn på originalen. Det er jo vanskelig å få dette riktig når man ikke har tilgang til noe måleutstyr så da er det greit å holde seg til en utprøvd filterkonstruksjon. Er det forresten noen her på forumet som har bygd denne høyttaleren som jeg refererer til?http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buckpider
    Hei
    Det kan nevnes at mine kabinetter bare har et kammer og at det er en MTM konstruksjon. Lurer på å bare rett og slett bygge to identiske filter ett til hver av bassmellomtonene og dempe diskanten ca. 3 db mindre enn på originalen. Det er jo vanskelig å få dette riktig når man ikke har tilgang til noe måleutstyr så da er det greit å holde seg til en utprøvd filterkonstruksjon. Er det forresten noen her på forumet som har bygd denne høyttaleren som jeg refererer til?http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html ;-)

Ja, jeg mener du kommer godt til grunn med slikt filter, og dempingen til diskanten kan du se på igjen etter lytte tester.

Dessverre, har ikke bygd den høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for svaret.Tror vel også at dette ikke skal bli så aller verst. Jeg skal komme tilbake når dette prosjektet er ferdig :smile:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •