Dali Ikon Vokal 2 vs. selvbygg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon Vokal 2 vs. selvbygg

Jeg har nå fått ferdig mine fronthøyttalere, Dynabel S23, og har anskaffet meg en H&K AVR230 til forforsterker og mangler nå bare surroundlyden.

For de som ikke kjenner S23 så er det en slank gulvstående med sidemontert 10" som spiller ned til ca. 40hz +/- 3db. Ellers har jeg et par helt kurante bokhyllehøyttalere som jeg skal bruke til bakhøyttalere.

Det jeg mangler er altså en senter. Jeg stiller som krav at den skal spille minst ned til ca 50 hz og ellers spille "på lag med" frontene. Makspris ca 3500,-

Jeg har idag vært og sett på Dali's Ikon Vokal 2, og jeg har en knapp på den, men så er det...vil et selvbygg bli betraktelig bedre eller bare "like bra"?

Jeg har da sett på Dynabel's byggesett C22 som ihvertfall bør kle S23 som hånd i hanske, dette byggesettet koster altså 3600,- inkl porto og mdf har jeg liggende fra tidligere prosjekt...

Spørsmålet er da om det er verdt det å bygge selv.....lurer også litt på hvorvidt dali's hybriddiskant kan måle seg med ringradiatoren i C22, da tenker jeg også på spredningen. Ellers er C22 oppgitt til å gå ned til 42hz, mens dali'en er oppgitt til 55hz, er dette noe som legges merke til?

Litt mange spørsmål, men jeg vil gjerne høre andre synspunkter ;-)

Info om høyttalerne:
    Dali: http://www.hifiklubben.com/no/produk...r.htm?id=7110#
    Dynabel:
    http://www.mamut.com/homepages/Norwa..._s33_brosj.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Jeg har nå fått ferdig mine fronthøyttalere, Dynabel S23, og har anskaffet meg en H&K AVR230 til forforsterker og mangler nå bare surroundlyden.

For de som ikke kjenner S23 så er det en slank gulvstående med sidemontert 10" som spiller ned til ca. 40hz +/- 3db. Ellers har jeg et par helt kurante bokhyllehøyttalere som jeg skal bruke til bakhøyttalere.

Det jeg mangler er altså en senter. Jeg stiller som krav at den skal spille minst ned til ca 50 hz og ellers spille "på lag med" frontene. Makspris ca 3500,-

Jeg har idag vært og sett på Dali's Ikon Vokal 2, og jeg har en knapp på den, men så er det...vil et selvbygg bli betraktelig bedre eller bare "like bra"?

Jeg har da sett på Dynabel's byggesett C22 som ihvertfall bør kle S23 som hånd i hanske, dette byggesettet koster altså 3600,- inkl porto og mdf har jeg liggende fra tidligere prosjekt...

Spørsmålet er da om det er verdt det å bygge selv.....lurer også litt på hvorvidt dali's hybriddiskant kan måle seg med ringradiatoren i C22, da tenker jeg også på spredningen. Ellers er C22 oppgitt til å gå ned til 42hz, mens dali'en er oppgitt til 55hz, er dette noe som legges merke til?

Info om høyttalerne:
    Dynabel:

For å si det litt anderledels: Hvorfor trøble med å bygge S23, når du skal ødlegge med en Dali??

Mener ikke att Dali er dritt, men tenker på selvbygg av hoved høyttalere som er mye mer jobb, enn å bygge 1stk senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse

Info om høyttalerne:
    Dynabel:

Hadde du giddet å si litt om lyden på S33. Har nemlig tenkt å bygge 2stk C22 for å bruke dem til stereohøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    For å si det litt anderledels: Hvorfor trøble med å bygge S23, når du skal ødlegge med en Dali??

Mener ikke att Dali er dritt, men tenker på selvbygg av hoved høyttalere som er mye mer jobb, enn å bygge 1stk senter.
    Forskjellen er at jeg har flyttet siden jeg bygde S23'ene slik at jeg nå må hjem til foreldrene mine for å bygge, de bor 5 mil unna, og pga studering kan jeg da altså maks bygge annenhver helg, eller ustette til juleferien, noe som er uaktuelt. Selv om du kanskje mener det er en liten jobb, så er den tidkrevende. Og særlig med interne avstivere som det også er i C22 så er ikke akkurat limingen gjort på en dag....for ikke å snakke om den siste finishen. Og da nytter det ikke å sluntre unna med noe elektrisk faenskap å pusse med :-P

Sitat Opprinnelig postet av TeHå
    Hadde du giddet å si litt om lyden på S33. Har nemlig tenkt å bygge 2stk C22 for å bruke dem til stereohøyttalere.
    Er da S23 jeg har, forskjellig mellomtoner og diskant fra S33/C22 + tynnere baffel og billigere delefilter og internkabling.

Mitt inntrykk av S23 er at den er veldig nøytral, det er heller overhodet ingen boomete bass. Noe som kan virke uvant i starten er at diskanten og mellomtonene klarer å følge bassen i lydtrykk, og før de er ordentlig innspilte låt dette ganske skarpt. Nå låter dette mer naturlig, og det får andre høyttalere til å virke litt "blasse". Jeg snakker da om typiske partyhøyttalere fra cv og proson. Jeg tar det som en selvfølge at S33/C22 er like nøytrale, men er en god del mer oppløst, spesielt i diskanten. Jeg har egentlig bare en advarsel: Disse egner seg ikke til å spille mp3 med, da man legger merke til detaljene på en helt annen måte enn med alle høyttalerne jeg har hørt under 8000,-, man må minst opp i 256kbps før det blir nogenlunde hørbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo omformulere det jeg lurer på:

Hvilken prisklasse for centerhøytallere er C22 sammenlignbar med?

Og har C22 like "crispy" og oppløst diskant som Dali Ikon Vokal 2 har?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel i hjemmekino være en fordel å ha mest mulig like elementer. Dvs Dynabel C11 til S23, og C22 til S33. Helst burde man ha like høyttalere over hele rekka, men det kan fort bli både dyrt og ta mye plass.

C11 har samme diskant som på S23'ene dine, så burde ikke være så vanskelig for deg å høre om du liker de.

For å få et visst innblikk i C22 så les testen av C11 som den bygger på (link på www.dynabel.no) og testen av S33.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •