Ødelagt Diskant på B&w 603 S3 ? hvordan fikse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagt Diskant på B&w 603 S3 ? hvordan fikse

Hei. Satt i godstolen og hørte musikk.... Har i den siste tiden synes høytalerene ikke var like god som før, så skrur jeg av speaker 1 , og da hører jeg jo att diskanten ikke spiller i den spillende høytaleren. Ingen lyd ut av den... Høytaleren har blitt veltet engang under fest. Viser ingen merker på diskanten eller noe men kan den være spreng uten att du kan se det? ! Eller kan det hende det bare er en ledning som har ramlet av fra + eller - inne i høytaleren?

Lurer på om noen har opnet disse høytalerene før, prøvde å skrue opp i front for å brekke opp fronten. Dette var ganske vanskelig å den satt utrolig godt fast, så lurer på om dette er den rette måten å opne denne på.... Eller om jeg heller skal prøve å skru av mellomtonen for så å se om jeg kan komme til diskanten? ! Diskanten er jo ikke skrudd fast fra utsiden, vet ikke helt hvordan den er festet. Noen som har en ide?

Har foresten testet utgangen til andre høytaleren som fungerer og samme resultat, diskanten spiller ikke på høytaleren !

Håper på svar

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie

Har foresten testet utgangen til andre høytaleren som fungerer og samme resultat, diskanten spiller ikke på høytaleren !

Håper på svar
    Du sier at det fungerer ikke med den andre høyttaleren heller? Bruker du biwire-tilkobling da eller?
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei.,

nej, mente ikke det ! Den andre høytaleren fungerer som den skal, så jeg tok bare å testet den høytaleren der diskanten ikke virket på den utgangen. For å sjekke att det ikke var forsterkern som det var noe problem med. har ingen biwiring eller noe.

men det jeg lurer på om det er noen som kan si om den kan være sprengt uten att det er noe synlig på elementet, eller om noen har åpnet opp den høytaleren før. !

Problemet er att diskanten ikke virker i den ene høytaleren.

Er litt dårlig å forklare ser du

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som trykte inn diskanten i min 602.5 (samme diskant).
    Da måtte den inn til hifiklubben og jeg fikk den ikke igjen før 2 måneder etterpå. :-x Gudsjelov var det bare den ene bakhøyttalern min.

Jobben kosta vel 700 kr tror jeg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke vanlig å kunne se utvendig på en diskant om det er blitt brudd i talespolen, pga overbelastning eller overbelastning på annen måte, det skal vel heller ikke så mye til å ødelegge noe hvis man får veltet høytaleren som du beskriver. Er ellers ikke så godt kjennt med B&W 603 S3 så jeg vet desverre ikke hvordan man skrur ut diskanten, det er kanskje en ide å skru ut mellomtonen og sjekke om man kommer til diskanten den veien og eventuellt sjekke om begge kablene er festet bak på diskant elemtet. Det er lett å glippe og ødelegge noe når man skrur på høytaler elemnter, så har du noen garanti ordning igjen, og ikke vil risikere å ødelegge mer enn det allerede tause elemetet, er det kanskje greit å overlate problemet til fagfolk.

Har høytaleren biwierings terminaler med noen skinner som skal overføre signalet mellom terminalene hvis man bare kobbler med en kable og ikke biwierer da er jo en dårlig kontakt i denne overføringen her også en mulig feilkilde.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker for svar

Har ingen garanti på høytalerene så må nok ordne det selv. Er ikke dårlig kontakt som er grunnen, har koplet de på de øverste også og ingen diskant da heller...

Får vell demontere mellomtonen å sjekke. Må bare få meg umbrako som passer, dessuten er ikke dette så langt fra mitt fag så jeg får det nok til

Har ganske kraftig forsterker så kan kanskje hende de er sprengt siden man ikke trenger å se det på de.
    2x 120 W i 8 ohm. +45 A ... (H/K 3480) selv om kanskje det er like lett å sprenge med for liten forsterker !

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    603 tåler da endel "juling", men de koster deg ikke mange kronene og la noen på hifiklubben hjelpe deg da

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet diskant på 602 høyttalerne en gang.

Kostet 700,- for komplett diskant-enhet. Men det var i 2002. (Artig fakta var at HFK skulle ha akkurat det samme for kun membranet med talespole...)

Uansett enkelt nok å skifte selv når du har komplett diskant enhet. Skru ut mellomtonen. Koble fra kabler.

Stikk hånden inn gjennom hullet og ta tak i diskant-enheten. Drei rundt ca 1/8 mot klokka så løsner den. Ta den ut gjennom hullet til mellomtone enheten du har fjernet. Koble fra og koble til ny enhet.

Litt mer detaljerte instruksjoner fra en BW senior-ingeniør (som inkluderer membranet - men det er for viderekomne så bare hopp over de stegene som er mellom ******)

I don't know if you have ever replaced the complete drivers yourself, or if a dealer has done it for you, but should you go the route of replacing the diaphragms yourself at any time, follow these instructions:

Remove the bass driver trim ring and driver.
    Reach into the cabinet, grasp the back of the tweeter and turn it anti-clockwise about 1/8 of a turn to release the bayonnet fixing.

Check the foam gasket comes out with the unit, otherwise it may be left on the back of the baffle.
    Disconnect the tweeter

Remove the 3 screws in the front of the driver and remove the moulding carrying the coil and diaphragm assembly.
    You may well find a significant amount of ferrofluid stays on the coil, so lightly dip just the tip of the coil back in the gap and the magnetic force should suck it back.

Check there is a complete ring of ferrofluid in the magnet gap. If not, insert a thin object such as a piece of wire (but non-magnetic) and stir it round. If still incomplete, you will have to insert more fluid (I can send some if necessary).

Some models have a card gasket between the moulding and the magnet top plate. Check your unit before positioning the replacement diaphragm.

The moulding has 3 slots that rotate on 3 pins on the magnet top plate to centre the coil.

Reconnect the tweeter (the plug only goes one way round) and refit all units and trim. Make sure all foam gaskets are properly in position and flat on the mating surfaces.

Det som sannsynligvis er skjedd med diskanten din er at ledningen til talespolen har røket - det kan skje hvis membranet er trykket langt inn (jfr deiset overende som du sa). Litt aluminiumsfolie for å skape kontakt mellom lednings-stubbene kan være en nødløsning dersom bruddet er på et gunstig sted.

Hos meg var det barnefingre som hadde vært ute. Barn og blanke diskanter er magnetisk tiltrukket av hverandre har jeg funnet ut...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •