Høyttalere for både døve og hørende :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere for både døve og hørende :-)

Hei,

jeg har 2 stk Cerwin Vega E715 høyttalere, 15" bass. Før ble de brukt bare for å spille cd/mp3, typisk på vorspiel... Jeg er døv, så for meg var det viktig med maksimalt trøkk på bassen, og det fungerte veldig bra på fester!

Men nå tenker jeg på å rigge opp hjemmekino, har flyttet, har hørende samboer, og fester langt mindre (studenttiden er over! :-) så nå blir bruksområdet endret.

Hun er ganske kresen på lyden, i motsetning til meg som kun var ute etter trøkk. Men hun syntes at CV-ene var greie lydmessig.

Spørsmålet mitt nå er om jeg kan beholde disse, men komplettere med andre høyttalere for å få et bra hjemmekinoanlegg som både jeg og min samboer kan ha utbytte av. Dvs. at jeg fortsatt kan skru opp og føle bassen i actionfilmer, men at hun også skal få godt og fullstendig lydbilde når vi ser på filmer sammen, og at det også skal fungere godt til å høre på vanlig musikk.

Jeg har ikke så mye greie på sorround, siden før hadde jeg bare 2 svære og kjørte stereo og ferdig med det. Men forstår det slik at man bør ha 2 foran, 2 bak på siden og en svær under.

Gode forslag til å bygge ut til komplett anlegg med utgangspunkt i mine 2 E715?

Finn Arild

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville foreslått bass-shakers i stol/sofa for deg da du kan kjenne bassen selv, men din samboer kan skru til et annet nivå, men selvfølgelig "feelen" på bassen vil jo endre seg.. men er jo noe å vurdere. gå på http://www.ljudia.no/no/index.html og søk etter bass shaker.
    ellers er det nok mange her som har gode synspunkter på resten av oppsettet. Har ikke noe erfaring med CV selv.
    Lykke til.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok lurt å ta med den hørende samboer din til å ta avgørelser når du skal konstruere lyddelen i hjemmekino anlegget. Bass delen kan vel nesten ikke bli overdimmensjonert nokk for de laveste frekvensene i selve film lyden, der skiller filmlyd og musikk ganske mye fra hverandre hvor man for film ofte har en egen mikset subwoofer kanal man kan sende til subwoofere, men pga et ofte stort dynamisk lydspor også opp i frekvens på filmlyd og at veldig mye av informasjonen skjer i center kanalen i midten foran , kan kankje et 5.1 basert CV anlegg som du vil nyte godt av lydtrykket direkte bli litt i heftigste laget og kan kanskje bli litt ubehagelig høyt også i diskant og mellomtone for henne, og så har man vel ofte naboer også som man ikke børr plage for mye.

Ville kankje være lurt å anskaffe et billig og "greit" f.eks et 5.1 proson oppsett, som kan fungere greit for din samboer og heller plassere å bruke bassen fra CV høytalerene du har fra før, til å fokusere bass Hotspot for en sitte possijon der du kan nyte bassen maksimalt. Det finnes vel en del egnede subwoofere også, men jeg vet ikke om det er de dypeste frekvensene du egentlig er ute etter, eller om du også vil ha følelsen av lydtrykk og info litt høyere opp i frekvens sammen med dialog osv. Mange...noen her i forumet har løsninger med å montere bass elementer eller "rumperistere" i selve soffan også, kankje det hadde vært en ide, bass elementer vil vel ofte spille mer i samsvar med lydsporet og kan kankje være bedre for deg enn en rumperister, men ut i fra en del døve venner, og en kone som er sterkt tunghørt opplever jeg det ofte som litt vanskelig å vite som hørende hvor mye vibrasjoner dere som er mer følsomme og vant med å hente ut lydtrykk og vibrasjoner på en annen måte en selve hørselen får med seg av info. Kankje et to spolet 15" CV bil bass element monter i soffaen, drevet av en egen stereo forsterker som får sinalet fra senter kanalen, hadde vært en mulig løsning, og en enkel løsning som ikke vil forstyrre lytteintrykket så veldig neggativt for din samboer, og som ville hjelpe deg til å få mer med av lydene i filmen.

Mvh

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke annbefale Ljudias basshaker da denne kun rister med en gitt frekvens. Tactile leverer transducere som gjenngir hele frekvensområdet. Fungerer nok bedre enn basselementer under sofaen, da disse er beregnet på dette bruket. Men du får bare vibrasjoner fra det du er i kontakt med da, og ikke punch-bassen i brystet som CVene gav..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •