Ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Ohm

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm

Hei!

Hvis fronthøyttalere og surroundhøyt. er 4ohm, mens center er 8 ohm. Hva skal receiveren stilles inn på hvis alternativene er 6 eller 8????

eriksg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger svar idag! Skal sette opp hjemmekinoen ikveld!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Hei!

Hvis fronthøyttalere og surroundhøyt. er 4ohm, mens center er 8 ohm. Hva skal receiveren stilles inn på hvis alternativene er 6 eller 8????

eriksg.
    dette må du nok presisere nærmere.

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også høyttalere med ymse ohm ( 4 -8 ) , har satt receiveren min til laveste ohm, "under 6 ohm". Virker i hvert fall bra for meg.
    Der står helt sikkert noe om det i manualen til receiveren din også.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel de 4 ohms høytalerene dine som vil resultere i det forholdet med mest belastning av forsterkeren, så jeg vil tippe at 6 ohms instillingen er den mest riktige instillingen å bruke her. 8 ohms instillingen benyttes mest for å optimalisere driften og effekten til 8 ohms høytalere, og da risikerer man lettere å overbelaste forsterkeren med denne instillingen brukt mot 4 ohms høytalere.

Når det er sagt, så kan det vel avhenge av forsterkerens egenskaper ellers også, så det å sjekke hva forsterker produsenten anbefaler i brukermanualen, er vel den tryggeste løsningen. ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregel: Sett impedansen på forsterkeren i forhold til den laveste impedansen i høyttalerne.

Men har du en senter på 4 ohm som er satt til Small, slik at bassen håndteres av subben, og resten av høyttalerne er 8ohm, så er det sikkert ganske trygt å gå for 8 ohms-innstillingen, siden det er i bassen impedansinnstillingen er mest kritisk.

I trådstarters tilfelle ville jeg helt klart satt receiver-impedansen til 6 ohm.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på denne: http://avforum.no/forum/h-yttalere/19174-nominell-impedans-yttalere-vs-forsterkere.html
    det er threaden for "nominell imp. i høyttalere etc.."
    Se spesielt på det manic miner sa.

Virker som om det ikke har så mye å si hva forsterkeren står på, men for å være sikker ville jeg nok prøvd 6ohms-innstillingen. Skal vel vanligvis stille forsterkeren etter den største lasten altså vanligvis de to fronthøyttalerne da de pleier være størst og kraftigst.
    Du kan jo også ringe hifiklubben på 81500090. de har helt sikkert et godt svar.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xene
    se på denne: http://avforum.no/forum/h-yttalere/19174-nominell-impedans-yttalere-vs-forsterkere.html
    det er threaden for "nominell imp. i høyttalere etc.."
    Se spesielt på det manic miner sa.
    i tråden du referer til Xene

Sitat Opprinnelig postet av manic miner
    Svenske Hemmabio har ved et par anledninger målt effektkurven for receivere ved 8Ω og 4Ω innstilling. Det som skjer i 4Ω innstillingen er at den senker spenningen utfra strømforsyningen, og dermed faller selvfølgelig også effekten. Hemmabio og en del forhandlere med peil jeg har snakket med sier at man kun skal benytte denne innstillingen hvis man har problemer med at forsterkeren går varm og skrur seg av. Ellers så er det bare å la den stå til 8Ω.
    Synes nesten "Svenske-knappen" (Reset knappenfor PC) får en litt ny betydning her, og kan brukes om 4-8 ohm bryteren enkelte forsterkere er utstyrt med når jeg leste dette. Å anbefale å stole på at en overbelastet forsterker skrur seg av hvis den går varm, er litt vel risikabelt etter min mening, og man børr vel vite hvilken forsterker og høytalere man har med å gjøre da, hvis det skal være en allmen og trygg fremgangs måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •