Hjelp, mistet all bass! Ny sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, mistet all bass! Ny sub?

Hei, jeg har en stue som er 4x6,5meter. Tidligere hadde jeg et 180cm lerret og så filmer i "kortretningen". Altså hang lerretet på den lange veggen. Nå har jeg "snudd" titteretningen da jeg ville ha større lerret (265cm), bruker da en Optoma H79 som forøvrig lager nydelige bilder.

Men med oppturen fra større bilde og "ekte kinofølelse" har jeg også fått en stor nedtur. Bassen har fått store "hull" i responsen, særlig dypbassen er fraværende. Kun det fysiske føles, men det er ingen ingen lyd å skryte av. Jeg har da et KEF KHT 2005.2 system med en 250W 10" sub. Dette kan høres pinglete ut men jeg var særdeles fornøyd med sub'en før, bassen leverte mer en nok. Nå er saken en annen da lytteposisjon er nesten midt i rommet og ikke ved bakvegg som før. Se vedlagt illustrasjon.

Jeg har forsøkt følgende:
    - Flyttet sub over langs hele venstre og "lerret vegg".
    - Justert fase etter posisjon
    - Justert nivå

Beste posisjon for sub'en jeg har funnet er rett under lerretet, midt på. Altså rett foran min lytteposisjon. Dette avviker litt fra illustrasjonen.

Jeg tar da altså i mot tips om hva jeg kan gjøre for å igjen fylle rommet med "trøkk". En løsning jeg har vurdert er å kjøpe inn en ny sub, SVS PB10-ISD. Vil den klare å fylle dette "umulige rommet"?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Plasser subben der du sitter og så beveg deg rundt i rommet, der du hører bassen best setter du subben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •