Plassering av Dali 6006 i et hjemmekino oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Dali 6006 i et hjemmekino oppsett

Hei!

www.hjemmekino.net skriver "Striky" dette:

"Venstre og høyre fronthøyttaler bør stå i en vinkel på mellom 45 og 60 grader i forhold til senteret av lytteposisjonen. Denne vinkelen bør være nærmere 45 grader om du bruker anlegget mest til å se film, og nærmere 60 om du stort sett kun lytter til musikk. Dette er anbefalt for at lyden skal bli mest lik det den var når den ble redigert/mikset i et lydstudio."

I manualen som fulgte med mine Dali 6006 står det at høyttaleren er laget slik at den ikke skal vinkles mot lytteren, men rett fram i vinkel til veggen på motsatt side. Dette fordi diskanten er laget på en slik måte at vinkling ikke er nødvendig. Bør jeg da vinkle 6006 eller ikke? Hva mener de audiophile her! :P

Hvis du vil se hvordan det hele ser ut nå, ta en titt på linken under. (Signaturen)

Robert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høyttalerne bør vinkles eller ikke er opp til hver og en. Ha dem i den posisjonen hvor du synes de låter best.

Jeg har kikket litt på bildet av rommet ditt og ser at høyttalerne står veldig tett inntil veggen. Jeg tror du kan få litt bedre lyd ved å vinkle de litt innover. Dette på grunn av tidlige veggrefleksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret på Dalis blå serie er laget for å gi korrekt summering off-axis. Det vil si at de ikke bør vinkles mot lytteposisjonen. Men det er ikke denne vinklingen det er snakk om her. Det "Striky" antagelig prøver å si er at hver høytaler og lytteren utgjør hvert sitt hjørne i en trekant. Og det er her vinklene kommer inn. 60 grader vil tilsi at avstanden fra høytaleren til lytteren er den samme som mellom høyttalerene. 45 grader vil tilsi at avstanden mellom høyttalerne og lytteren skal være 50% lengre enn avstanden mellom høyttalerne.

Dette er bare en generell regel. Hvordan forskjellige høyttalere skal plasseres avhenger også av hvordan høyttalerne er oppbygd.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whopass Cheese: Ok. Da skjønte jeg hva Striky mente! Men, som Zulu sier her, de står temmelig tett inntil veggen (i hvertfall venstre front). Bør jeg vinkle den noen grader mot meg da? Og en ting til, jeg kjøpte nyeste Lyd & Bilde i går med egen hjemmekinospesial. Der sto det at bakhøyttalerne skal stå bak sofaen/stolen man sitter, og vinkles mot lytteren. Hos Strike på hjemmekino.net står det at de skal stå til siden for lytteren! Hva er riktig? Kommer kanskje an på om man har 6.1 eller 5.1 kanals? I et 6.1 system har man jo egne høyttalere rett bak lytteren. Skal det i et 5.1 system, la bakhøyttalere stå bak og vinkles mot meg? Nå har jeg jo dipole bakhøyttalere fra Paradigm. Riktignok ikke den beste lyden, men jeg har ikke råd til å oppgradere ennå. Disse skal vel ikke vinkles i det hele tatt? Jeg har også hørt at dipole ikke er så bra til hjemmekino da man skal høre hvor lyden kommer fra? Dipole var visst best til multiformat (SACD/DVD-Audio) Correct me if I am wrong? For å si det på en annen måte: Hva ville dere gjort annerledes med oppsett jeg har pr. i dag? (Utifra bildene da!) BTW: Er det noen andre her fra Krokstadelva med interesse for hjemmekino?

Robert

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zulu: Det kan foresten nevnes at det bildet du ser av fronten ikke er helt identisk med virkeligheten! Kameraet "vignetterer" litt på største vidvinkel. Dvs, det ser nesten ut som om høyttalerne er vinklet motsatt vei enn normalt! Faktisk står de i rett linje UTEN vinkel! Bilde lyver litt m.a.o!

Robert.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved 5.1 passer det oftest best å ha bakht. litt bak, pekende på skrå mot lyttern. ved 6.1 kan dt være best å ha dem nærmere siden.
    det man aldri slipper unna, er å prøve seg frem. målet blir jo å få en mest mulig realistisk opplevelse. prøv med en film eller testplate med bevegelse i alle retninger mellom høyttalerne. lytt, og flytt til du får en sømløs overgang i alle retninger. selv har jeg ikke den muligheten, og merker at det blir litt feil fra front og bak i rommet. lyden fader ut, og kommer tilbake bak, liksom. husker jeg riktig at det var du som så på film fra senga? jeg ville faktisk prøvd å finne en løsning der du kan flytte senga litt ut i rommet på en enkel måte, slik at du får baklyden bak, i ditt tilfelle. om det fungerer best å vinkle frontene er også noe du må lytte deg frem til. kjekt om diskantene er litt vinklet, men best resultat får du uansett ved å vinkle dem i forskjellige retninger, og stole på egne ører. vær ikke redd for å prøve spesielle løsninger, prøv gjerne også å vinkle dem mot sideveggene, det skader jo ikke. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sto det at bakhøyttalerne skal stå bak sofaen/stolen man sitter, og vinkles mot lytteren. Hos Strike på hjemmekino.net står det at de skal stå til siden for lytteren! Hva er riktig?
    Det er mange forskjellige meninger når det gjelder plassering av surround-høyttalere. Hovedsaken er hva du synes låter best.

Disse skal vel ikke vinkles i det hele tatt? Jeg har også hørt at dipole ikke er så bra til hjemmekino da man skal høre hvor lyden kommer fra? Dipole var visst best til multiformat (SACD/DVD-Audio)
    Nei de skal ikke vinkles. Hovedregelen med dipole høyttalere er at de skal plasseres direkte ut til siden for der du sitter/ligger (altså rett ut for hodet ditt). At dipole ikke er så bra til hjemmekino er en smakssak. Noen liker den litt diffuse lyden fra dipoler, andre vil ha mer direkte lyd og velger vanlige høyttalere. Personlig synes jeg at lyden blir best når den er litt diffus. Hvis direktestrålende høyttalere pekes mot sitteplassene får du ofte en ping-pong effekt dvs. at lyden fyker frem og tilbake. (dette kan du bli distrahert av da det tar blikkfanget ditt bort fra det som skjer på skjermen/lerretet). Angående dipole høyttalere til multiformat (SACD/DVD-Audio) så vil jeg heller si at direktstrålende vil være et bedre valg. Men som sagt alt dette går mye på hva en selv foretrekker.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre: Senga mi er i et annet rom!
    Tror du blander meg med en annen! hehe

Det problemet mitt er, er at bakhøyttalerne mine er bipolare. De spiller bakover og fremover. Jeg kan ikke vinkle disse, det er visst "strengt forbudt" hvis man har bipolare høyttalere....MEN, når jeg prøver å vinkle dem, + sette de så langt bak jeg kan (sånn at de står ca. 20 cm bak) da hører jeg godt mye mer lyd bak. Det blir også mer retningsbestemt. Hvis jeg har de sånn som nå (se bilder) blir det litt mer diffust, men jeg hører godt om lyden kommer fra venstre eller høyre. Bør kanskje kjøpe Dali sine til 2000.- og rette de mot meg og sette de bak? Så var det de penga da... Jeg tror jeg faktisk heller kjøper meg Dali senter først. Tross alt 70% som kommer fra sentern så da blir det viktigere!

Robert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •