Trenger hjelp med kabler fra PC til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med kabler fra PC til forsterker

Hei!
    Jeg lurer på hvordan jeg kan koble forsterkeren (pioneer VSX-812) til lydutgangene bak pcen slik at jeg får 5.1 (kanskje til og med 6.1) Dolby Pro Logic (ulik lyd i hver høyttaler). Beklager dumt spørsmål, men jeg har bare hatt stereo frem til i dag.
    Link til bak forsterkeren. http://www.pioneer.es/images/product...rear_panel.gif
    MVH: Kjetil Berg

EDIT: Feilpost Søren, denne skal vel inn på forsterker delen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er optisk utgang på pcen kan du vel koble den til på den måten. Hvis ikke må du ha 3 par med minijack->2*rca hvis du skjønner hva jeg mener... ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    hvis det er optisk utgang på pcen kan du vel koble den til på den måten. Hvis ikke må du ha 3 par med minijack->2*rca hvis du skjønner hva jeg mener... ?
    Takk for hjelp!
    Jeg må da ca 7 meter med optisk kabel. Det blir fort dyrt.
    Forsto egentlig ikke helt hva du mente med siste løsning.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du vanlig lydkort eller har du noe creativelingnende kort? hvis du har det kan du jo koble det til DVD 7.1 channel in..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    har du vanlig lydkort eller har du noe creativelingnende kort? hvis du har det kan du jo koble det til DVD 7.1 channel in..
    Har creative Audegy

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha digital ut fra Audigy er det vel coax som gjelder. Det er vel også billigere enn optisk kabel. Du kan jo evt. lage den selv av sju meter isolert antennekabel (som til parabol) og lodde på minijack i lydkort-enden og RCA i forsterker-enden. Eller kjøpe en ferdig coax-kabel og bruke minijack til rca-plugg for å koble i lydkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Men hvor kobler man da minijack ledningen i pcen ?
    Et annet spm.: Hvis jeg kjøper coax kabel, vil jeg få Dolbt pro Logic II da? (forskjellig lyd i hver høyttaler)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har den eldste Audigy-varianten med fargekode på utgangene så skal det i den oransje utgangen. Det skal stå 'digital out' ved siden av kontakten.
    Husk å slå på digital ut i oppsettet for kortet.
    Tror svaret på det andre spørsmålet ditt er ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mater surround-forsterkeren med et stereosignal (hva som helst), kan du få den til å generere Pro Logic II såfremt den støtter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg forstår det nå..
    Så hvis jeg feks. har noe slikt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304807&cks=PRL så vil jeg få DOLBY PRO LOGIC II ved å stappe den røde og sorte i forsterkeren, og den sorte jack pluggen i digital audio på pcen vil det gå? DVS

SITERER BURRE I EN GUIDE
    Dolby Pro Logic II. Etterfølgeren til vanlig pro logic. Noe bedre dekoding, og lyden er ikke lik i bakkanalene. Denne er den vanligste dekodinga for å få surround av et stereosignal i dagens receivere. Enkelte medier er merket med denne logoen, det betyr at lydsporet er tilpasset DPLII. Man vil da oppleve lyden som bedre enn for eksempel et dekodet signal i stereo fra TV eller lignende.

Må få dette 100% klart.. får nye høyttalere om noen dager, greit å alt på plass... Gleder meg som en unge
    Tusen takk for alle svar.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en sånn kobling vil du få PLII fra stereosignaler, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du bare snakker om PLII. Du vil ikke få 'ekte' surroundformater som Dolby Digital og DTS fra filmer når du kobler på den måten. Eller har du bare tenkt å mate receiveren med musikk i stereo fra pc'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Med en sånn kobling vil du få PLII fra stereosignaler, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du bare snakker om PLII. Du vil ikke få 'ekte' surroundformater som Dolby Digital og DTS fra filmer når du kobler på den måten. Eller har du bare tenkt å mate receiveren med musikk i stereo fra pc'en?
    Jeg skal ha "elkte" surround.. Hvordan kobler jeg det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Her var det ekstremt mye feilinformasjon. Med kabelen som foreslåes kobler en via S/PDIF og vil IKKE få PLII, derimot DD og DTS (samt vanlig to-kanals PCM). Kabelens minijack kobles i den orange porten på lydkortet og stereojacken kobles på coax digital inn i recieveren. Dette er den beste løsningen for lyd.

edit:
    Liten kommentar til slutt: Du må nesten selv finne ut hvilken av de to stereojackene (rød og hvit plugg) som gir lyd. En av pluggene vil gi lyd og den andre ikke. Den som ikke gir lyd er det bare å la ligge eller fjerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå forstår jeg INGENTING lengre.. hehe
    Kan du ikke swappe innom komplett å vise meg hvordan disse kablene ser ut? Det er ikke så viktig med lengden, jeg skal bare se hva slags kabler jeg trenger
    Tusen takk

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Her var det ekstremt mye feilinformasjon. Med kabelen som foreslåes kobler en via S/PDIF og vil IKKE få PLII, derimot DD og DTS (samt vanlig to-kanals PCM). Kabelens minijack kobles i den orange porten på lydkortet og stereojacken kobles på coax digital inn i recieveren. Dette er den beste løsningen for lyd.

edit:
    Liten kommentar til slutt: Du må nesten selv finne ut hvilken av de to stereojackene (rød og hvit plugg) som gir lyd. En av pluggene vil gi lyd og den andre ikke. Den som ikke gir lyd er det bare å la ligge eller fjerne.
    Trodde han mente å bruke denne kabelen til analog tilkobling siden han bare snakket om PLII og å stappe den røde OG sorte pluggen i forsterkeren. Ville bare avklare hva som egentlig var målet å oppnå her, men ser at det kan tolkes på flere måter, f.eks. sammenblanding av begrepene Dolby Pro Logic og Dolby Digital.
    Det enkleste i dette tilfellet for å utnytte receiveren maksimalt er selvfølgelig som du sier å bruke den kabelen det refereres til og prøve seg fram til hvilken av pluggene som skal til coax inn på receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tha Sims
    Nå forstår jeg INGENTING lengre.. hehe
    Kan du ikke swappe innom komplett å vise meg hvordan disse kablene ser ut? Det er ikke så viktig med lengden, jeg skal bare se hva slags kabler jeg trenger
    Tusen takk
    Du linket jo til en kabel fra komplett.no litt lenger opp. Forsøkte å forklare hvordan denne skal kobles. Enden som bare består av èn del (en svart plugg) kalte jeg for minijack, mens enden som består av to deler (en rød og en hvit plugg) kalte jeg for stereojack.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg hadde prøvd litt med denne kabelen fikk jeg det ikke til å virke.
    Etter en del testing, gadd jeg ikke mer. Letet febrilsk etter brukgsanvisningen til jeg fant den. Der sto det at man skulle koble coax og fiber fra forsterker til pc. Er dette riktig, eller skal man bare ha coax kabel (som ikke virket i mitt tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør bestemme, er om du ønsker å kjøre analogt eller digitalt fra lydkortet til forsterkeren. Digitalt er bra hvis lydkortet støtter det. Gjør det det? og i tilfelle; er det digitale uttaket coax eller fiber?

Hvis du ønsker å kjøre analogt i stedet, kobler du line-out på lydkortet (typisk en mini-jack-plugg) til en eller annen Line-In på forsterkeren. Alle forsterkere har line-in.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal koble digitalt må digital lyd ut være slått på i Windows. Sjekk i Control Panel->Sound and Audio Devices->Advanced->Advanced (eller tilsvarende på norsk) og kryss av for Enable Digital IO. Husk også å velge SP/DIF ut i avspillingsprogrammet du bruker for filmer. Har koblet akkurat samme kortet med en helt lik kabel på en Marantz-receiver så det skal funke med de rette instillingene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •