Køb af gammel Cerwin Vega-højtalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Køb af gammel Cerwin Vega-højtalere

Ja, nu er sagen den, at jeg har fået anskaffet mig to effektforstærkere, NAD 2600 + 214, hvor 2600 yder 150-400W i 8 ohm og 400-600W i 4 ohm, mens 214 yder 80-110W i 8 ohm og 120-180W i 4 ohm. Spørgsmålet er bare, hvilke højtalere disse forstærkere skal trække? Højtalerne skal indtil videre bruges til musik i stereoformat, men om et par måneder vil jeg udvide med surroundforstærker og flere højtalere..

Jeg overvejer helt klart at købe nogen gamle CV-højtalere, og valget skal indtil videre stå mellem disse:

AL 1000

Har overvejet disse højtalere, da de sælges med jævne mellemrum på dba.dk. Desværre har jeg hørt, at diskanterne har det med at gå kaputski, når der bliver skruet op, og så har de ikke frontstof fra fabrikkens side. Ydermere har jeg hørt at bassen er noget pludder, men til gengæld skulle denne højtaler være meget musikalsk.

AL 1002

Disse er lidt sværere at få fat i; har endnu ikke set dem til salg nogen steder. Dog er der som regel frontstof på denne model, og diskantproblemet fra AL 1000 skulle være blevet ordnet. Derudover har jeg hørt det samme om denne som om AL 1000.

DC 15

Mindre model af storebror'en, har hørt der skulle være en forskel på disse to (?). Hvordan spiller denne højtaler ift. AL 1000/1002 ? Ved at denne kan bi-wires/-ampes, så 2600 evt. kunne trække basserne, mens 214 evt. kunne trække diskant/mellemtone. Denne højtaler er den jeg indtil videre foretrækker mest.

DC 1515

Masser af bas, måske lidt for meget har jeg hørt (?), elsker dog bas skal det siges! Ellers har jeg dog kun hørt positive ting om højtaleren. Hvordan spiller denne højtaler ift. AL 1000/1002 ? Ved at denne kan bi-wires/-ampes, så 2600 evt. kunne trække basserne, mens 214 evt. kunne trække diskant/mellemtone.

Nogen der kan komme med lidt assistance ? :]
    Og er det rigtigt, at DC'erne kan bi-ampes/wires? Giver det nogen fordel?!

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hvertfall riktig at Dc'ene kan Bi ampes eller Bi wire.kobles.
    Uansett hva du velger tror jeg du vil bli fornøyd, de er alle veldig gode høyttalere. Du kan også vurdere AT-100 tror de er den beste av dem alle.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AL1000mk2 og AL1002 er nok de beste høyttalerene CV har laget, spessielt på lydkvalitetsiden. Anbefales. Har selv AL1000mk2, utrolig god powerhøyttaler.

EDIT: AL1000mk2 har ikke biwire mulighet iallefall, men mener AL1000 hadde det. AL1002 har biwire mulighet iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cerwin vega!!

hei jeg synes du burde velge Dc-serien fremfor Al-serien. Har lite bass har hatt det selv og det hvar noe jeg ikke vil ha igjen diskanten er en helt annen men bassen "mangler" . Bassen i Dc serien "pumper" veldig bra for den har dobbel spolemagnet . At-serien er også noe du bør se på. det er litt synd att Cerwin ikke bruker dobbelspole på sine "hjemme høyalere" i dag lenger det siste som ble produsert såvit jeg vet er dc-serien.

Newcomer sense sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dc1515...

Er det soleklare valget.. Har selv hatt disse.Bruk nad 2600 på bassene og nad 214 på mellomtone/diskant= masse kontroll.Et lite tips:Få laget deg nye delefilter med bedre kommponenter/kvalitet så vil du få øket effekttårligheten og du vil få en høytaler som også vil spille mere hifi....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yess
    hei jeg synes du burde velge Dc-serien fremfor Al-serien. Har lite bass har hatt det selv og det hvar noe jeg ikke vil ha igjen diskanten er en helt annen men bassen "mangler" . Bassen i Dc serien "pumper" veldig bra for den har dobbel spolemagnet . At-serien er også noe du bør se på. det er litt synd att Cerwin ikke bruker dobbelspole på sine "hjemme høyalere" i dag lenger det siste som ble produsert såvit jeg vet er dc-serien.
    Nå er jo AL serien også dual VC. Samt du får en *******s mellomtone, og en diskant som faktisk låter GODT! DC serien er bare bass og buldre.... men smaken er som baken. Noen liker den lyden .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    AL1002 har biwire mulighet iallefall.
    Hvordan ved du det ? (:
    Mit problem er bare, at jeg ingen steder kan finde nogen 1002 til salg. Kan heller ikke finde nogen specifikationer :/
    Kan du hjælpe mig her, hvad angår specs ?

Angående lydsiden har jeg hørt fra mange at diskant/mellemtone er rigtig gode i denne model - men CV er jo kendt for meget bas, så hvordan står det til med det i den her model i forhold til DC15 fx ?
    - For mine forældre går sku ikk med til at jeg køber DC1515 :neutral:

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet i hifiklubben, og har testet og hørt de fleste modellene her, jeg har også eid DC15 selv.

Den klare vinneren er AL1002, det er den beste CV høyttaler noensinne etter min mening. Den kan spille høyt, tåler juling, og diskanten blir aldri slitsom å høre på, her er det bare å gi bånn pinne!!

Og det er nok også derfor den er vanskelig å få tak i brukt; det er ingen som vil selge de dem har :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, det tænkte jeg nok.
    Men hvis vi ser bort fra AL-1002, kommer DC15 så på "en anden plads"?
    Desuden så må du kunne hjælpe mig; kan den bi-wires/-ampes, og hvad er forskellen på disse ? :]

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde sjekke ut AT-100. Jeg har hørt av mange at den spiller mye bedre enn al 1002/1000 når det gjelder lydkvalitet. den kan også spille 2db høyere også.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produkt info om AL1000 og al1002 (finner ikke AL1000mk2 der, men den har ikke biwire, men har bedre diskant enn al1000mk1)

http://www.hifiklubben.com/archiv.asp?id=2|p|120|120|17|pdetail

http://www.hifiklubben.com/archiv.asp?id=2|p|120|120|19|pdetail

Cerwin Vega!
    http://cerwinvega.com/products/homea...es/al1000.html

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Du burde sjekke ut AT-100. Jeg har hørt av mange at den spiller mye bedre enn al 1002/1000 når det gjelder lydkvalitet. den kan også spille 2db høyere også.
    AT låter vel ganske likt DC serien mener jeg å huske, og det er ikke bra iallefall. Men skjønner godt at noen folk syns de kanskje låter RÅERE .

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-90 må vel være noe av det bedre(minst dårlig) Cerwin Vega har produsert?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Cerwin vega dc15 med jackplug inngang og disse kan ikke bi-ampes! der er ikke dc1515 me de spiller høyt som faan!! desverre er det vanskligt å få tak i slike, mine er hverfal en del defekte pga de ble helst brukt til disco bruk! vis du finner noen kan de koste helt opp til NY-pris eller enda høyere...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BikerBirk
    Ja, nu er sagen den, at jeg har fået anskaffet mig to effektforstærkere, NAD 2600 + 214, hvor 2600 yder 150-400W i 8 ohm og 400-600W i 4 ohm, mens 214 yder 80-110W i 8 ohm og 120-180W i 4 ohm. Spørgsmålet er bare, hvilke højtalere disse forstærkere skal trække? Højtalerne skal indtil videre bruges til musik i stereoformat, men om et par måneder vil jeg udvide med surroundforstærker og flere højtalere..

Jeg overvejer helt klart at købe nogen gamle CV-højtalere, og valget skal indtil videre stå mellem disse:

AL 1000

Har overvejet disse højtalere, da de sælges med jævne mellemrum på dba.dk. Desværre har jeg hørt, at diskanterne har det med at gå kaputski, når der bliver skruet op, og så har de ikke frontstof fra fabrikkens side. Ydermere har jeg hørt at bassen er noget pludder, men til gengæld skulle denne højtaler være meget musikalsk.

AL 1002

Disse er lidt sværere at få fat i; har endnu ikke set dem til salg nogen steder. Dog er der som regel frontstof på denne model, og diskantproblemet fra AL 1000 skulle være blevet ordnet. Derudover har jeg hørt det samme om denne som om AL 1000.

DC 15

Mindre model af storebror'en, har hørt der skulle være en forskel på disse to (?). Hvordan spiller denne højtaler ift. AL 1000/1002 ? Ved at denne kan bi-wires/-ampes, så 2600 evt. kunne trække basserne, mens 214 evt. kunne trække diskant/mellemtone. Denne højtaler er den jeg indtil videre foretrækker mest.

DC 1515

Masser af bas, måske lidt for meget har jeg hørt (?), elsker dog bas skal det siges! Ellers har jeg dog kun hørt positive ting om højtaleren. Hvordan spiller denne højtaler ift. AL 1000/1002 ? Ved at denne kan bi-wires/-ampes, så 2600 evt. kunne trække basserne, mens 214 evt. kunne trække diskant/mellemtone.

Nogen der kan komme med lidt assistance ? :]
    Og er det rigtigt, at DC'erne kan bi-ampes/wires? Giver det nogen fordel?!

diskantene på Al-1000 er nå dritt..har akkurat reconnet mine, å di for akkurat til f****
    trenger ett par Mk2 diskanter, noen som vet om ett par billig? ta mer en gjerne kontakt

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så er AL-serien min favoritt og jeg har hatt mange cv par.
    Jeg solgte alle cv jeg hadde og kjøpte igjen AL-750 som er mine favoritter av cv. Som jeg har stående på soverommet til lagring.
    Dem spiller ganske pent, høyt og har enn synnsykt god bass. Masse bass også. Jeg bruker dem på Rotel RB-1090. Spiller rått.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torturial
    diskantene på Al-1000 er nå dritt..har akkurat reconnet mine, å di for akkurat til f****
    trenger ett par Mk2 diskanter, noen som vet om ett par billig? ta mer en gjerne kontakt
    Hva er spec på den Denonen? sikker på at den er kraftig nokk på di AL-1000?
    AL-1000 trenger kraftig forsterker og Denonen som du har er sikkert grunnen til at diskantene røyk på dine AL-1000.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torturial
    Tull.. skaff den bra nok effekttrinn.. har hatt NAD S200, som tok termo sikringa på dem til tider, og Midgar Audio sine 600watteere monoblokker, som aldri ga noe problemer...

Ville nok bytta ut den "svake" forstekrern din, er det som tar diskantene i de fleste tilfeller!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •