Høytaler kjøp, hva synes dere om rådet til Hifi-Klubben?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler kjøp, hva synes dere om rådet til Hifi-Klubben?

Driver nå å planlegger min neste investering, anlegg...

Var innom HiFi-klubben i dag..jeg sa mine behov:

Et anlegg som kan spille relativt klart, nok bass og som kan mestre alt fra harry pulserende techno sanger til elleville gitarsoloer...

Jeg er abselutt ikke kresen på lydkvalitet, har levd med et lite Panasonic anlegg i noen år nå..

Høytalerne vil hovedsaklig stå i stua mi, som er cirka 30Kvm...det skal spille rimlig høyt til fester og vors..men samtidig kunne funke til filmer,spill etc...

HiFI-klubb selgeren mente at Cerwin Vega var en gooood mulighet,CLSC-215 f.eks, de størrste de har....han nevnte også B&W's DM603S..begge høytalerne koster 7995.-

Til disse høytalerne mente han at Thuler sin Spirit IA100 forterker ville bli bra.

Spesifikasjoner:

Thule Spirit IA100 Forsterker

2x100 watt i 8 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    2x160 watt i 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    5 linjeinnganger, 1 tape out
    Gode høyttalerterminaler
    Pre Out utgang
    Fjernkontroll
    Størrelse (B/H/D): 42/9,5/29 cm
    Vekt: 13 kg

Cerwin Vega CLCS-215 høytalere:

1" horndiskant
    6 ½" hornladet mellomtone
    To 15" basselementer med støpt aluminiumchassis
    Frekvensgang: 24-20.000 Hz (+/- 3dB)
    Følsomhet: 97 dB
    Impedanse: 8 ohm
    Størrelse: 130x42x48 cm (HxBxD)
    Nettovekt: 50 kg pr.stk

B&W DM603S Høytalere:

1" diskant, 6,5"mellomtone, 6,5 tommer bass
    Frekvensgang: 48 - 20.000Hz (+/-3dB)
    37 - 30.000Hz (+/-6dB)
    Følsomhet: 90 dB
    Impedans: 8 ohm (minimum 3)
    Delefrekvenser: 150Hz, 4 kHz
    Spikes inkludert
    Størrelse: 91/20/29 cm (H/B/D)
    Vekt: 19,5 kg pr.stk

--------------------------------
    Han mente Cerwin Vega var den som kunne dra på mest, og hadde klart best bass, men mindre diskant og klarhet. B&W var ikke like vass i bassen og høyden, men den var klarere og mer detaljert.

Dette sier jo alle, men hva menes med å spille høyt?og hva mener med udetaljert? hvis man ikke har et trent øret i det heeele tatt, er 17 år gammel, hører på mye VG-lista musikk, samt harry techno /rap etc på vors..og spiller ganske så høyt..hva skal valget man velge?

Er liksom litt redd for at de store CV høytalerne bare er best på fest liksom..at når det bare er meg hjemme og jeg skal bare høre på noe rolig musikk..at CV vil bli surrete og jævli...mens kanskje B&W vil funke best når jeg er alene, og ikke fult så bra når det er fest...liker å dra på..og merke bassen...men ikke at det skal bli skranglete og jævli..som det elkjøp anlegget jeg har nå...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg være kjiip, men hvor lenge tror du at du er fornøyd med de CV høyttalerene da?
    bare se på brukt sidene hvor mye CV som selges. det er en grunn for det, bass er nemlig ikke alt. DM603S er et mye bedre valg, men husk det er mange andre høyttalere i den prisklassen. kef sin nye IQ serie, Dali, Audiovector, Canton bare for å nevne noen.

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo heller dristig av hifikubben og anbefale thule ia100 sammen med de største cv høytalerne, 4 stk 15" blir vel i meste laget for den vil jeg tro...

Thule er ivertfall ett godt valg av forsterker , men det er da min mening

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg være enda litt kjipere...

Jeg hadde Dali 109 i mange år, du funker veldig bra på fest,passer bra til film og de funker ihvertfall bedreå spille rolig på enn cerwin vega. Jeg har selv hatt flere forskjellige cerwin vega, og det ender alltid med at jeg selger de. De er artige å ha en liten stund, men så ønsker man seg mer enn bass etterhvert.

Hva med et brukt par med Dali 109 eller 909? Dali 909 er noen år nyere enn 109, jeg vet de ligger et par brukte Dali 909 på www.hifisentralen.no på bruktbørsen der. Jeg har sett bilder av de, dem ser veldig strøkne ut. Han skal ha 2000,- for de. Dissa kosta 8000,- nye om jeg ikke husker feil.
    Om du ikke kjenner til Dali 909, så sitter det 2x10" i hvert høyttaler.

Bruk de ekstra pengene på en kraftig forsterker og evt en sub til film,selv om de trøkker ganske bra på film med en god forsterker.

Men jeg har også stor forståelse for at det frister med nytt da.

Jeg syns B&W kan bli litt spisse i toppen, men det er selvfølgelig en smaks sak. Men jeg hadde nok valgt B&W 603s3 foran CV clcs215. Om du vurderer cerwin teste da heller med mindre fronter, og en sub i tillegg. F.eks CV clsc12 og cerwin suben med 15" i.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke noen gode stativare (Eks. B&W 602 s3) og en SVS PB10 sub? Da har du bra lydkvalitet for kosestundene du har alene, samt at du kan dra på skikkelig på fest.
    Bare 602 alene låter imponerende m.t.p. størrelsen. Du overstiger da høyttalerbudsjettet ditt med litt ac 1500kr, men det er det verdt. Tror det hadde vært en knallkombo for deg.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cervin vega, makan til møkk!!

Passer hverken til høytid eller fest.

Kjøp deg noe som låter fint.

Høyt nok er det altids en rå med så lenge du har kraftig nok forsterker.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg som selger de Dali 909 på Hifisentralen.no. Tror de kan være perfekte for deg! Spiller grisehøyt med kraftig bassgjengivelse dersom du har litt watt å fore de med. Ta for all del kontakt ved interesse!

(Men stol aldrig på en selger, sjekk de ut selv først!)

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var litt rart at de ikke nevnte de største DALI'ene COncept 10 eller 8. De skulle være lette laster og passe godt til Thule'n.

Newcomer Peterman sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor fikk du ikke en demo på de to høyttalerene mens du først var der?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvorfor ikke noen gode stativare (Eks. B&W 602 s3) og en SVS PB10 sub? Da har du bra lydkvalitet for kosestundene du har alene, samt at du kan dra på skikkelig på fest.
    Bare 602 alene låter imponerende m.t.p. størrelsen. Du overstiger da høyttalerbudsjettet ditt med litt ac 1500kr, men det er det verdt. Tror det hadde vært en knallkombo for deg.
    Glemmer vel en ting angående PB10 igjen nå vel? Hint, stereoforsterker med vanlig preout!

Mitt tips er Infinity Beta 50, eller dali concept 8. Sammen med NAD 372 er du iallefall sikra at du kan spille høyt, og ikke minst at det låter FINT!
    http://avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=8920 Infinity Beta 50 (finnes også i sort, http://www.infinitysystems.com/homea...e/BETA50BK.jpg )

CV 215 kan du glemme på den forsterkern. 2x400watt(SKIKKELIGE) eller mer er å anbefale på de.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Cervin vega, makan til møkk!!

Passer hverken til høytid eller fest.

Kjøp deg noe som låter fint.

Høyt nok er det altids en rå med så lenge du har kraftig nok forsterker.
    Cerwin Vega passer ikke til fest? hehe. kjipe fester du er på?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil spille høyt på fest, men samtidig være fornøyd med anlegget når hverdagen kommer, tror jeg dali er en finfin middelvei.
    109 eller 909 som nevnt, er flotte høyttalere til deg, tror jeg. Prisen var også god. Da kan du ta deg råd til en forsterker med litt mer krutt i, også
    Men hvis du vil kjøpe nytt, anbefaler jeg helt klart B&W av de nevnte kandidatene. Den spiller overraskende høyt, og er en veldig kapabel høyttaler på mange andre områder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AMK
    Driver nå å planlegger min neste investering, anlegg...

Var innom HiFi-klubben i dag..jeg sa mine behov:

Et anlegg som kan spille relativt klart, nok bass og som kan mestre alt fra harry pulserende techno sanger til elleville gitarsoloer...

Jeg er abselutt ikke kresen på lydkvalitet, har levd med et lite Panasonic anlegg i noen år nå..

Høytalerne vil hovedsaklig stå i stua mi, som er cirka 30Kvm...det skal spille rimlig høyt til fester og vors..men samtidig kunne funke til filmer,spill etc...

HiFI-klubb selgeren mente at Cerwin Vega var en gooood mulighet,CLSC-215 f.eks, de størrste de har....han nevnte også B&W's DM603S..begge høytalerne koster 7995.-

Til disse høytalerne mente han at Thuler sin Spirit IA100 forterker ville bli bra.

Spesifikasjoner:

Thule Spirit IA100 Forsterker

2x100 watt i 8 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    2x160 watt i 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    5 linjeinnganger, 1 tape out
    Gode høyttalerterminaler
    Pre Out utgang
    Fjernkontroll
    Størrelse (B/H/D): 42/9,5/29 cm
    Vekt: 13 kg

Cerwin Vega CLCS-215 høytalere:

1" horndiskant
    6 ½" hornladet mellomtone
    To 15" basselementer med støpt aluminiumchassis
    Frekvensgang: 24-20.000 Hz (+/- 3dB)
    Følsomhet: 97 dB
    Impedanse: 8 ohm
    Størrelse: 130x42x48 cm (HxBxD)
    Nettovekt: 50 kg pr.stk

B&W DM603S Høytalere:

1" diskant, 6,5"mellomtone, 6,5 tommer bass
    Frekvensgang: 48 - 20.000Hz (+/-3dB)
    37 - 30.000Hz (+/-6dB)
    Følsomhet: 90 dB
    Impedans: 8 ohm (minimum 3)
    Delefrekvenser: 150Hz, 4 kHz
    Spikes inkludert
    Størrelse: 91/20/29 cm (H/B/D)
    Vekt: 19,5 kg pr.stk

--------------------------------
    Han mente Cerwin Vega var den som kunne dra på mest, og hadde klart best bass, men mindre diskant og klarhet. B&W var ikke like vass i bassen og høyden, men den var klarere og mer detaljert.

Dette sier jo alle, men hva menes med å spille høyt?og hva mener med udetaljert? hvis man ikke har et trent øret i det heeele tatt, er 17 år gammel, hører på mye VG-lista musikk, samt harry techno /rap etc på vors..og spiller ganske så høyt..hva skal valget man velge?

Er liksom litt redd for at de store CV høytalerne bare er best på fest liksom..at når det bare er meg hjemme og jeg skal bare høre på noe rolig musikk..at CV vil bli surrete og jævli...mens kanskje B&W vil funke best når jeg er alene, og ikke fult så bra når det er fest...liker å dra på..og merke bassen...men ikke at det skal bli skranglete og jævli..som det elkjøp anlegget jeg har nå...

B&W 603 og Thule Spirit IA100
    Spiller utrolig godt i sammen, men den forsterkeren på 215 blir nesten bare tomgang.

Du vill kunne spille høyere med vega, men du vil like 603 mye bedre.
    Men hifi-klubben har mere du kan se på, Dali som nevnt her, ikke noe for meg dem men...

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cv21 5 blir vel et ganske dominerende møbel visst det har noe å si. 603 er nok litt enklere å plassere i ei lita stue.

Ellers må jeg hive meg på de som støtter 603, disse spiller kanonbra og kan brukes til hverdag og fest.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er latterlig at folk sier så mye dritt om CV CLSC serien for med skikkelig ekektronikk spiller de faktisk bra, og da mener jeg også en stor nok forsterker. Og da ser jeg bort i fra de kjedlige grå boksene til nad. Til fest finnes det ikke noe som er brdre enn CV Clsc. Men om forsterkeren er en med 2x100 watt så burde du gå ned til clsc 10.

Jeg har hørt B&W til fest, faktsik modellen over, og jeg må si at det er noe som mangler. Jeg ville heller gått for dali. De har en mye bedre bass, og de spiller helt sikkert fint nok for deg. Det gjør de nok for de fleste. Vil du ikke ha noen store kasser og en str nok forsterker til de så vil jeg råde deg til å velge dali, både blå serien, concept og nye ikon.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke ofte jeg har noe å stille opp med i dette forumet, her er det mange som sitter inne med mye kunnskap! Men akkurat i denne tråden har jeg litt erfaring!
    Har selv Thule IA100 og B&W 604, og har ved et par (festlige)anledninger brukt høytalere fra CV sammen med denne forsterkeren.
    Grunnen til dette er at Thule`n går varm og klipper etter lang tids spilling på høyt volum med B&W høytalerene. Dette skjer ikke med CV, som er langt lettere å drive.

Mitt råd er allikevel å gå for 603, på grunn av kvaliteten. De er kanskje også litt lettere enn 604. Uansett vil du få høytalere du er fornøyd med i mange år, i stedet for CV som du vil gå fortere lei.
    Så får du heller spe på med effektforsterker etter hvert!

Mvh
    christian.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi,**** så effektivt dette innlegget har vært, takker for alle svar og tips..

Men er Thule IA100 en god forterker til mitt bruk?er liksom ikke så keen på å ha en sub, vil bruke penga på et par høytalere som drar på, gulvstående..Det er så vanvittig mye å velge i, jeg frykter at hvis jeg kjøper noe sånn Dali con 8/ ikon 6 eller B&W's DM603S at de vil bli litt svake på bassen..og litt skrikete når man drar på..

Ser at CV kanskje ikke egner seg i fremtidig perspektiv..men det er trist å kjøpe noe uten skikkelig bass..

Er det noen som kan sette opp et anlegg...forsterker og et par gulstående høytalere, som dere tror ville passet til mitt behov?
    Skal spille bra til fest, men også fungere til rolige kvelder,skal brukes til spilling etc også..det må være nok bass. Setter bassegenskapene høyere enn renheten av tonene..er ikke kresen på lyd..og prisen må ligge ved 15.000.- Gi meg gjerne en link til noe bra brukt utstyr..fant en Thule IA100 til 4000.-, så jeg er litt keen på å bruke den...(kjøpe den)

(Forstår ikke helt hvordan man ser om en forsterker kan trekke høytalerne= trenger litt hjelp)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch rf35 koster jo 12k. og trøkker som bare det. ikke så gærn ved lavere volum heller om man matcher godt nok. detaljnivå og dynamikk er iallefall overlegen bw 6xx.
    utrolig lettdrevet som en bonus

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Be om en demo hos Hifiklubben. Det er ikke noen å si på lydtrykket hos B&W!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Glemmer vel en ting angående PB10 igjen nå vel? Hint, stereoforsterker med vanlig preout!
    Ja, det har du helt rett i.. Så da er det bare å se bort fra PB10. Lett å glemme slike småting

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •